בתום דיון ממושך, אישרה (יום ב', 11.7.16) ועדת הכספים העברות תקציביות בהיקף של כ-11 מיליארד שקלים, מחציתם במסגרת ביצוע שינויים בתקציב 2016 עקב החלטות ממשלה ושינויים בסדרי עדיפויות ומחציתם העברות של עודפי תקציב במשרדי ממשלה שונים מ-2015 ל-2016.
בתחילת הישיבה הודיע יו"ר ועדת הכספים, ח"כ
משה גפני, כי לאחר שהוועדה עיכבה העברות עודפי תקציב בסך של כ-14.5 מיליארד שקל, ולאחר שבשבועות השונים הוועדה החלה לאשר את חלקם, "עתה אנחנו עומדים לסיים את רוב העברת העודפים מ-2015 ל-2016, לאחר שרוב משרדי הממשלה עומדים בנוהל ההעברות התקציביות שאישרנו כאן בוועדה. עד כה וכך גם כיום, אנחנו מאשרים בקשות להעברת עודפים וכן לביצוע שינויים בתקציב רק כשהן מוגשות מאופן מפורט ובליווי הסברים הן ממשרד האוצר והן מהמשרדים הנוגעים בדבר".
חלק גדול מהבקשות התקציביות, לרבות העודפים, אושרו בתמיכת האופוזיציה, למעט העברת עודפים לחטיבה להתיישבות.
גפני ציין, כי "לקראת תקציב 2017 - 2018, אנחנו דורשים שהרבה דברים שעד היום לא היו בבסיס התקציב ייכנסו לבסיס התקציב על-מנת לצמצם את היקף ההעברות התקציביות בכל שנת כספים". עוד אמר, כי על סדר יומה של הוועדה תעלינה רק בקשות תקציביות שעומדות בתנאים של נוהל ההעברות שאישרנו בסוף 2015".
חברי האופוזיציה בוועדה הביעו הערכה על התעקשותו של יו"ר הוועדה גפני בפני משרד האוצר ושאר משרדי הממשלה בנושא קיום הנוהל להעברות תקציביות. עם זאת, חלקם דרשו יתר פירוט והנחה פיזית של כל המסמכים הקשורים להעברות התקציביות, כך חברי הכנסת
מיקי רוזנטל ו
סתיו שפיר (
המחנה הציוני). ויכוח חריף נתגלע כשהועלתה הבקשה להעברת עודפים תקציביים של החטיבה להתיישבות במשרד החקלאות. חברי האופוזיציה דרשו לעכב את העברת העודפים "עד לגמר בדיקת היועץ המשפטי לממשלה בעניינה". ח"כ מיקי רוזנטל (המחנה הציוני): "נושא החטיבה להתיישבות הוא נושא סבו ומצוי כעת על שולחנו של היועץ המשפטי לממשלה, על-כן עד להחלטה הסופית שלו בסוגיה, אסור לנו בכלל לדון בהעברות כספים לחטיבה".
ח"כ שפיר: "בלי כל המידע, כולל המידע ההיסטורי ולמה הנושא לא נכנס לבסיס התקציב, ללא המידע הזה חברי הוועדה לא יכולים לבצע את תפקידם. הנוהל לא עובד מספיק טוב ויש לשפרו אני מעריכה את העמידה בלחץ של יו"ר הוועדה גפני מול המשרדים ומכך שמשרד האוצר מונע ממשרדי הממשלה להעביר חומרי רקע לידי חברי הכנסת. זו בושה, זה לא תפקידו של משרד האוצר להחליט איזה מידע יועבר ואיזה לא. לגבי המסמכים, הצורך הזה היה מתייתר אילו הייתה לנו גישה למערכת מרכב"ה".
ח"כ
זהבה גלאון (מרצ) הצטרפה לדרישה לעכב את העברת העודפים של החטיבה להתיישבות עד לסיום הבדיקה בעניינה ע"י המשנה ליועץ המשפטי לממשלה,
דינה זילבר. "החטיבה הפכה סמל לשחיתות וצפצוף על שלטון החוק ולכן עלינו לפחות להמתין עד לסיום בדיקת היועץ המשפטי לממשלה בעניין" אמרה.
