ועדת השרים לענייני חקיקה תדון בראשית השבוע הבא (יום א', 3.7.16) בהצעת חוק של 81 חברי כנסת מכל סיעות הבית, שלפיה יידחה פינוי שדה דב ביותר משנתיים וחצי, מאפריל 2017 לינואר 2019. על-פי ההצעה, יפונה החלק האזרחי של השדה יחד עם החלק הצבאי, שפינויו נדחה בין כה לראשית 2019. אם ועדת השרים תדחה את ההצעה, יכולים חברי הכנסת לכאורה להגיש הצעת חוק פרטית ולהעביר אותה ברוב קולות במליאה ובוועדות. המאבק על גורלו של שדה דב כבר יצר מהומה רבתי של בעלי אינטרסים שונים ומנוגדים. בית המשפט העליון הורה לפנות את השדגה באפריל 2017, אך מובן שחוק של הכנסת יבטל החלטה זו. התומכים בפינוי בשנה הקרובה הם: בעד פינוי מיידי - בעלי הקרקע הפרטיים בגוש הגדול, המקווים שלאחר שנים רבות יבנו על המגרשים שלהם, והדבר יביא להם רווחים ניכרים.
- משרד האוצר, החושש שאם ידחו את פינוי השדה, תיאלץ המדינה לשלם פיצויים לבעלי הקרקע הפרטיים על הפסד הכנות ורווח. המשרד גם חושש, שהדחייה תביא לעיכוב בבניית אלפי דירות, וגם תגרור עוד ועוד דחיות.
- משרד השיכון ורשות מקרקעי ישראל, המבקשים לבנות 16,000 דירות במתחם הגוש הגדול. 780 הדונם של השדה (רובם מסלולים ושטחים צמודים) מיועדים לבניית אלפי דירות.
- משרד התחבורה, שהשקיע 200 מיליון שקל בהכשרת שדה חלופי הצמוד לנתב"ג.
נגד פינוי מיידי התומכים בדחית הפינוי לשנתיים וחצי: - חברות התעופה ארקיע וישראייר, החוששות מירידה בהכנסות וברווחים ומקשיים בתיפעול הסדיר מנתב"ג.
- ראש עיריית תל אביב, החושש מקשיים למאות אלפי תושבי עירו.
- תושבים וארגונים רבים מתל אביב והסביבה, שלא הביעו עמדה רשמית, אך צופים קשיים בטיסה מנתב"ג לאילת וחזרה, דבר שיגרום לירידה בטיסות לתיירות, כנסים ואירועים באילת.
- ראש עיריית אילת ותושבים רבים בעיר, החוששים מירידה בתיירות ומפגיעה כלכלית בעיר.
- משרד התיירות, האמור לתמוך בדרישות תושבי אילת והעירייה.
- בעלי מטוסים פרטיים, ששדה דב הוא היום שדה הבית שלהם.
עמדת משרד הביטחון אינה ברורה. המשרד הסכים לכאורה לפינוי החלק הצבאי של השדה, אך בפועל דורש דחייה אחרי דחייה. לא ידוע אם אותר שדה חלופי למטוסי חיל-האוויר הפועלים כיום משדה דב. שתי הצעות חלופיות - המשך הפעילות תוך צמצומה: ראש העירייה חולדאי הציע לפני שבועיים להחזיר לבעלים, רשות מקרקעי ישראל 230 דונם של השדה הצבאי, ולהשאיר את 550 הדונם של השדה האזרחי, שבעליהם הם פרטיים. רמ"י, שיש לה מגרשים לאלפי דירות במקום אחר במתחם, תיתן אותם לבעלי המגרשים הפרטיים של שדה דב, לבניית 3,000 דירות.
- מומחי תעופה מציעים להשאיר את השדה האזרחי במקומו לטווח ארוך, להעתיק את המסלול 300 מטר דרומה, וכך לשחרר מגרשים רבים לבנייה. המחיר הוא פגיעה ברווחת תושבי בנייני מגורים סמוכים.
|