X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
ועדת המחירים המליצה להכניס לראשונה לפיקוח את פערי התיווך של הפירות והירקות רשתות השיווק ידרשו להעביר לוועדה גם את נתוני 2015 אם יימצאו פערים חריגים בסמכות הוועדה להמליץ לשרים לנקוט בצעדים נוספים
▪  ▪  ▪
[צילום: אביר סולטן/פלאש 90]

ועדת המחירים המשותפת למשרדי החקלאות והאוצר המליצה להכניס לראשונה את כל מחירי הפירות והירקות הבסיסיים בפיקוח שיקבע לפי פרק ז' לחוק הפיקוח על מצרכים ושירותים. על-פי ההמלצה, רשתות השיווק, הסיטונאים הגדולים ועוסקים נוספים בתחום, יחויבו לדווח את נתוני הרווחיות על פירות וירקות למפקח על המחירים. הוועדה תצא לשימוע שלאחריו יגובש הצו שיובא לחתימת השרים בזמן הקרוב. המהלך צפוי לאפשר לוועדה לנתח בצורה מעמיקה את סוגיית פערי התיווך בשוק הפירות והירקות.
בשנים האחרונות נצפית מגמה רב שנתית של עלייה בנתח השוק של רשתות השיווק לעומת השווקים הפתוחים וחנויות הירקות והפירות הפרטיות, לפי נתוני הלמ"ס בעשור האחרון גדל נתח השוק של הרשתות ב-15% לכדי 50% מהקמעונאות בפירות בירקות טריים. זאת לצד עלייה בכוח הקנייה של הרשתות המחזיקות בבעלתן סיטונות פירות וירקות או שרוכשת באמצעות סיטונאי גדול.
יתר על כן, ההמלצה גובשה לאור ממצאי בדיקה מדגמית שהראו שהרווח הגולמי והתפעולי במחלקת הפירות והירקות ברשתות, הינו גבוה במידה ניכרת מהרווח הכללי של הרשת. כמו-כן נמצא כי שיעור המכר ברשתות הינו במגמת עלייה וכי קיימת ריכוזיות במקטע הסיטוני הקשור לרשתות השיווק. בהתאם לכך, ועדת המחירים המשותפת למשרדי החקלאות והאוצר המליצה להחיל פיקוח מחירים על פירות וירקות. הפיקוח בשלב זה יהיה ברמת דיווח מחיר, עלויות רכישה ונתונים נוספים שתבקש הוועדה.
כיום מעט סיטונאים גדולים שולטים ביותר ממחצית מכמות הקנייה מהחקלאים. בשימוע ציבורי שערך משרד החקלאות בנושא רישוי סיטונאים נשמעו טענות רבות על פרקטיקות מסחר לא הוגן בסחר בפירות וירקות, כגון: שינוי תנאי העסקה בדיעבד ובאופן חד-צדדי, עסקות ללא מחיר (ללא שקיפות כלפי החקלאי לגבי אופן קביעת התמורה), הפחתת פחת מובנה, המעידות על ניצול לא הוגן של כוח שוק.
נוכח החשש העולה מן הנתונים שהונחו בפני הוועדה לרווחיות עודפת וניצול לרעה של כוח שוק ולנוכח העובדה כי קיים קושי אוביקטיבי במדידת רוחבית של מרווחי השיווק בשל מחסור בנתונים אמינים, הבדלים בין מקורות דיווח שונים ושונות באיכות התוצרת, מבקשת הוועדה לחייב את הסיטונאים והקמעונאים לדווח לה נתונים מכוח צו פיקוח על מחירים. הפיקוח יופעל באמצעות צו לזמן מוגבל ויחול עד לסוף שנת 2017. לאור הממצאים שיעלו מן הבדיקה, תשקול הוועדה להמליץ לשרים על נקיטת צעדים נוספים שיועילו להפחתת יוקר המחיה ולצמצום פערי התיווך.
