X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
אושר תקציב לתוכנית ראשונה מסוגה, הכוללת צמצום זיהום אוויר מרכבי דיזל מזהמים, מתן מענקים לעידוד גריטה מוקדמת וסבסוד ממשלתי להתקנת מסנני חלקיקים • יישום התוכנית צפוי למנוע מאות מקרי מוות מוקדם בשנה, להקטין את התחלואה לייצר חיסכון למשק ולעודד צמיחה
▪  ▪  ▪
[צילום: AP]

תוכנית חדשה וראשונה מסוגה לצמצום זיהום אוויר מתחבורה יוצאת לדרך: במסגרת הצעת התקציב לשנים 2018-2017 משרד האוצר והמשרד להגנת הסביבה סיכמו על תקציב עבור התוכנית בהיקף 260 מיליון שקל למשך שנתיים, אשר יקדם משמעותית את הטיפול בזיהום אוויר מרכבי דיזל ישנים - בעיקר רכבי משא קלים, משאיות, אוטובוסים. בכך מסתכמות השקעות המדינה בהפחתת זיהום אוויר בתוכניות השונות בכ-1.4 מיליארד שקל במצטבר.
הזיהום החלקיקי מדיזל נמצא כמסרטן ודאי לאדם על-ידי ארגון הבריאות העולמי וכגורם למגוון מחלות לב, כלי דם וריאה. יישום התוכנית במלואה צפוי למנוע מאות מקרי מוות מוקדם בשנה ולחסוך למשק כחצי מיליארד שקל בשנה בעלויות אשפוז, הפסד ימי עבודה ועוד.
בתקופה הקרובה תגובש התוכנית הלאומית במלואה, ולאחר מכן תיושם בהדרגה. התוכנית מיועדת בעיקר לצמצם את זיהום אוויר מ-80 אלף רכבי דיזל ישנים ומזהמים במיוחד, שבעליהם יוכלו למסור את רכבם לגריטה ולקבל מענק ממשלתי בתמורה. בנוסף, המדינה תציע סבסוד ממשלתי להתקנת מסנני חלקיקים שיפחיתו כ-97% מהזיהום הנפלט מרכבי דיזל. טיפול בכלל רכבי הדיזל המזהמים צפוי להפחית כ-50% מחלקיקי הפיח הנפלטים מתחבורה.
התקציב יסייע לערים בישראל לקבוע בתחומן "אזורי אוויר נקי", אליהם תוגבל כניסת כלי רכב מזהמים. אזור אוויר נקי ראשון צפוי לפעול בינואר 2017 בעיר חיפה - כמקובל ביותר מ-200 ערים באירופה.
איכות האוויר בסמוך לצירי תחבורה במרכזים העירוניים בישראל אינה טובה מספיק. תחנות ניטור האוויר במטרופולינים גוש-דן, ירושלים וחיפה מודדות דרך קבע חריגות מתקני איכות האוויר הקבועים בחוק. המקור העיקרי לזיהום האוויר הוא רכבי דיזל - כגון משאיות, טנדרים ואוטובוסים.
רכבי הדיזל אחראיים רק ל-20% מהנסועה (הקילומטראז'), אך ליותר מ-80% מהזיהום. הזיהום הגבוה ביותר נפלט מאותם 80 אלף רכבי דיזל ישנים המזהמים במיוחד, שיטופלו כעת במסגרת התוכנית הלאומית - רכבים מתקן זיהום אוויר הנמוך מיורו 4 (שנות ייצור עד 2006/7).
במקביל לתוכנית, המשרד להגנת הסביבה יחמיר את הפיקוח והאכיפה כלפי רכבי דיזל מזהמים באמצעות סיורים בציי רכב והגברת אכיפת הבדיקות בטסט השנתי.
פירוט השקעות המדינה בהפחתת זיהום אוויר:
  • 800 מיליון שקל - תוכנית לאומית להפחתת פליטות גזי חממה והתייעלות אנרגטית. הקצאה של 500 מיליון שקל כערבויות מדינה וכן 300 מיליון שקל כמענקים;
  • 260 מיליון שקל - תוכנית לאומית לצמצום זיהום אוויר מתחבורה (אושרה הערב);
  • 220 מיליון שקל - תוכניות באמצעות קק"ל הכוללים התייעלות אנרגטית, בנייה ירוקה, מימון מוניות היברידיות, מימון אוטובוסים חשמליים וכן פרויקטים של שיתוף רכב;
  • 110 מיליון שקל - תוכנית לאומית לצמצום זיהום אוויר במפרץ חיפה;
  • 12 מיליון שקל -תמיכה בהפעלת אזורי אוויר נקי בחיפה ובירושלים וכן הפעלת שירות הסעיות להסעת עובדים והרחבה של מערכי השכרת אופניים ברשויות המקומיות
סה"כ: 1.402 מיליארד שקל
זאב אלקין, השר להגנת הסביבה: "זיהום האוויר הוא אחת מהבעיות הסביבתיות הקשות בישראל. מגיע לאזרחי מדינת ישראל לנשום אוויר נקי. אני מודה לשר האוצר על הנכונות לתת כתף שתאפשר לנו ליישם, לראשונה בתולדות מדינת ישראל, תוכנית מהפכנית להפחתה משמעותית בזיהום האוויר מתחבורה, המביאה את השקעת המדינה בתחום הפחתת זיהום האוויר בשנים הקרובות לסכום חסר תקדים של 1.4 מיליארד שקל. נמשיך לפעול למען הפחתת זיהומים וסיכונים לתושבי המדינה".

