משרד האוצר מבקש לבלום תביעות בסך 4.5 מיליארד שקל לפיצויי הפקעה, המתבססות על פסק דין של בית המשפט העליון. במסגרת תזכירי חוק ההסדרים, מציע האוצר (23.8.16) לבטל רטרואקטיבית את המסלול בו הוגשו תביעות ודרישות אלו.
בשנת 2012 קבע ביהמ"ש העליון, כי חישוב הפיצויים יבוצע כאחוז משוויה המשתנה של הקרקע מדי שנה החל ממועד תפיסת החזקה בקרקע ועד למועד תשלום פיצויי הקרן. המדינה סברה, כי יש לבצע את התשלום, לפי דמי שכירות שניתן היה לקבל בפועל עבור השימוש במקרקעין. מדובר בהפרשים העשויים להיות עד פי עשרה לחובת המדינה. כאמור, ההצעה היא לבטל מסלול זה גם לגבי תביעות שכבר הוגשו, ובמקביל - לקבוע שהפיצוי יקבל הפרשי ריבית והצמדה מלאים כבר משנת 1992, ולא רק משנת 2010 כפי שנהוג כיום.
כמה מהרפורמות הבולטות האחרות הכלולות בחוק ההסדרים:
- רשות שדות התעופה תעביר לקופת המדינה 2.3 מיליארד שקל מתוך עודפי המזומנים בסך 3 מיליארד שקל המצויים בקופתה: 1.14 מיליארד שקל בשנת 2071 ו-1.19 מיליארד שקל בשנה שלאחר מכן.
- בתחום התקשורת מוצעים שני שינויים עיקריים: שידורי "עידן פלוס" (שידורי חינם של הערוצים המרכזיים) יימכרו במכרז ויועברו גם באינטרנט; מפעילי ערוצי הספורט יחויבו למכור את הערוצים במחיר אחיד לכל גופי השידור, והמועצה לשידורי כבלים ולווין תוכל לקבוע אלו תכני ספורט יימכרו כך שלא ישודרו בבלעדיות.
- לצורך קידום פרויקטים בתשתית לאומית, מוצע בין היתר לצמצם את מספר האישורים הדרושים לביצועם, להקים ועדה שתכריע במחלוקות בין בעל תשתית לבין מקים התשתית, ולאפשר ביצוע עבודות כאלו גם בשעות הלילה.
- בתחום המוניות מוצעים שני שינויים. האחד: מתן רישיון למוניות שירות יינתן בהליך תחרותי ובכפוף לתנאים שיקבע משרד התחבורה. השני: ניתן יהיה להפעיל נסיעה משותפת במוניות מיוחדות ("ספיישל"), תוך שילוב של מספר נוסעים לפי הליכי הזמנה ותשלום שייקבעו בחוק.
- משרד האוצר מבקש להגביר את התחרות בתחום גז הבישול (הגפ"מ), בין היתר בהקטנת הרוב הדרוש בבית משותף כדי להחליף ספק מרכזי, באיסור מתן תנאים מועדפים ללקוח מסוים באותו בניין, ובקביעת פיצוי של עד 3,000 שקל שלא יקבל בחזרה את הפיקדון בתוך 15 יום.