X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
הנתבעים המרכזיים: שי אגסי, עידן עופר ואמיר אלשטיין המפרקים טוענים: המיזם הענק קרס בשל ניהול רשלני, התעלמות מסימני אזהרה וממשל תאגידי לקוי
▪  ▪  ▪
עופר ואגסי. חובות עתק

מפרקי חברת בטר פלייס, שתכננה להציע מכוניות חשמליות, תובעים 200 מיליון שקל מבכירי החברה ובראשם היו"ר עידן עופר, היזם והמנכ"ל שי אגסי ויו"ר החברה לישראל אמיר אלשטיין. עוה"ד שאול קוטלר וסיגל רוזן-רכב טוענים, כי החברה - בה הושקעו 850 מיליון דולר - קרסה בשל ניהול כושל ורשלני, תוך שמנהליה מתעלמים מסימני האזהרה הרבים שקדמו לקריסתה.
התביעה הוגשה (יום ב', 23.5.16) לבית המשפט המחוזי מרכז בשמן של חברות הקבוצה שבפירוק, ומנויים בה 22 נתבעים. נתבעים בולטים אחרים: אלוף (מיל.) משה קפלינסקי, שניהל את פעילות בטר פלייס בישראל; אלן גלמן, שהיה סמנכ"ל הכספים שלה; אוון ת'ורנלי, שהיה המנכ"ל לאחר הדחתו של אגסי; ומשרד רואי החשבון KPMG ונציגו בישראל סומך-חייקין, שביקר את דוחותיה.
קוטלר ורוזן-רכב טוענים, כי בטר פלייס נוהלה בצורה רשלנית, תוך מתן חוות דעת מקצועיות רשלניות והעדר מתן מענה שהיה נותן כל נושא משרה סביר. החלטות ניהוליות הכבידו על בטר פלייס ויצרו מבנה מורכב, שהביא לשריפת מזומנים בקצב של מיליון דולר ביום בטרם החל המיזם לייצר הכנסות. דווקא משום שמדובר באישים בולטים בתחומי הניהול וההשקעות, נאמר בתביעה, לא הייתה כל סיבה שהמיזם יקרוס כאשר הוא מותיר אחריו 1,000 נושים שאינם יכולים לגבות את חובותיהם.
בין היתר מצביעים קוטלר ורוזן-רכב על כך שחברת-האם של בטר פלייס נוהלה תקופה ארוכה ללא מנהל כספים מתאים או ללא מנהל כספים בכלל; לחברות לא היו עתודות וכרית ביטחון לפרעון חובותיהן; והמנהלים התעלמו מכך שהחברות הולכות וצוברות התחייבויות שוטפות וארוכות טווח. לכל המאוחר ברבעון האחרון של 2011 כבר היה צורך להוסיף הערת "עסק חי" לדוחות הקבוצה, נטען בתביעה, אך ההערה הופיעה רק במארס 2013 - חודשיים לפני בקשת הפירוק.
לנתבעים היו כלים מקצועיים מעולים למעקב בזמן אמת אחרי מצבה של הקבוצה, טוענים המפרקים, אך הם לא השתמשו בהם. הדירקטוריונים של החברות השונות לא הפעילו איזונים ובלמים, ולא בחנו את המשמעויות הכספיות ואת המטרות העסקיות שהוצבו לחברות. בחלק מן החברות כלל לא התקיימו ישיבות דירקטוריון, ובאחרות הן נוהלו רק כדי לצאת ידי חובה. דירקטורים בחברות-הבנות פעלו לפי תכתיבי מנכ"ל חברת-האם והכפיפו את טובתן לזו של חברת-האם.
לדברי המפרקים, הם קיבלו קבוצה ששרפה מזומנים בהיקף של 8 מיליון דולר לחודש, היו לה רק כמה מאות לקוחות שהשתמשו ב-940 מכוניות, היא הפעילה 38 נקודות הטענה שהכבידו עליה והיוו סיכון בטיחותי, היו לה שלוש קומות משרדים מפוארים, בקופתה היו רק 19 מיליון דולר והתחייבויותיה עמדו על מאות מיליוני דולרים. המפרקים מעירים, כי עד כה הוגשו תביעות חוב ב-600 מיליון שקל.
