X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
חברת הבנייה קרסה לאחר שנאלצה להודות שניפחה ב-67 מיליון שקל את דיווחיה על המזומן שבקופתה כבוב אישר תביעה ב-53 מיליון שקל, בין היתר נגד שמחה סדן ורו"ח קוסט-פורר
▪  ▪  ▪
איחרו בהפניית תשומת הלב

שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב, חאלד כבוב, אישר (28.7.16) הגשת תביעה ייצוגית בסך 53 מיליון שקל נגד מי שהיו מנהליה של חברת הבנייה מלרג ורואי החשבון שלה, עד קריסתה בשנת 2010.
התביעה תנוהל נגד בעל השליטה והמנכ"ל לשעבר, מיכאל הירשברג; בנו, עמית הירשברג, שהיה מנהל הכספים בחברה; היו"ר לשעבר, פרופ' שמחה סדן; הדירקטורים לשעבר יורם שפירא, עו"ד איתמר הרמן ומיכל מלצמן; ומשרד רואי החשבון קוסט-פורר-גבאי-קסירר, שהיה רואה החשבון של מלרג.
במוקד התביעה עומדים דוחותיה הרבעוניים של החברה בשנים 2009-2008, בהם נרשמו יתרות מזומנים גבוהות ב-67 מיליון שקל מאלו שהיו בפועל. לאחר שהחברה תיקנה את דוחותיה, הוסיפו לראשונה רואי החשבון "הפניית תשומת לב" לשאלת יכולתה לפרוע את חובותיה, וכאמור היא קרסה שנה מאוחר יותר. רשות ניירות ערך קנסה את החברה ב-500,000 שקל. עוד התברר בדיעבד, כי החברה מימשה בטחונות בשווי 9 מיליון שקל שהעמידה לטובת הבנקים הנושים.
הנתבעים (למעט מיכאל הירשברג, המצוי בפשיטת רגל) חויבו בתשלום הוצאות בסך 70,000 שקל. את פיג'ו מייצגים עוה"ד אריה דנציגר וטל לנצ'נר; את הדירקטורים מייצג משרד אגמון-רוזנברג-הכהן; ואת רואי החשבון - עוה"ד ירון קוסטליץ, אורי בר ואמיר לוקשינסקי-גל.
את הבקשה הגיש שלמה פיג'ו, שהחזיק באג"ח של החברה, וכבוב אישר לו לייצג את כל מחזיקי האג"ח. כבוב דחה טענות סף של נושאי המשרה ורואי החשבון בדבר התיישנות התביעה וחוסר היכולת להוכיח בהליך ייצוגי את הנזק שנגרם לכל אחד מן המשקיעים. בלב החלטתו לאשר את הבקשה עומדת הקביעה, לפיה יתרות המזומנים היו מידע חיוני מבחינת המשקיעים:
"אזכיר כי חברת מלרג הינה חברה העוסקת בפרויקטים גדולים בתחום התשתיות, חברה אשר 'חיה' מפרויקט לפרויקט ואשר תלויה כמעט באופן מוחלט בתשלומים המגיעים לה מאותם פרויקטים, אשר פעמים רבות מתעכבים. בניגוד לטענת המשיבים, אין פירוש הדבר כי סעיף המזומנים אינו מהותי עבור החברה אלא להפך, סעיף המזומנים הוא מרווח הנשימה שלה לשלם לנושיה, בתחום בו בעיית הנזילות, כפי שטענה החברה עצמה בבקשתה להקפאת הליכים, היא מהחמורים.
"ההבדל בין מזומנים משועבדים למזומנים שאינם משועבדים, במצב דברים זה, הינו קריטי - השקעה בחברה עם כמות מזומנים נמוכה הסובלת מבעיות נזילות, מסוכנת יותר מהשקעה באותה חברה כאשר בסעיף המזומנים שלה ישנם עוד כמה עשרות מיליוני שקלים, כאשר הפער בענייננו בין כמות המזומנים שדווחו לכמות המזומנים האמיתית עמד על בין 38%-89%. לפיכך, אין ספק כי מדובר בטעות מהותית בדוחות הרבעוניים המגיעה כדי פרסום פרט מטעה".
