X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
פוגלמן: ככל שהחוב ישן יותר ונעשו פחות פעולות לגבות אותו - כך תיטה הכף לעבר איסור על הרשות לגבות אותו מדגיש את חובת ההגינות המוטלת על הרשות כאחד השיקולים שיש להביא בחשבון
▪  ▪  ▪
עיריית קרית אתא הפסידה [צילום: משה מילנר, לע"מ]

יכולתה של רשות מקומית לבצע גבייה פסיבית של חובות מוגבלת על-ידי השיהוי וחובת ההגינות המוגברת המוטלת עליה. משמעות הדבר: הרשויות יתקשו לגבות חובות שכאלו, אם לא יוכיחו שפעלו בצורה ראויה לגבותם במועד. זוהי משמעות פסק דינו של שופט בית המשפט העליון, עוזי פוגלמן.
גבייה פסיבית היא המתנה של הרשות עד שהתושב יזדקק לשירות ממנה - בעיקר מתן אישור לצורך עסקת נדל"ן - ואז התניית האישור בפרעון החובות (ארנונה, היטלים וכדומה). בית המשפט העליון כבר פסק שדיני ההתיישנות אינם חלים על גביית פסיבית, אך כעת (יום ג', 31.5.16) מבהיר פוגלמן, שדיני השיהוי חלים עליה.
לדברי פוגלמן, הרשות אינה יכולה לנחות על האזרח כרעם ביום בהיר ולדרוש ממנו חוב שבמשך שנים לא דרשה, ומצד שני - עליה להישמר מלהיטות יתר ומשימוש באמצעי גבייה חריפים ובלתי מידתיים כדי שהחוב לא יתיישן. פוגלמן מבהיר, כי לשאלה מתי יחול השיהוי אין תשובה אריתמטית, והמענה צריך להביא בחשבון את אינטרס ההסתמכות של התושב אל מול האינטרס הציבורי.
אינטרס ההסתמכות, מסביר פוגלמן, חלש יותר כאשר מדובר על אזרח בודד שהרשות ויתרה על גביית חובו, וחזק יותר כאשר מדובר במדיניות רוחב - למשל: הימנעות מגביית ארנונה על סוג מסוים של נכסים. האינטרס הציבורי הוא כמובן גביית החובות לשם מימון פעילותה של הרשות, אך לצידו - מדגיש פוגלמן - קיים האינטרס שהרשות תלמד לקח ולא תירדם על משמרתה.
לכל אלו, ממשיך פוגלמן, יש להוסיף את חובת ההגינות המוגברת המוטלת על רשויות ציבוריות, אותה יש להעמיד אל מול התנהגותו של האזרח: "יש לבחון אם עשתה הרשות מאמצי גבייה במהלך השנים, או שמא הזניחה את החוב ונמנעה כליל מניסיונות אכיפה. כן יש ליתן משקל לשאלת חלוף זמן - קרי, מהו 'ותק' החוב שתשלומו מתבקש.
"ככל שתבקש הרשות לגבות חוב ישן יותר, שנעשו פחות
מאמצים לגבותו - כך תיטה הכף לדעה שלפיה גבייתו תעמוד בניגוד לחובתה לפעול בהגינות; ולהפך. למול זאת תיבחן התנהלות הפרט. גם בהינתן ההנחה בדבר החובה הפחותה המוטלת עליו, אני סבור כי התנהגות חסרת תום לב מצדו, המבטאת בבירור ניסיונות לחמוק מתשלום תשלומי החובה - תשקול נגדו".
פוגלמן דחה את ערעורה של עיריית קריית אתא על פסק דינו של בית המשפט המחוזי בחיפה (השופטת יעל וילנר), לפיו אין היא יכולה לדרוש מיורשות נכס בעיר - נילי קורן ומלכה בראון - לפרוע חוב ישן כתנאי למתן אישור על בעלותן בו.
הנשיאה מרים נאור הסכימה עם פוגלמן, והוסיפה שיש להביא בחשבון גם את הנזק שהיה עלול להיגרם לבעלות הנכס אם לא היו יכולות למכור אותו. השופטת ענת ברון הסכימה עם פוגלמן ונאור. עיריית קריית אתא חויבה בתשלום הוצאות בסך 10,000 שקל. את העירייה ייצגה עו"ד אילה סגל, ואת קורן ובראון - עוה"ד מנחם לוינסון ורפאל ינאי.

תאריך:  01/06/2016   |   עודכן:  01/06/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
העליון מחמיר השיהוי על רשויות מקומיות
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עידן יוסף
זאת כחלק ממיזם הענק להקמת רכבת העמק החדשה בהשקעה כוללת של כ-4 מיליארד שקלים
עידן יוסף
יו"ר הרשות הפלשתינית נפגש עם ראשי רשויות ערביות בישראל ואמר: "לא צריך לשפוט בן אדם לפי השתייכותו ללאום מסוים או לפי דעותיו, אלא לפי עמדתו בתהליך השלום"
עידן יוסף
על המבקש להיעזר בשירותים אלה להתריע לרכבת 7 שעות מראש לפחות    גילאון: "הכרחי שהרכבת תעמוד בסטנדרטים גבוהים, רציניים והדוקים"
עידן יוסף
כך התברר בישיבה חגיגית לציון 25 שנה לתיאטרון    "הקהל מתחנך לרמה מסוימת של אמנות זולה, שלא דורשת מאמץ אינטלקטואלי מינימלי. אנו עושים הצגות לעצמנו"
עידן יוסף
הוועדה לפניות דנה בתקלות נשנות באוטובוסים בתחבורה ציבורית    המפעילים הוותיקים מחדשים את צי הרכבים הישן באופן איטי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il