שר התחבורה ישראל כ"ץ אישר לרשות הארצית לתחבורה ציבורית לקדם את שילוב הכרמלית ורכבל הכרמל במערך התחבורה הציבורית בחיפה, וגורמים בכירים בענף המעורים בנושא אומרים ל-News1 כי מסתמן ששני כלי תחבורה אלה יורשו לפעול גם במהלך השבת.
הכוונה המסתמנת היא להפעיל בשבת את הכרמלית, רכבת עירונית תחתית שהוקמה לפני 57 שנים ואת רכבל הכרמל, מערך קרוניות המוּנע באמצעות כבל עילי, שיוקם בקרוב ויסיע נוסעים בין מפרץ חיפה לאוניברסיטת חיפה דרך הטכניון.
מיום הקמתה, לא פועלת הכרמלית בשבת בזכות פעילות מסיבית של ראשי הציבור הדתי. אולם כבר כיום פועל בחיפה רכבל שהוקם בתקופת ראש העירייה לשעבר, אריה גוראל, שאת הפעלתו בשבת לא הצליחו למנוע כאשר עלה הנושא לכותרות בשנת 1986.
כבר אז התברר שהפעלת הרכבל אינה מעוגנת בסטטוס-קוו משום שאינה נכללת במערך התחבורה הציבורית.
משרד התחבורה אמר שזה לא בתחום סמכותו אלא בתחום משרד התיירות. משרד התיירות ועיריית חיפה אמרו שזה לא בתחום סמכותם כי המפעיל הוא חברה פרטית.
רכבל קצר זה, העובר בין טיילת בת גלים לסטלה מריס, הוא רכבל תיירותי, ושונה באופיו מרכבל הכרמל העתידי שצפוי לקום. בעוד שהרכבל הנוכחי הוא תיירותי וכדי לנסוע בו נדרש תשלום גבוה, רכבל המתוכנן הוא ציבורי כחלק ממערך התחבורה הציבורית בעיר.
הרכבל הנוכחי נמצא בפאתי העיר. הוא באורך 370 מטרים, איטי, ללא תחנות ועם יכולת קיבולת של 5 אנשים בלבד בקרונית. לעומתו, הרכבל המתוכנן נמצא במרכז העיר, כולל שש תחנות עצירה ובאורך של 4.6 ק"מ - פי 12.5 בערך מאשר הרכבל התיירותי. יתרה מכך, הוא מהיר ובעל יכולת קיבולת של 2,500 נוסעים בשעה לכל כיוון.
בעוד שהרכבל התיירותי הוא פרטי ופועל רק 7 שעות בשבת, רכבל הכרמל מתוכנן בידי "יפה נוף", חברה עירונית שקשורה למשרד התחבורה והוא צפוי לפעול לכל אורך שעות היממה.
במשרד התחבורה לא מאשרים שכרמלית ורכבל הכרמל יפעלו בשבת, אך גם לא שוללים מראש את האפשרות שכך אכן יקרה. בעניין הכרמלית, מסר דובר המשרד כי "טרם נחתם ההסכם בין הצדדים להפעלת הכרמלית וטרם נקבע המתווה לפיו תופעל". בעניין רכבל הכרמל, הוא אומר כי מיזם רכבל הכרמל טרם תוקצב ומוקדם לדעת באיזה אופן יופעל ומתי יופעל.