כבוב מוסיף, מבלי להכריע כרגע בשאלה זו, כי "קיימות אינדיקציות משמעותיות המעידות על כך כי הוספת 'הפניית תשומת הלב' [של רואי החשבון] הייתה צריכה להופיע כבר בדוחות המקוריים, או לכל הפחות ברבעון השלישי לשנת 2009, בשל העובדה שכמות המזומנים שהייתה בידי החברה הייתה נמוכה, ואף במגמת ירידה".
בנוגע לאחריותם של הדירקטורים קובע כבוב, כי הם הסתמכו באופן מלא על המידע והנתונים שהציגה להם הנהלת החברה. אין בכך "כדי לקבוע, בשלב זה, כי הדירקטוריון התרשל בתפקידו, אולם, בענייננו עולים ספקות חמורים ביחס לסטנדרט הפיקוח שהפעיל הדירקטוריון בחברת מלרג, על מאפיינה הייחודים, ובמיוחד לאור אותה מעורבות של בעלי השליטה שהם קרובי משפחה בהנהלת החברה". כבוב גם מצביע על תמיהות נוספות הנוגעות להתנהגות הדירקטורים, להם יהיה צורך להידרש בהליך העיקרי, בנוגע לרישום שעבודים על נכסי החברה.
על משרד קוסט-פורר אומר כבוב: "לידי רואי החשבון הגיעו מסמכים המעידים על קיומם של שעבודים של כספים, בחברה אשר בה לתזרים המזומנים יש חשיבות רבה והשפעה על יכולתה לעמוד בהתחייבויותיה. במצב דברים זה, אני מצפה מרואה חשבון סביר, אשר מסמך כזה הגיע לידיו, אף אם לא באופן מסודר, לבחון מסמך זה בזהירת ותשומת לב רבה, תוך ניתוח של הנתונים והשפעתם על החברה ודוחותיה, וחשוב מכל - להבין את שכתוב בו". לדבריו, "היעלמותו של נכס משועבד, בדמות ניירות הערך, בלא כל סיבה נראית לעין, הייתה גם היא צריכה לעורר שאלות, ולהביא לבקשת מידע לגבי הבטוחה שניתנה לבנקים".
הנתבעים (למעט מיכאל הירשברג שבפשיטת רגל) חויבו בתשלום הוצאות בסך 70,000 שקל. את פיג'ו מייצגים עוה"ד אריה דנציגר וטל לנצ'נר; את הדירקטורים מייצג משרד אגמון-רוזנברג-הכהן; ואת רואי החשבון - עוה"ד ירון קוסטליץ, אורי בר ואמיר לוקשינסקי-גל.

תאריך:  07/08/2016   |   עודכן:  07/08/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אביתר בן-צדף
בצוללת הגרעינית מישיגן ישרתו, לכל היותר, כעשרים אחוזים ימאיות (עד 29 נשים), ומהן שתי נגדיות    חיל הים קבע יעד - להכשיר 38 ימאיות לשירות בצוללות, החל מחודש מאי הקרוב    באוקטובר תיפתח ההרשמה למחזור השלישי של הכשרת צוללניות    בינתיים הוכשרו 43 קצינות לצוללות
איתמר לוין
אלי רייזמן תנסה לזכות שוב במדליית זהב בהתעמלות - בגיל המופלג של 22. הנוסחה שלה: לעבוד עד שאי-אפשר לעמוד על הרגליים, ואז לעבוד עוד קצת
איתמר לוין
89% מהתיקים הסתיימו אשתקד בהרשעות    סיכויי המדינה בערעור פלילי גבוהים ב-20% משל הנאשם    ירידה חדה במלאי התיקים הממתינים להכרעה
איציק וולף
כוחות המורדים טוענים כי הצליחו לפרוץ את המצור שהוטל ב-17 ביולי    גורם צבאי: נבלמה מתקפה על המכללה הצבאית בדרום העיר    פיצוצי מכוניות תופת ליוו את המתקפה
איציק וולף
כתבת הבריאות של חדשות 10 פרסמה ידיעה אודות נסיבות אישפוזו הפתאומי של חבר הכנסת    עוזריו של חבר הכנסת: את נדרשת לאלתר להוריד הידיעה ולהתנצל, ולא - תתבעי בדיוק כפי שעמית סגל נתבע
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il