הוועדה המקומית לתכנון ובנייה תל אביב-יפו אישרה (יום ד', 13.7.16) את תוכנית האב למיזם קירוי האיילון - המסמך התכנוני המציע עקרונות תכנון לפיתוח העתידי של אזור מסדרון האיילון, תוך קירוי מקטעים נרחבים של נתיבי איילון.
אישור תוכנית האב מהווה שלב מקדים לעריכת תוכנית בניין עיר אשר תסדיר את התשריט הסטטוטורי לביצוע הקירוי. להערכת הגורמים המלווים את הליך קידום התוכנית באגף תכנון העיר, תוכנית בניין העיר תאושר בתוך שנתיים עד ארבע שנים. בכך מתקדם התכנון לקראת הקמת המיזם המוניציפלי הגדול בישראל, אשר ישנה את כל אזור מרכז העסקים הראשי, תוך קישור בין מזרח העיר למרכזה.
מטרתו של מיזם קירוי איילון, אשר שטחו עשוי להגיע לכ-240 דונם, לשנות את ליבה של מטרופולין גוש-דן ושל העיר תל אביב-יפו באמצעות יצירת שטח ציבורי חדש ופתוח - על בסיס שטח קיים. נתיבי איילון המוכרים, שהיום חוצים בפועל את תל אביב לשני חלקים ומהווים מוקד של זיהום אוויר ומטרדי רעש במרכז העיר, יקורו ויהפכו למוקד של פנאי, מסלולי אופניים והליכה, שטחים ירוקים, בתי קפה ופעילות מסחרית תומכת - מעל נתיבי איילון. על-ידי יצירת פארק ירוק נרחב בליבו הפועם של האזור העירוני הגדול בישראל יינתן מענה לצורך בתוספת שטחים ירוקים באזור מרכז העסקים הראשי של תל אביב ובאזורים הסמוכים אליו, יתאפשר איחוי רקמות עירוניות משני עברי האיילון, שיפור איכות הסביבה באמצעות הפחתת זיהום האוויר ומטרדי הרעש הכבדים במקום ויצירת אזור ידידותי לפעילות עירונית, תוך ניצול מיטבי של הקרקע במוקד המטרופולין.
הביצוע - בשנים הקרובות תוכנית האב מחלקת את המיזם למספר מקטעים בהתאם למאפיינים השונים של האזורים השונים במסדרון האיילון ותוך מתן דגש על חיבוריות והמשכיות של תנועת הולכי רגל ושבילי אופניים לרוחב בכיוון מזרח ומערב, דרך צירים עירוניים ראשיים, כדוגמת רחובות לה גארדיה ולוינסקי.
כמו-כן מציעה התוכנית קידום רצועת פארק המחברת, מבחינה רעיונית ופיזית את מערך הפארקים המטרופוליניים הגדולים - פארק הירקון מצפון ופארק
אריאל שרון מדרום והקמת ציר הולכי רגל ואופניים רציף המקשר בין פארקים אלו ומוקדי הפעילות העירוניים. בנוסף, כוללת התוכנית התייחסות מיוחדת למוקד העירוני באזור תחנת רכבת השלום. בהמשך הליך התכנון יקבל אזור זה תשומת לב מיוחדת ומפורטת, במסגרת הליך תכנון הנערך ביחד עם
משרד התחבורה ו
רכבת ישראל.
נכון להיום, נתיבי איילון מהווים את אחד מעורקי התחבורה הראשיים והמשמעותיים במערך התנועה הארצי. בממוצע עוברים בהם כ-750,000 כלי רכב ביממה והם נחשבים לציר התחבורה הגדוש ביותר בארץ, כאשר תנועת הרכבים והרכבות מייצרת מטרד רעש וזיהום אוויר, המשליכים באופן מהותי על שימושי הקרקע במקום.
בהיבט התחבורתי, הקמת הקירוי מבקשת לתמוך בפיתוח עירוני מוטה תחבורה ציבורית ותאפשר שיפור משמעותי ברמת השירות להולכי רגל, בפרט עבור יוממים העושים שימוש במערכת הסעת ההמונים המרוכזת באזור זה, אשר מצויות בו תחנות רכבת ישראל הגדולות בארץ ואשר היקף המשתמשים בהן צפוי לגדול באופן משמעותי ביותר בשנים הבאות, עם הנחת מסילה רביעית באיילון . הקירוי והמרחב הציבורי הפתוח שיוקם מעליו ישנו את האופן שבו נחווה אזור זה על-ידי מאות אלפי התושבים, המועסקים והמבקרים בעיר, בפרט במרכז העסקים הראשי שלה.
המיזם תואם את תוכנית המתאר החדשה של העיר תל אביב, אשר אושרה לאחרונה למתן תוקף ונמצאת בהליך לקראת פרסום בילקוט הפרסומים ובמסגרתה נקבעו הוראות בנוגע לקירוי האיילון. בכוונת העירייה ליישם את המיזם בהדרגה החל בשנים הקרובות, כאשר במסגרת התכנון צפויה התחלה הדרגתית של ניצול השטחים החדשים שיפיק מיזם הקירוי לטובת הציבור עד לסיומו. כבר כיום התב"עות המקודמות על גדות האיילון כוללות הנחיות והתייחסות להיבט של קירוי האיילון. עלות המיזם נאמדת בכ-2 מיליארד שקלים. התוכנית נערכת ע"י משרד לרמן אדריכלים בע"מ ומחלקת תכנון מזרח באגף תכנון העיר במינהל ההנדסה של עיריית תל אביב-יפו.