ח"כ
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני): "כח"כ שמשקיע מאמצים להבין את כל החומר הרב המגיע לכאן וכמי שיש לו ידע מוקדם, לא הצלחתי להבין את כל ההסברים ולהתאים בין הסעיפים השונים. אומנם יש נוהל אבל עלינו לוודא שהוא מתקיים במהות".
יו"ר הוועדה גפני השיב לחברי הכנסת, כי "הנוהל הוא טוב והאויב של הטוב זה הטוב ביותר. אנחנו בדרך למסד את הנוהל וגם האוצר וגם משרדי הממשלה מפנימים שמה שהיה לא יהיה עוד והדבר ניכר בהיקף ההסברים ורמת הפירוט בחומרים שמגיעים אלינו. יש כאן דיון רציני ומקיף מאוד אבל לא ניתן להגזים יתר על המידה. עלינו כחברי ועדת הכספים לגלות אחריות ולאפשר למשרדי הממשלה לתפקד, לטובת כל אזרחי ישראל. בואו לא נמתח את החבל יותר מדי".
הוועדה אישרה ביצוע שינויים בתקציב 2016 בהיקף של כ-6 מיליארד ₪, לפי הפירוט הבא:
- 5.18 מיליארד ש"ח למשרד הביטחון, מתוכם 971.3 מיליון ש"ח מזומן ועוד 4.2 מיליארד ₪ בהרשאה להתחייב. בין השאר, 600 מיליון ש"ח למימון העלאה ושיפור שכר ותנאי חיילי החובה ב-50% בהתאם להחלטת ממשלה. הנושא לא נכלל בבסיס התקציב, מכיוון שאושר בהחלטת ממשלה מדצמבר 2015. בנוסף, 59 מיליון ש"ח לצורך רכישת תחמושת כבדה מתעש, כחלק מהשלמת הפרטת תעש (העברה זו היא חלק מתוכנית רכש רב-שנתית מתעש, 304.1 מיליון ש"ח לשדרוג מעברי איו"ש - שדרוג מעברי הסחורות והולכי הרגל.
- 346.4 מיליון ש"ח למשרדי המדע, התרבות והספורט. מתוכם 22.1 מיליון ש"ח למימון מחקרים של מוסדות מחקר שונים, 35 מיליון ש"ח למימוש הרשאות עבר של התעשיה האוירית ורפאל וכן למימון פרויקט נוס, שהינו שת"פ בין סוכנויות החלל הישראלית והצרפתית לפיתוח מיקרו לווין לשימוש מדעי לצרכי שלום, 168 מיליון ש"ח לטובת מימון אבטחת משלחות למשחקים האולימפיים והפרא-אולימפיים, תגבור התמיכה בהתאחדויות ספורט מוטורי, תגבור התמיכה במכון וינגייט בהתאם לתוכנית ההבראה של המכון, הקמה ושיפוץ של מתקני ספורט, תמיכה בפעולות ספורט ברשויות המקומיות (16.5 מיליון ש"ח), תמיכה בפעולות ספורט ברשויות במסגרת סל הספורט, יישום החלטת ממשלה בדבר קיום אירועי המכבייה ה-20 בקיץ 2017 (12.5 מיליון ש"ח), 24.7 מיליון ש"ח לטובת תוכנית 'פרחי ספורט' - התוכנית הלאומית לקידום ספורט ילדים ובני נוער', 50 מיליון ש"ח לסיוע לרשויות המקומיות בתחומי התרבות והאמנות, 2.45 מיליון ש"ח להגדלת התמיכה בפסטיבלים ובאירועי תרבות בקהילה, 6 מיליון ש"ח לתמיכה בפעולות תרבות ערבית, 16 מיליון ש"ח להגדלת התמיכה במוסדות תרבות בפריפריה, 5 מיליון ש"ח להגדלת התמיכה במוסדות תרבות בירושלים, 3.4 מיליון ש"ח לטובת המרכז למורשת יהדות אתיופיה ועוד.
