X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
ביקורת חריפה של השופטת נאוה בן-אור על ההיתר שניתן לקירוי הסינמה סיטי ליד בית המשפט העליון: מיצג הדרדסים מול ביהמ"ש מדגים מה קורה כאשר החוק הופך לצחוק
▪  ▪  ▪
היזמים: הפרויקט יקרוס [צילום: סיון פרג']
מה זה עושה שם?
בזמנו נטען, כי די להסתכל על פרויקט הולילנד כדי להבין שמשהו שם רקוב. באותה רוח, די להביט ממורדות שכונת רחביה מזרחה אל קו האופק כדי להבין שמשהו בסינמה סיטי פגום - לכל הפחות. המביט מדרום לצפון יראה את מוזאון ישראל, הכנסת, בית המשפט העליון, הסינמה סיטי ומשרד מבקר המדינה. מה לכל הרוחות עושה שם בית קולנוע וקניון? כדאי שהמבקר יוסף שפירא, שיכול לראות את היצור המשונה הזה מחלון משרדו, יבדוק היטב מה יתרחש.

ההיתר לקירוי הסינמה סיטי בירושלים איננו חוקי ודינו להתבטל - קובעת (15.6.16) שופטת בית המשפט המחוזי בעיר, נאוה בן-אור.
הסינמה סיטי הוקם במקום קריית הלאום, בין בית המשפט העליון לבין משרד מבקר המדינה, והקמת הפרויקט שם גררה ביקורת ותמיהות רבות. בן-אור מתארת בהרחבה כיצד חרג הפרויקט מתוכניות הבנייה המאושרות, ובעיקר - כיצד נוצר מצב בו גובהו עולה ב-11 מטר על המותר, כך שהוא גבוה יותר מבית המשפט העליון. החריגה בגובהו של הפרויקט אושרה בדיעבד, שכן התנועה לארץ ישראל יפה עתרה נגדה באיחור משמעותי.
פסק דינה של בן-אור עוסק בקירוי המבנה, עליו הוקם מיזם "ארץ התנ"ך". ועדת הערר במחוז ירושלים קבעה אשתקד, כי ההיתר להקמת הגג ניתן שלא כדין ויש לבטלו. הוועדה החליטה שהגג יהרס רק בינואר הבא, כדי לאפשר לבעלי הפרויקט - שפיר הנדסה וניו לינאו סינמה - להיערך לכך ובמקביל לנסות ולהכשיר את הקירוי. השתיים טענו בעתירתן, כי אם יחויבו להרוס את הגג - עלול הפרויקט כולו לרדת לטמיון, לאחר שהשקיעו בו מאות מיליוני שקלים.
"הפכו את הכיכר לקניון"
בן-אור דחתה את הערעור על ההחלטה בקובעה, כי אכן הוועדה המקומית נתנה את האישור בחוסר סמכות. לדברי בן-אור, התוכנית המאושרת קבעה שהפרויקט אמור להיות מוצלל ולא מקורה, אך מה שבנו שפיר וניו לינאו הוא הכל חוץ מאשר הצללה. לדברי בן-אור, התוכנית אושרה על בסיס הצללה של הפרויקט, והיזמים מצאו דרך "כיצד להפוך את הכיכר לקניון מבלי להגיש תוכנית לשינוי ייעוד, תוכנית שהסיכוי לאישורה נראה קלוש בשים לב למיקומה".
עוד אומרת בן-אור: "קבלת עמדתן של העותרות ושל הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה, משמעותה שניתן להפוך כיכר עירונית פתוחה למבנה סגור, קניון, והכל ללא תוכנית, בלא שקיפות ומבלי שמתאפשר לציבור להגיש התנגדויות". אישור הקירוי היה "שינוי דרמטי של התוכניות החלות, שינוי שנעשה בניגוד לדין... הכיכר במפלס הכניסה (המפלס התחתון) אינה עוד כיכר עירונית אלא מתחם קניות ופנאי, מקורה, בעל אופי מסחרי. הכניסה אליו דרך כניסות מאובטחות וגם הארקדות, ברובן, קורו לחלוטין והפכו מבואות של קניון פרטי".
בן-אור ממשיכה ומתארת: "בכל הנוגע למפלס העליון, תחת 'הכיכר הציבורית העליונה והמגוננת', שאמורה הייתה להיות פתוחה ונגישה לציבור, פינו עצי הצל את מקומם למיצגי ארץ התנ"ך ולדמויות מסרטי קולנוע... המפלס העליון אינו בעל אופי של כיכר ציבורית ואינו 'מזמין' את הציבור ליהנות ממנה. הבינוי במפלס העליון יצר נתק פיסי שלו מן המפלסים האחרים ושל הציבור ממנו בשל אופי השימוש שעושה בו העותרת".
