הוועדה לביקורת המדינה, דנה (יום ד', 25.5.16) בדוח המבקר בעניין תהליך מינוי בכירים בשירות המדינה. בדוח, שפורסם אתמול, נחשפו כשלים שונים. בין היתר נחשף כי ב-2014-2011 נעשו 318 מינויים זמניים למשרות בכירות, ובהם מונו בסך-הכל 277 עובדים - כמחצית מהם במשרד המשפטים, שמרבה להשתמש במינויים זמניים, עד כדי פי ארבעה מרוב משרדי הממשלה. קרוב לרבע מהעובדים האלה מונו ליותר משנה. כשני שלישים מעשרות העובדים שמונו במינוי בפועל לתפקידים בכירים והתמודדו במכרזים שהתפרסמו בשנים 2014-2011 על התפקיד שבו כיהנו, זכו בתפקיד, ובמשרד האוצר ומערכת הבריאות זכו כמעט כל העובדים שהיו במינוי זמני. לדעת המבקר, נתונים אלה עשויים ללמד על היתרון שמקנה מינוי זמני למי שמונה באמצעותו, שכן סיכויו לזכות במכרז גבוהים.
יושב-ראש הוועדה, ח"כ
קארין אלהרר, אמרה כי היא מתנגדת לאפשר לשרים ולבכירים חופש-פעולה במינוי בכירים, כדי לאפשר מינויים "שאינם מבית מדרש אחד, והזדמנות גם למיעוטים להשתלב". לדבריה, "צריך לאפשר גמישות ניהולית, ויכולת לבחור את הטובים ביותר, מבלי לייבש אותם במשך חודשים ארוכים. חשוב שהבחירה באנשים לתפקידים - בכירים וזוטרים - תהיה לפי כישורים אישיים, היכולת לקדם תהליכים ומהלכים ולפעול בצורה המיטבית עבור האזרחים. הבחירה צריכה להיות בהליך הוגן, נטול-פניות וכמובן כמובן נטול זיקה פוליטית. יש לוודא שהעובדים בשירות המדינה הם האיכותיים והמקצועיים ביותר, ולא אנשי שלומו של שר כזה או אחר. מצד שני, ולא פחות חשוב, לאפשר שיווין הזדמנויות לכלל האזרחים להגיע לאותם המקומות שמשפיעים על חיינו".
ח"כ
רועי פולקמן (כולנו), יו"ר הוועדה ליישום הרפורמה בשירות הציבורי, אמר כי "ההמלצות בדוח המבקר הם ברורות: מכרזים-פנימיים הם רעה-חולה. זה אינו דיון על אי-סדרים במכרזים פנימיים כל עוד יש מכרזים-פנימיים יהיו מעט מאוד מועמדים טובים שיכנסו לשירות הציבורי. דוח המבקר הוא מסמך חשוב ומשלים לוועדה ליישום הרפורמה בשירות הציבורי בה אנו דנים בחודשים האחרונים, וגם בדוח יש דגש על הצורך בתחלופה בשירות הציבורי, דינמיות ומשיכה של כוח אדם איכותי. היום התחלופה מעטה ואנשים לא עוברים בין משרדים ולא בין המגזר השלישי, הפרטי והציבורי. לשם כך דחפנו את התוכנית למכרזים בין-משרדיים במקום מכרזים פנימיים, ונפעל לכלול בכך גם תאגידים ציבוריים". הוא הוסיף כי לאחרונה אף קודמה התוכנית שתאפשר קליטת סטודנטים בשירות הציבורי, וקרא להמשיך ולפעול הן במסגרת קצובת הכהונות לנושאי תפקיד בכירים והן בתוכנית העתודות לשירות הציבורי, "כדי להבטיח כניסה של אנשים חדשים ותנועה של בעלי תפקידים בין משרדים ובין תפקידים. לאזרחי ישראל מגיע שוויון הזדמנויות ושירות איכותי מהמגזר הציבורי שיגיע כאשר הרפורמה תיושם".
לדברי יובל חיו, מנהל חטיבה במשרד
מבקר המדינה, שינויים במדיניות קבלת בכירים בשירות המדינה, לא יכולים להגיע הדרגתית ובכרסום מתמשך - ללא הכרעה בכנסת, ואילו לדברי דגנית שי, שערכה את הדוח בעניין, רוב חברי ועדת מינויים מקבלים את הרקע על המועמדים בסך-הכל חצי שעה לפני הראיון ואין באפשרותם לקרוא את הרקע של כולם - וכך נפגע ת זכות שאר המועמדים.
עו"ד משה דיין, נציב שרות המדינה, הבהיר כי "היום השתנו הנורמות, ובמסגרת הרפורמה הוקם אגף בקרה בנציבות המפקחת על הליכי המינויים. במילוי מקום ממושך מדי - נקבע כי יתנהל מכרז רגיל לחלוטין".