לטענת קוטלר ורוזן-רכב, קריסת בטר פלייס לא באה כרעם ביום בהיר: הנתבעים ידעו זמן רב (ולפחות מאז הרבעון האחרון של 2011) על היקף ההתחייבויות, מיעוט הכספים בקופה, תזרים המזומנים השלילי המתמשך והגרעון המשמעותי. אולם כך נטען, איש מהם לא התריע ולא פעל במסגרת סמכותו לטובת החברות ולמנוע את הידרדרות המצב עוד יותר.
"החובות הכספיים בסך מאות מיליוני שקלים נגרמו בקשר סיבתי ישיר לניהול התאגידי הפיננסי הלקוי על-ידי הנתבעים, כולם כאחד", נטען בתביעה. "הנתבעים ברשלנותם גרמו להותרת קופותיהן של החברות ריקות מכספים מול חבויות של מאות מיליוני שקלים".
בהמשך התביעה מצביעים קוטלר ורוזן-רכב על מספר אירועים מרכזיים בשנתיים האחרונות לקיומה של הקבוצה, ואשר לשיטתם הביאו בסופו של דבר לקריסתה. בין אירועים אלו:
  • הצלחה חלקית בלבד של סבב הגיוס בנובמבר 2011.
  • הכנת תקציב של 500 מיליון דולר לשנת 2012 (בדצמבר 2011) מבלי שהכספים מצויים בקופת הקבוצה.
  • התעלמות מכך שבתחילת 2012 היו לחברה התחייבויות חוץ-מאזניות בהיקף של 154-114 מיליון דולר.
  • הדחתו של שי אגסי באוקטובר 2012 בהחלטה שהתקבלה בצורה חפוזה, ללא דיון וללא הכנה מתאימה.
  • כשלונות של נסיונות גיוס כספים באוקטובר 2012.
  • רק במארס 2013 הוזמנה חוות דעת על שוויה של בטר פלייס. חברת גיזה-זינגר-אבן העריכה ששוויה צנח ב-86% ל-216 מיליון דולר בלבד.
התביעה הוגשה בשיתוף עם עו"ד קובי קפלנסקי, וטרם הוגשו כתבי הגנה.

תאריך:  23/05/2016   |   עודכן:  23/05/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מפרקי בטר פלייס תובעים 200 מ"ש
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
מגיע להם מי שיתן להם פושע
מילה בסלע  |  23/05/16 22:57
2
הגיע זמנם של הדירקטורים
ארי כספי  |  24/05/16 08:15
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עידן יוסף
יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ כבל על הצעת חוק שוטף פלוס 30: יותר מדי עסקים קטנים נסגרים בגלל מחנק אשראי וצריך לתת להם מקסימום הגנה    נשיא לה"ב רועי כהן: ההצעה כוללת החרגות שיאפשרו לא לשלם בזמן בחסות החוק
עידן יוסף
יו"ר ועדת הפנים דודי אמסלם על ההחלטה להתחיל את שידורי התאגיד הציבורי ממודיעין: זו יהירות וחוצפה. זו פעם ראשונה שאני נתקל בדבר כזה הזוי, אלימות משפטית
עידן יוסף
כך יו"ר הוועדה לביקורת המדינה    מדי חודש מטופלים כ-4,000 זרים ומשפחותיהם במרפאת משרד הבריאות בדרום תל אביב
עידן יוסף
חוק השירות האזרחי: בוטל הסעיף המאפשר למתנדב למלא מקומו של עובד קבוע    אלאלוף: לא לאפשר משמרות לילה    אייכלר: וגם לא עבודה בשבת
עידן יוסף
מליאת הכנסת קיימה דיון מיוחד לציון יום הרצל, במסגרתו נשא דברים ראש הממשלה בנימין נתניהו    הרצוג: אתה הוא שטרק את הדלת. צר לי שבחרת להפקיר את טובת המדינה לטובת האינטרס הפוליטי הצר שלך
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il