"זכויות הציבור - ליזם פרטי"
בן-אור מציינת, כי למעשה היזמים מודעים לכך שהאישור ניתן שלא כדין, ולכן השליכו את יהבם על טענות של שיהוי והסתמכות - אך היא דוחה גם טענות אלו. היא מדגישה, כי לא זו בלבד, אלא שרוב העבודות אף נעשו בחיפזון ובטרם ניתן היתר הבנייה בפועל, כאשר עדיין עמדו על הפרק דרישות שונות של הוועדה המקומית. "עמדת העותרות, המבקשות להוביל למסקנה לפיה יש להותיר בינוי בלתי חוקי, שנעשה על יסוד היתר שניתן בניגוד לדין, אך משום שהושלם, היא עמדה קשה, שתעודד תופעות של 'חטוף כפי יכולתך' והפרת החוק", היא קובעת.
בן-אור מסיימת באומרה: "עתירה זו תשמש הוכחה, אם יש צורך בכך, לגמישותה המופלאה של הלשון", תוך שהיא מביאה שורה של דוגמאות להתנהלותן הפגומה של שפיר וניו לינאו. למשל: "כך גינון, או גן, 'אינו חייב להתפרש כמורכב מצמחיה בלבד' וגם מיצגים 'שומרים על אופיו הפתוח של הגג'. וכך, גביית תשלום בכניסה לגג היא בבחינת גביית כספים 'המתבצעת או שאינה מתבצעת בכניסה אליו'.
"וכפי שאין גבול לגמישותה של הלשון, כך לא היה גבול בניכוס זכויות הציבור לתועלתו של יזם פרטי. למרבה הצער לא הוצב לו מנגד גבול על-ידי הרשות המוסמכת ומן השידוך בין השניים נולד מיצג הדרדסים, במרחק נגיעה מבית המשפט העליון. אכן, אין דרך משכנעת יותר להדגים מה קורה כשחוק הופך לצחוק. נכון עשתה ועדת הערר שלימדה אחרת בהחלטותיה. לא מצאתי עילה להתערב בהן".
שפיר וניו לינאו חויבו בתשלום הוצאות בסך 200,000 שקל.
החברות מסרו בתגובה, כי הקימו את המתחם על-פי היתר כדין, שניתן להן על-ידי הוועדה המקומית. ההתנגדות לבנייה הוגשה לאחר סיום הבנייה ורק לגבי קירוי המתחם, וכאמור בית המשפט קבע שיש להרוס את הקירוי בתקופת הזמן שנקבעה על-ידי ועדת הערר או לקדם תוכנית מתאימה, נמסר עוד.

תאריך:  16/06/2016   |   עודכן:  16/06/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ביהמ"ש: גג הסינמה סיטי בירושלים ייהרס
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
כי זה ליד ביהמ"ש....
והפריע לשופטים  |  16/06/16 15:47
2
גג הסינמה סיטי יהרס
דונדי  |  16/06/16 19:13
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יפעת גדות
במסגרת חודש הקריאה ולקראת 'שבוע הספר' הוקם בספריית כוכב יאיר 'בית חולים לספרים'    "אנו מזמינים את ילדי האזור להפקיד ספרים חולים בידי הצוות הרפואי המיומן"
יצחק דנון
אחת משתי החברות המוסמכות לאשר חתימות אלקטרוניות טוענת, שאם תחויב לשלם 151,000 שקל למשרד המשפטים - היא עלולה לקרוס
איתמר לוין
רפי אמית הרוויח לאורך השנים 20 מיליון שקל ממשחקי פוקר ברחבי העולם - אך עד שרשות המיסים התעוררה, היא תגבה ממנו מס על 1.5 מיליון שקל בלבד
אריאל י. לוין
מציין כי אירן ממשיכה להיות האיום העיקרי על ישראל, מזכיר את שיתופי הפעולה עם מדינות האזור נגד האיומים של אירן, חיזבאללה והמדינה האיסלאמית וחוזר על הצורך בהקמת נמל מלאכותי מול רצועת עזה
אלעזר לוין
חלוקת הבעלות החדש על הקניון בהרצליה: קרן ריאליטי 65%, הפניקס 25%, בעלי השליטה בתדהר 10%    התוכנית: פחות חנויות, יותר משרדים ומרפאות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il