מבקר המדינה,
יוסף שפירא, מתריע (יום ג', 24.5.16) מפני מצב בו יותר ויותר קטינים רוכשים משקאות משכרים באמצעות האינטרנט, תוך עקיפת איסור מכירת אלכוהול לקטינים. לדבריו, בכך הופכים אמצעי האכיפה ללא רלוונטיים.
"המציאות המתפתחת מחייבת את הרשות למלחמה באלכוהול לעדכן את התוכנית הלאומית ולהתאימה להתמודדות גם עם תופעות אלה", קובע שפירא. בתגובה טענה המשטרה, כי היא "נערכה ונערכת לתת מענה הולם לאיומים הנשקפים במרחב הקיברנטי לרבות מכירת אלכוהול לקטינים ברשת. משטרת ישראל מיסדה את מערך הסייבר, האמון על אכיפת הפשיעה ברשת".
עוד מצא שפירא, כי המשטרה מפעילה באופן תדיר מאוד סוכנים קטינים לצורך אכיפת איסור מכירת אלכוהול לקטינים. על-פי פרסומים באתר משטרת ישראל, בשנת 2014 הפעילה המשטרה במחוז דרום 50 סוכנים קטינים, שעברו הכשרה וקיבלו את הסכמת הוריהם וגורמים במשטרה. זאת, בניגוד לעקרונות הפעלתם של סוכנים קטינים אשר לפיהם ההפעלה תיעשה במקרים חריגים בלבד. ממצא זה גם ממנוגד לטענת המשטרה בדיון שהתקיים בוועדה לזכויות הילד בספטמבר 2010, ולפיה הפעלת קטינים כסוכנים היא חריגה מאוד.
המבקר בחן את תיקי החקירה שנפתחו בשנת 2014 בגין מכירת אלכוהול לקטינים ומצא, כי 56% מהם נסגרו. מתוך 1,908 תיקי חקירה שנפתחו בשנת 2014, נגנזו 1,071 תיקים. 480 מהתיקים נסגרו בעילה של חוסר עניין לציבור; 535 בשל חוסר ראיות; ו-44 בגין עבריין לא נודע. נתונים שהתקבלו מהסנגוריה הציבורית לשנים 2014-2011 מלמדים, כי תיקי חקירה רבים נסגרים בעילות של חוסר עניין לציבור או בשל חוסר ראיות.
לדברי שפירא, מיגור תופעת מכירת אלכוהול לקטינים הוא יעד חברתי חשוב שנמצא על סדר היום הציבורי, והממשלה אף הקצתה משאבים ויזמה תוכנית לאומית להשגתו. על המשטרה לבחון את תיקי החקירה שנסגרו בנימוק של "חוסר עניין לציבור", ובמידת הצורך להפיק לקחים לגבי אכיפה עתידית, שתעלה בקנה אחד עם המדיניות שנקבעה למאבק בתופעת השימוש המופרז באלכוהול.
בנוגע לנהיגה בשכרות מצא שפירא, כי למרות שבשנת 2012 נחתם הסכם בין הרשות לבטיחות בדרכים לבין מכון התקנים, ולפיו הרשות תממן את תהליך התקינה של מכשירי הינשוף - טרם הושלם הליך התקינה, משום שהגורמים המעורבים בו לא הסדירו את מימון הרכישה של הינשוף.
המבקר גילה גם ליקויים משמעותיים באופן איסוף הנתונים בידי המשטרה על תאונות הדרכים ועל המקרים שבהם נתפסים נהגים שיכורים. בבדיקת משרד המבקר התגלו מקרים רבים שבהם בוחן תנועה לא יצא לשטח בזמן אמת או לא ביצע בדיקת שכרות, בניגוד להוראות המשטרה. אגף התנועה מנצל רק כמחצית מן התקנים המיועדים להצבת בוחני תנועה למטרה זו, ובשאר המשרות מוצבים שוטרים בתפקידים אחרים.