שר החקלאות, אורי אריאל: "משרד החקלאות שם לעצמו כמטרה את הורדת יוקר המחיה בתחום המזון. הוזלת מחירי הפירות והירקות הוא צעד חשוב לכלל אזרחי ישראל ובעיקר לשכבות החלשות. לאחר דיונים של אנשי המקצוע במשרד החקלאות עם האוצר גובש מהלך שצפוי להקטין את פערי התיווך להוזיל את המחיר לצרכן ולחזק את החקלאיים".
בהתאם להמלצות הוועדה המשותפת, העוסקים בשיווק ומכירה סיטונאית קמעונאית שוק הירקות והפירות, יחויבו לדווח את נתוני ענף הפירות וירקות למפקח על המחירים. רשתות השיווק ידרשו להעביר לוועדה גם את נתוני שנת 2015. השרים צפויים לחתום על הצו בקרוב בכפוף להערות הציבור. לאחר החתימה על הצו, תבחן הוועדה, על בסיס הנתונים, את סוגיית פערי התיווך ובמידה ויימצאו פערים חריגים בסמכות הוועדה להמליץ לשרים לנקוט בצעדים נוספים.
כניסת הצו לתוקף כפופה לשימוע ציבורי במסגרתו מוזמן כלל הציבור להעביר עמדות וטענות בעניין ההמלצות.
ח"כ חיים ילין (יש עתיד), יו"ר משותף של השדולה החקלאית, מסר: "אני מברך את החלטת ועדת המחירים על החלטה חשובה, אך חבל שהשרים מקבלים החלטות לפי שבשבת רוחות ולא באמת מטפלים בשורש הבעיה. פערי התיווך הם בלתי סבירים, המציאות שבה חקלאי מקבל עבור עגבנייה פחות ממה שעלה לו לגדל אותה, ובסוף הצרכן קונה אותה בסופר במחיר שהוא גבוה עד פי 10 ממה שהחקלאי קיבל – זה בלתי מתקבל על הדעת".

תאריך:  18/05/2016   |   עודכן:  18/05/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
כהמלצת האוצר: המדינה תפקח על מחירי הירקות
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עידן יוסף
המשרד להגנת הסביבה ערך הערב מפגש עם נציגי רשויות ותושבים בו הוצגה בהרחבה תוכנית הפעולה הבין משרדית לטיפול במפגעי המפחמות    המשרד להגנת הסביבה רואה במפחמות, שיטה לייצור פחמים מערימות גזם, מפגע סביבתי ובריאותי קשה ומוביל, יחד עם משרדי החקלאות, הבריאות והאוצר יישום מהיר של תוכנית רב שלבית, המבוססת על מסקנות הוועדה הבין-משרדית לטיפול בנושא
ניצן כהן
ככל הנראה הבנק הרוסי יממש את העיקול על אפימול    מחזיקי האג"ח מעדיפים מהלך של השתלטות על אפריקה ומימוש של הנכסים    מחזיקי האג"ח הגדולים הודיעו לנאמן האג"ח על מינוי של מעריך שווי לנכסי אפריקה    מחזיקי האג"ח הגדולים דורשים מלבייב הזרמה של 500 מיליון שקל כתנאי להישארותו בחברה
עידן יוסף
ראש הממשלה מברך על הקריאה המצרית לפיוס בין ישראל לפלשתינים    במערכת הפוליטית מעריכים שמבובר במהלך מבוים שנועד לרצות מדינות
עידן יוסף
התמונה החינוכית משלבת בין ערכים, תרומה לקהילה והישגים לימודיים    לראשונה, הישגים ישקפו גם את היקף שילוב ילדי החינוך המיוחד, גיוס לצה"ל/שירות לאומי/אזרחי, מעורבות חברתית, נשירה, קירבה ואכפתיות בין מורים ותלמידים ועוד
אלעזר לוין
מגיב בספקנות על התקנות שהוציא שר האוצר לפיהן יש להוציא היתר בנייה בתוך 90 יום    "התקנות לא יעזרו במקרה שהיזם מבקש הקלות - וזה קורה ב-80 אחוז מהבניינים"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il