X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
נדחתה תביעתם של 50 מבעלי הנחלות במושב לרשום על שמותיהם 1,290 דונם מתוך שטחו ביהמ"ש: החוזים משנות ה-30 העניקו למתיישבים זכות חכירה ולא בעלות
▪  ▪  ▪
סכנת תוהו ובוהו [צילום: אפי אליאן]

אדמותיהם של שליש מתושבי כפר ורבורג לא יירשמו על שמותיהם - קבע שופט בית המשפט המחוזי מרכז, יעקב שינמן, בדחותו תביעה של 50 בעלים ויורשים במושב. התביעה התייחסה ל-1,290 דונם מתוך 6,120 דונם שבשטח המושב.
טענותיהם של התובעים הגיעו לשנות ה-30 של המאה הקודמת, התקופה שלפני הקמת המושב בשנת 1939. המושב הוקם בידי חברת אמיקא - כיום יק"א בישראל - אשר פעלה לצידה של יק"א, אגודה שהקים הברון מוריס הירש ואשר אליה העביר הברון אדמונד רוטשילד בשנת 1900 את הטיפול במושבותיו.
התובעים טענו, כי אמיקא רכשה את קרקעות המושב מידי הקרן הקיימת ובעלים ערבים, מכרה אותם למתיישבים אך לא קיימה את התחייבותה לרשום אותן על שמותיהם. בשל כך הוכרזו הקרקעות, לאחר הקמת המדינה, כנכסי נפקדים ונרשמו על שמה של רשות הפיתוח. הם ביקשו לשנות את הרישום בטאבו ולהעביר את הקרקעות על שמותיהם, אך שינמן קבע שהם לא עמדו בנטל הכבד הכרוך בשינוי כזה.
תחילה אומר שינמן שקבלת התביעה הייתה גורמת לאכיפה בלתי צודקת, מאחר שבמשך 76 שנות קיומו של המושב נהגו הכל לפי הנחה שאדמותיו שייכות לו. התושבים נוהגים כחוכרים וכך גם אגודת כפר ורבורג, וקבלת התביעה "הייתה יכולה ליצור תוהו ובוהו ביישוב, שהיה יכול לגרום לתוצאות פנימיות, שקשה לצפותן, ביחסים שבין החברים, וביחסים שבין החברים לאגודה".
את רוב פסק הדין מקדיש שינמן לניתוח החוזים בין המתיישבים לבין אמיקא, כולל פרשנות לשונית שלהם ובחינת המונחים שנכתבו באותה עת בעברית ובאנגלית. זאת, לצד התנהלותם והתנהגותם של אמיקא ושל המתיישבים באותה עת ולאורך השנים, ומסקנתו היא:
"ניתוח החוזים מעלה, כי מעולם לא ניתנה התחייבות או הסכמה, להעניק למתיישבים זכות בעלות. ממכלול המסמכים שהוצגו בפני עולה, כי הלכה למעשה, גם בזמן אמת, ולאור התנהגות והתנהלות המתיישבים מחד ואמיקא מאידך-גיסא, כפי שתועדה באותם מסמכים, המתישבים ואמיקא בעצמם לא סברו, כי הוענקה למתיישבים זכות בעלות במקרקעין ולא עשו דבר למימוש זכות זו, ככל שהייתה. כל הרישומים והמסמכים שנכתבו ונשלחו לרישום העידו, כי מדובר לכל היותר בזכות חכירה".
בפיו של שינמן ביקורת על עו"ד נורמן כהן, המומחה מטעם התובעים, אשר על חוות דעתו סירב להסתמך. בחקירתו הנגדית עלו סתירות ותהיות, אומר שינמן ומוסיף: "איני סבור כי מומחה המעיד על חוזים כה חשובים, יכול לסמוך חוות דעתו על מה שאמרו לו או מסרו לו אחרים, בקשר לחוזים רלוונטיים לחוות דעתו, שלא היה כל קושי לבוחנם ולראותם בעצמו".
התובעים חויבו בתשלום הוצאות בסך 59,000 שקל. את התובעים ייצגו עוה"ד גד טיכו וחגי טימנס; את המדינה וקק"ל ייצג עו"ד עמי עבר-הדני; את יק"א בישראל ייצג עו"ד אבי מושינסקי; ואת אגודת כפר ורבורג - עו"ד עופר שרם.

תאריך:  09/08/2016   |   עודכן:  09/08/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
יעקב מלול פוטר ממפעלי ים המלח לאחר שהודה בגניבת ציוד בעשרות אלפי שקלים, אך לאחר מכן טען שפוטר שלא כדין ותבע 250,000 שקל    התביעה נדחתה
מירב ארד
כך כותב, סמנכ"ל עמותת "ידיד", רן מלמד, לשר האוצר משה כחלון כחלק מהצעה להפוך את בנק הדואר למרכז קהילתי פיננסי אשר חלק גדול מהמימון שלו יבוא ממפעל הפיס
איתמר לוין
רשות ניירות ערך מייחסת לבעלים לשעבר של בית ההשקעות אלפא פלטינום מרמה ב-100 מיליון שקל, כולל הונאת פונזי כלפי המשקיעים בקרנות שניהל
איתמר לוין
השופטת אביבית נחמיאס תדון בתיקי משפחה בבית משפט השלום בצפת - וכבר כעת מונחים לפניה 441 תיקים
איתמר לוין
שני עורכי דין סייעו לפיזיותרפיסט להפעיל השפעה פסולה על קשישה ערירית, אשר הורישה לו מאות אלפי שקלים - ולאחר מכן הם שיקרו לבית המשפט והסתירו ממנו מידע חיוני
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il