X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
סולברג: תביעות על פיצויים בשל נזקים לקרקעות בעקבות אישור תוכנית בנייה - יכולות להיות מוגשות לרוב רק במסגרת סעיף 197 לחוק התכנון והבנייה, ולא בעוולות נזקיות אחרות
▪  ▪  ▪
תביעה על כביש 471

תביעות על פיצויים בשל תוכנית בנייה יכולות להיות מוגשות רק לפי סעיף 197 לחוק התכנון והבנייה ולא לפי עילות נזקיות אחרות - קובע (יום ב', 2.8.16) שופט בית המשפט העליון, נעם סולברג.
סעיף 197 קובע, כי ניתן לתבוע מוועדה מקומית פיצויים על נזקים שנגרמו למקרקעין בשל תוכנית שאישרה, ומקציב תקופת התיישנות מקוצרת - שלוש שנים בלבד - להגשת תביעות אלו. הסעיף אינו עוסק בנזקים שנגרמו לאדם בשל אותה תוכנית, ומאידך - מאפשר להעניק פיצוי גם על פגיעות עקיפות שנגרמו למקרקעין.
סולברג קובע, כי כאשר הנזק מצוי כולו בתחומי סעיף 197 - לא ניתן לתבוע אותו מכוח עילה נזיקית אחרת. גם אם הנפגע לא הגיש את תביעתו במועד, הוא לא יוכל לתבוע מכוח עוולה אחרת. סולברג מרחיב פסיקה זו ואומר, כי הוא הדין כאשר הנזק נגרם בידי רשלן אחר, ולא הוועדה המקומית - למשל: איש מקצוע שהעסיקה הוועדה.
מכאן עובר סולברג לדון בשאלה האם ניתן לתבוע פיצוי על נזק שאינו נכלל בגדרי סעיף 197, למשל - נזק עקיף מדי. מסקנתו היא, שלא ניתן לתבוע פיצוי במסגרת דיני המטרדים האחרים, שכן הללו עוסקים ביחסים שבין שני בני אדם, בעוד דיני התכנון והבנייה עוסקים ביחסים שבין רשות לאדם. הרשות מייצגת את האינטרס התכנוני הציבורי, ומכאן ההקלות שניתנות לה.
לעומת זאת, מי שסעיף 197 כלל אינו חל עליו - למשל מי שקרקעותיו אינן גובלות בתחומי התוכנית - יוכל לתבוע לפי עוולות אחרות. הוא הדין, אומר סולברג, למי שאיננו בעלי הקרקעות הגובלות (למשל: בעלי עסק הפועל בהן), אשר יוכל גם הוא לתבוע לפי עילות נזקיות אחרות. עוד מדגיש סולברג, כי כאשר הנזק הנטען אינו נובע במישרין מן התוכנית - למשל: בנייה בניגוד לה - לא מוגבלת התביעה לסעיף 197.
לבסוף דן סולברג בטענות "מבוססות אשמה" המופנות אל גורמי התכנון - כגון איחור בלתי סביר בטיפול בתוכנית - ואשר גורמות נזקים נרחבים מאלו המכוסים בסעיף 197. במקרים אלו, הוא אומר, יש להעלות את הטרוניות בפני מוסדות התכנון, שאת החלטותיהם ניתן לתקוף בבית המשפט בהליך מינהלי ולא בהליך של נזיקין.
הדברים נאמרו בהחלטת ביהמ"ש העליון לדחות ערעורים הדדיים של חברת נתיבי ישראל, משרד התחבורה ו-57 בעלי קרקעות שטענו לנזקים בשל סלילת כביש 471. ביהמ"ש המחוזי מרכז (השופט יחזקאל קינר) דחה על הסף חלק מתביעתם של בעלי הקרקעות, וביהמ"ש העליון החליט שלא להתערב בהחלטתו, למעט נושא אחד שהוחזר לעיונו.
השופטים יורם דנציגר וענת ברון הסכימו עם סולברג. את נתיבי ישראל ייצגו עוה"ד דיקלה טואשי ורונה פריימן, את בעלי הקרקעות ייצגו עוה"ד שחר הררי ומירב תהילה, ואת משרד התחבורה - עו"ד שמרית גולן.

תאריך:  03/08/2016   |   עודכן:  03/08/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איציק וולף
ראש הממשלה מגיב לפרסום השלילי שקיבלה ישראל אתמול בעולם בסרטון שבו מחרימים שוטרי מג"ב אופניים מילדה פלשתינית בסרטון באנגלית שבו הוא מאשים את ההנהגה הפלשתינית בהתעללות בילדים
עירית אבישר
עוד מספיחי פרשת החקירה של הסיוע להעלמות מס: ועד העובדים בבנק הורה לעובדים לא לשתף פעולה עם נציגי הרגולטורים האמריקנים
אלעזר לוין
החברה גילתה, שחלק מקרקעותיה נמצאים בארבעה מתחמים גדולים למגורים, שאושרו באחרונה לבניית דירות בהליך מהיר על-ידי הותמ"ל    אין פרטים, אך ברור שמהדרין תוכל לבנות על הקרקעות אלפי דירות
עידן יוסף
ראש עירית נצרת טוען בראיון לקול ישראל בערבית כי ביום הבחירות קיבל טלפון מיו"ר הרשות הפלשתינית להאיץ בערבי ישראל ללכת להצביע לרשימה המשותפת ועשה כמצוותו
איציק וולף, איתמר לוין
הפרישה - ימים אחדים לאחר שמח"ש הודיעה שהיא עומדת על כך שרונאל פישר יואשם במתן שוחד לבארי    אלשיך ניקה את בארי מחשד לעבירה משמעתית לאחר שהעמותה של אשתו קיבלה תרומה מפישר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il