תאריך:  11/08/2016   |   עודכן:  11/08/2016
+"מסחרה בתקציב לפי גובה צעקות השר"
11:09 12/08/16  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

האופוזיציה מותחת ביקורת על אישור תקציב המדינה  ▪  יש עתיד: הסכמים קואליציוניים בזבזניים שיובילו לבור תקציבי  ▪  ח"כ גלאון: לא ייתכן שגובה התקציב לכל משרד נקבע רק על-פי כוח המיקוח והסחטנות של השר העומד בראשו

נתניהו וכחלון. "בזאר טורקי לפי גובה הצעקות" [צילום: יונתן זינדל / פלאש 90]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות תקציב המדינה
לילך ויסמן
נתניהו: "יש לנו בעיה קשה עם התקציב, אני מצפה מהמפלגות שיתגייסו לעזור"    מחלוקת בין נציגי האוצר לבין יהדות התורה סביב קיצוץ בהסכמים הקואליציוניים    יהדות התורה: "אין סיבה שנצא פראיירים"
איתמר לוין
התקציב ל-2018-2017 יהיה דו-שנתי, אך הממשלה תחויב לבצע עד סוף 2017 התאמות אם ייווצר פער בין תחזיותיה המקוריות לבין אלו המעודכנות לשנת 2018
עידן יוסף
מתוך 4,200 תקנות התקציב, 730 הן תקנות שמתוקצבות מלכתחילה לטובת צרכים אחרים    יו"ר ועדת השקיפות: "מיליארדי שקלים התגלגלו ליעדים עלומים"
עידן יוסף
הוועדה לביקורת המדינה דנה בתקציב דו-שנתי    שר האוצר לשעבר, לפיד: תקציב כזה מעקר את כוחה של הכנסת    המועצה הלאומית לכלכלה: מוסדות כלכליים בינלאומיים אישרו את התנהלותנו
מירב ארד
הבהיר: תקציב דו-שנתי פוגע במאזן הכוחות בין הכנסת לממשלה, לרעת הכנסת    יו"ר הוועדה: אקדם בחקיקה הגבלות על התקציב    ח"כ טרכטנברג: לא מכיר איש מקצוע שתומך בתקציב דו-שנתי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il