משרד התחבורה הודיע (יום ג', 10.5.16) כי הרפורמה במערך לימודי הנהיגה תימשך בהתאם ללוחות הזמנים שנקבעו, ותיכנס לתוקף באופן מלא בינואר 2017, כפי שתוכנן. זאת בהמשך לבקשתו להוציא צו מניעה כנגד בוחני הנהיגה המשביתים את בחינות הנהיגה המעשיות מזה כחודשיים.
משרד התחבורה הגיש היום לבית הדין האזורי לעבודה בקשה להארכת המועד האחרון להגשת ההצעות למכרז הקמה ותפעול של מערך המבחנים המעשיים ("טסטים") ל-3 ביולי 2016, במטרה לאפשר הידברות נוספת עם הבוחנים. מדובר בהארכה של כשבועיים בתאריך היעד שנקבע להגשת ההצעות למכרז, שנועדה לאפשר הידברות עם נציגות העובדים.
משרד התחבורה אומר כי הוא מאפשר סל של פתרונות לבוחני הנהיגה המועסקים כיום באגף הרישוי. חלק מהבוחנים יוכלו להשתלב במערך החדש כמפקחים מטעם המשרד וחלק אחר כבוחנים בשירות הזכיין. לאלה הנמצאים לקראת פרישה מהשירות, יוצעו תנאים אטרקטיביים.
במשרד מציינים כי במשך שנים ניסה משרד התחבורה להביא את הבוחנים ונציגיהם לשולחן הדיונים, זאת בטרם נעשתה כל פעולה מעשית ליישום הרפורמה. "לצערנו, כל הניסיונות נענו בסירוב מוחלט על-ידי הבוחנים. העובדים וההסתדרות נהגו בחוסר תום לב כאשר עוד בשנת 2013 יודעו על בחינת משרד התחבורה לבצע רפורמה במערך מבחני הנהיגה, וכשבעה חודשים על ההחלטה הסופית של המשרד להוציא אותה לפועל, ולמרות זאת דחו כל פנייה לדון בתוכנית".
השבוע דחה המשרד את הצעת הפשרה של נשיא בית הדין האזורי לעבודה בירושלים, השופט אייל אברהמי, לפיה כל הליכי המכרז להפרטת מבחני הנהיגה יוקפאו לחמישים יום במקביל להפסקת שביתת הבוחנים, וזאת על-מנת לאפשר את קיומו של משא-ומתן ענייני בין הצדדים למציאת פתרונות חלופיים למשבר. השופט אברהמי מתח ביקורת על דחיית ההצעה וכתב בהחלטתו כי "עם עובדים יש לדבר בוודאי עת מבקשים לנקוט בצעדים אלה". הוא איפשר למשרד התחבורה לשקול מחדש את עמדתו עד היום.
בתוך כך, עתרו היום מורים ובוחני נהיגה לבג"ץ, באמצעות עו"ד גלעד ברנע, בבקשת צו על תנאי וצו ביניים, נגד שר התחבורה ישראל כ"ץ, שר האוצר
משה כחלון, ממשלת ישראל והיועץ המשפטי לממשלה
אביחי מנדלבליט בעקבות הניסיון להעברת סמכות הביצוע של מבחני הנהיגה לגורם פרטי. לטענת העותרים, מדובר בהליך מסוכן שיביא לשיקול דעת מוטעה ע"י הזכיינים מתוך אינטרסים כלכליים.