- 225.4 מיליון ש"ח למשרד לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל, מתוכם 60 מיליון ש"ח עבור בנייה ושיפוץ מוסדות ציבור ומתקני תשתית בבאר-שבע והנגב הצפוני, 40 מיליון ש"ח לתגבור תקצוב מוסדות ציבור בנגב ובגליל, 39 מיליון ש"ח תוספת לתוכנית הרב-שנתית לפיתוח שדרות ויישובי עוטף עזה, 9 מיליון ש"ח לרכישת מבנים יבילים ביישובי עוטף עזה, 30 מיליון ₪ לקידום מיזמים חברתיים, 19.6 מיליון ש"ח עבור תוכנית מרכזי נעורים, שילוט רשויות במגזר הדרוזי והצ'רקסי, 13.5 מיליון ש"ח לפיתוח מרכזים לגיל הרך ועבור בית חולים שיקומי בנגב, 3 מיליון ש"ח לתיאטראות ילדים בנגב ואירועי ספורט בינ"ל באילת וכן עבור סינמטק שדרות ועוד.
- 123.2 מיליון ש"ח למשרד לשירותי דת, למטרות הבאות: 94.3 מיליון ש"ח לעידוד הקבורה הרווייה, 12.1 מיליון ש"ח עבור פעילות בקבר רשב"י ולתגבור תקצוב המקומות הקדושים, 14.7 מיליון ש"ח עבור תוכנית הבראה במועצות הדתיות, תגבור בקרת התקציב בהן ועוד.
כמו-כן, אושרו העברות עודפי תקציב 2015 ל-2016 במשרדי הממשלה הבאים, לפי הפירוט הבא:
- 466 מיליון ש"ח במשרד הקליטה - עודפים שנוצרו בתוכניות סיוע לעולים, בשירותי קליטה וקליטה בקהילה, בתחומי הדיור לעולים, בפרויקטים הקשורים בקליטת עולי אתיופיה ועוד.
- 823.6 מיליון ש"ח במשרד החקלאות - בתוכם 411.7 מיליון ש"ח עודפים שלך החטיבה להתיישבות לביצוע מחויבויות עבר כלפי ספקים חיצוניים שהיא מפעילה. מעבר לכך, עודפי משרד החקלאות במנהל המחקר החקלאי, תמיכות בענפי חקלאות שונים ועוד.
- 13.3 מיליון ש"ח במשרד התקשורת - הסיבה לעודפים: רוב ההסכמים נחתמים לשנה החל מיום החתימה. ההסכמים נחתמים במהלך כל השנה והתשלומים מתבצעים פעם בחודש (אם מדובר בתחזוקה) או בהתאם לאבני דרך (אם מדובר בפרויקטים). בעת חתימה על ההסכם השנתי נדרש להתחייב על היקף ההסכם המלא, לכן הביצוע תלוי במועד החתימה. לדוגמה, אם הסכם עם חברת ניקיון נחתם לשנה החל מ-1.7.2015 אזי עד 31.12.2015 יבוצע רק 50% מהסכם ו-50% יעבור כעודף מחויב לשנת 2016.
- 93.5 מיליון ש"ח ברשות האוכלוסין- החל מ-2008 עת הוקמה הרשות, מוטלים עליה פרויקטים לאומיים בסדרי גודל שהם מעבר לתוכנית עבודה שנתית כגון הביומטריה, סוגיית המסתננים, הסכמים בי-לטרליים, אכיפה, הרחבה ושיפור השירות ללקוחות - כל אלו מצריכים תקציבים שממומשים בטווח של יותר משנה ונוצרו עודפים גדולים שהולכים ומצטמצמים.
- 3.72 מיליארד ש"ח בתקציבי השיכון, לרבות 144.1 מיליון ש"ח בסעיפי משרד הבינוי והשיכון עצמו. העודפים נוצרו בגין התקשרויות עם ספקים חיצוניים שטרם שולמו וכן בגין התקשרויות ארוכות טווח בעקר בתחומי עבודות הפיתוח במסגרת משקים סגורים, התקשרויות לצורך רכישת דירות ועוד.