ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי, מציע לדחות בכמה שנים לפחות את סגירת שדה דב, על יד שורת פעולות. ההצעה כלולה במכתב ששלח חולדאי לשרי הפנים והתחבורה. חולדאי מציע להקפיא את ההחלטה לסגור את שדה דב באפריל 2017. השדה, ששטחו 1,450 דונם, מיועד לבניית 16,000 דירות. הצעת חולדאי היא: - פינוי שדה התעופה הצבאי, היושב על 230 דונם במתחם המערבי, המכונה A. שדה התעופה האזרחי, היושב על 550 דונם, ישאר לפי שעה במקומו.
- יוקטן מספר הטיסות האזרחיות, בעיקר של מטוסים קלים. אפשרות נוספת היא להעביר מספר טיסות של ארקיע וישראייר לנתב"ג, על-פי הביקוש של הנוסעים. לא יחסכו שטח מסלול, אבל יחסכו שטחי חניה של מטוסים.
- הבעלים הפרטיים הם בעלי 350 דונם במתחם המערבי, והם הלוחצים לפינוי שדה דבר. זכויותיהם יועברו למתחם המזרחי, המכונה B. הם יוכלו לבנות על המגרשים החדשים שלהם 3,000 דירות.
- המדינה, שהיא בעלת 70% ממתחם של 1,450 דונם, תוותר לפי שעה על זכויות הבנייה שלה - לא ברור לכמה שנים.
- עיריית תל אביב, שהיא בעלת כ-70 דונם, מוותרת על זכויות הבנייה שלה.
היתרונות יתרונות ההצעה, שחולדאי מזכיר חלק מהם במכתבו, הם: - מיליון נוסעים בשנה יוכלו להמשיך להשתמש בשדה, ולא יאלצו לוותר על הטיסה הפנים-ארצית, או לטוס דרך נתב"ג.
- עיריית אילת תנצל ממשבר כלכלי, שהיא חוששת ממנו עם הקטנת מספר הטסים לעיר.
- אפשר יהיה לבנות בעתיד הקרוב 3,000 דירות חדשות במתחם.
הבעיות מצד שני, הצעת חולדאי מעוררת בעיות: - זהו פתרון לטווח קצר ובינוני. התוכנית המלאה היא לבנות 16,000 דירות, ולצורך כך יהיה צורך מתי שהוא בעתיד לפנות את השדה.
- הבעלים הפרטיים יקבלו זכויות לבניית 3,000 דירות בלבד, לעומת זכויות ל-4,000 דירות שיש להם כיום.
- פתרון זמני יכול "להרדים" את הפתרון היסודי - בניית שדה התעופה חדש במקום נוח, או הזזת מסלול הטיסה דרומה, או בנית מסלול טיסה על אי-בים.
- אין ביטחון שהבעלים הפרטיים יסכימו להעתקת זכויות הבנייה שלהם, מכיוון שהם יראו בכך דחייה נוספת של שנים במימוש הזכויות
- אין ביטחון שהמדינה (=רשות מקרקעי ישראל) תוותר על זכויות הבנייה שלה.
|