בעלי שכר גבוה ישלמו מס על הפרשות המעסיק לפיצויים עבורם - מציע משרד האוצר במסגרת תזכירי חוק ההסדרים לשנים 2018-2017. מדובר על הפרשות למי ששכרם עולה על 29,100 שקל בחודש - פי שלושה מהשכר הממוצע.
האוצר מציין בדברי ההסבר: "לרוב, השכר המבוטח, קרי השכר שממנו מעסיק מפריש לביטוח פנסיוני, מהווה רק כ-80% משכרו של העובד. משכך, יושפעו מהפחתת התקרה האמורה בעיקר פרטים שלהם הכנסה שעולה על 36,000 שקל. יתרה מזו, יודגש כי המס יופחת מהשכר נטו של העובד ולא מכספי החיסכון שהופקדו עבורו לחיסכון פנסיוני".
עוד מציע האוצר לקבוע, כי כספי הפיצויים אשר הופקדו לקופת העובד יהיו שייכים לעובד, והמעסיק לא יהיה רשאי למשוך אותם חזרה, אלא במקרים שבהם נשללה זכאותו של העובד לפיצויי פיטורים לפי החוק. לפיכך, מעסיק לא יוכל להתנות העסקת עובד בחתימה על הסכם בו הוא מוותר על כספי הפיצויים שהופקדו לקופתו.
נושא מרכזי נוסף בתחום המיסוי הוא מניעת משיכת כספים בידי בעלי חברות במסווה של הלוואות, תוך תשלום מס מופחת (רק על הריבית הרעיונית). מדובר למעשה במשיכת דיבידנד או משכורת, תוך התחמקות מן המס המלא - טוען האוצר. התזכיר קובע שורה של כללים למיסוי משיכות אלו, וגם להעמדת נכסים בידי החברה לבעליה שתמוסה אף היא.
האוצר מבקש להטיל מס מלא גם על מי שמסיימים לעבוד כשכירים או נושאי משרה בחברה, אך ממשיכים למעשה להעניק את אותם שירותים באמצעות חברות שבבעלותם, וזאת כדי לשלם רק את מס החברות ולא את המס השולי. במקרים אלו מבקש האוצר לקבוע, כי ההכנסות השוטפות של חברות אלו ייחשבו כהכנסותיהם של בעליהן, ולכן הללו ישלמו מס מלא.
תזכירי חוק ההסדרים כוללים גם שורה של תיקונים בתחום המס, ובמרכזם: יצירת יותר ודאות בשאלת מיקומו של עסק בישראל. האוצר מציע לקבוע חזקות הניתנות לסתירה: "אם תושבי ישראל מחזיקים, בתום שנת המס, או ביום כלשהו בשנת המס וביום כלשהו בשנת המס שאחריה, ביותר מ-50% מאמצעי השליטה" בחברה כפי שהם מוגדרים בחוק. כמו-כן, צריך להתקיים אחד משני אלו: חבר בני האדם הוא תושב מדינה שאינה מדינה גומלת, אם לא רואים בו תושב ישראל; או הוא אינו חייב במס במדינה בה הוא תושב, אם לא רואים בו תושב ישראל, בגין הכנסות אשר הופקו מחוץ לה.
בנושא הפחת מוצע לקבוע, כי נכס בלתי מוחשי - למעט מוניטין, פטנט וידע - יופחת במשך 20 שנה, אם לא ניתן להפחיתו על פני תקופה אחרת. התזכיר גם כולל הוראות לניכוי הוצאות ריבית והפרשי הצמדה שמוציא עוסק, כדי ליצור אחידות בתחום זה. עוד מבקש האוצר להטיל חובות תיעוד בנוגע למחירי העברה בקבוצות רב-לאומיות, כדי לעמוד בכללי
OECD. המיועדים למנוע הסטות מס בלתי נאותות בין מדינות. שני שינויים נוספים: ביטול האפשרות של איחוד עוסקים במע"מ, ומתן אפשרות לרשות המיסים לשלוח לנישומים הודעות אלקטרוניות בכפוף להסכמתם.
בתחום מיסוי המקרקעין מוצע לתת למוכר דירת מגורים מזכה, אפשרות לבחור בין מיסוי השבח במתכונת הרגילה הקבועה בחוק, לבין תשלום מס סופי בגובה 20% מהשבח הריאלי החייב במס, ללא ניכויים, קיזוזים או זיכויים, אך למעט ניכוי מס הרכישה ששולם ולמעט ניכוי פחת.