X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
גרוסקופף תומך במפורש ביוזמתה של שקד ומציע שהאגרות יהיו 30,000-20,000 שקל הנדל: פגיעה באוטונומיה היא פגיעה בחופש הבחירה ולכן היא מצדיקה פיצוי במקרה המתאים
▪  ▪  ▪
דנציגר. גם בזכויות אדם? [צילום: איתמר לוין]

יוזמתה של שרת המשפטים, איילת שקד, להטיל אגרות על תביעות ייצוגיות, מלמדת על "ניצנים של הבנה לפיה חלק מהתביעות מקשות על הניהול התקין שלהן". כך אומר (יום ד', 24.8.16) שופט בית המשפט העליון, יורם דנציגר, ביום עיון של לשכת עורכי הדין.
שקד מציעה להטיל לראשונה אגרות של עשרות אלפי שקלים על בקשות לתביעות ייצוגיות, הפטורות כיום מחובת אגרה. דנציגר הדגיש שאינו מביע דעה על ההצעה, אם כי מדבריו עולה תמיכה בה. נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב, איתן אורנשטיין, כבר תמך במפורש ביוזמה זו. עורכי דין המייצגים תובעים יצאו נגד היוזמה, אם כי הלשכה טרם הביעה דעה רשמית.
דנציגר דיבר על פסק דינו בתביעה הייצוגית של ארגון קולך נגד רדיו קול ברמה, בשל הדרת הנשים בו. בפסק דין זה נכתב בין היתר, כי המחוקק אומנם הקל בדרישות הפרוצדורליות בתחום התביעות הייצוגיות, אך יש להיזהר מהקלת-יתר העלולה להביא להצפת בתי המשפט בתביעות שאינן ראויות. באותו מקרה אישר ביהמ"ש העליון, כמו ביהמ"ש המחוזי, את הגשת הבקשה בידי ארגון ולא בידי אדם בודד. דנציגר העיר, כי המגבלות על ייצוג בידי ארגון נועדו למנוע מצב, בו הציבור ייפגע בשל ייצוג פגום בידי ארגון שאינו מתמחה בתחום הנתבע.
עוד אמר דנציגר כי בעתיד לא ניתן יהיה להתעלם מהשאלה האם ניתן להשתמש במכשיר התביעה הייצוגית כדי לרפא פגיעות קולקטיביות בתחום זכויות האדם. הגישה המקובלת אומרת שהדרך לטפל במקרים אלו היא הוצאת צווים בתחום המינהלי, אם כי בפסק הדין בנושא קול ברמה עלתה האפשרות להשתמש בתביעה הייצוגית כדי לטפל בהדרת נשים ובפגיעה בחופש הביטוי - כזכויות אדם.
שופט בית המשפט העליון, ניל הנדל, עמד על עילת הפגיעה באוטונומיה במסגרת התביעות הייצוגיות. לדבריו, האוטונומיה היא חופש הבחירה - הדבר המייחד את האדם מכל יצור אחר - ולכן פגיעה בה מצדיקה פיצוי. הנדל רואה את האוטונומיה כביטוי המעשי של החרות המוגנת בחוק יסוד כבוד האדם וחרותו, אם כי הוא הדגיש שיש להשתמש בעילה זאת רק במקרים הנכונים ולא להפריז בה. "אם למישהו נגרם גועל, זו לא פגיעה באוטונומיה", הדגים.
שופט בית המשפט המחוזי מרכז, עופר גרוסקופף, סבור שיש להתחשב ברחשי ליבו של הציבור - גם כאשר הוא סבור שהתביעות הייצוגיות משרתות בעיקר את עורכי הדין. לדעת גרוסקופף, אין זה המצב, אך על בתי המשפט לדעת למיין את הבקשות ולהסיר מן הדרך את אלו שאינן ראויות. הוא הביע תמיכה מפורשת בהטלת אגרות, בגובה הסכום העומד בבסיסן של תביעות סחטניות המוערך ב-30,000-20,000 שקל.
שופטת בית המשפט המחוזי בחיפה, יעל וילנר, עמדה על כך שאין מי שייצג את האינטרס הציבורי במקום בו הוא עומד בניגוד לאינטרס הקבוצה. היועץ המשפטי לממשלה מייצג את אינטרס הקבוצה מול אינטרס התובע המייצג, ולכן אינו יכול לייצג את הציבור בכללותו – למרות שטובת הציבור היא העומדת בבסיס חוק התביעות הייצוגיות, אמרה. וילנר סבורה, כי נכון שהיועץ המשפטי ייצג את הציבור כולו, ויהיה צורך למצוא גוף אחר שייצג את הקבוצה.
גם סגן נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב, יצחק ענבר, הביע תמיכה מפורשת בהטלת אגרה. לדבריו, אין סיבה שתביעה ייצוגית תהיה ההליך המשפטי היחיד בו אין אגרה.

תאריך:  24/08/2016   |   עודכן:  24/08/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
דנציגר רומז: תומך באגרה על ייצוגית
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
הצעה חלופית לאגרה
עודד ב  |  24/08/16 17:40
2
ישראל היום היא סדום ועמורה
הבונבון  |  24/08/16 18:36
3
אפי נוה, פקיד דלפק אפור, חנפן
עודי  |  24/08/16 20:26
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
החברה חדרה לתיבת הדוא"ל שהעמידה לרשותו של רמי שמיר, אשר ניהל עבורה הקמת מחלף, וביקשה להציג תכתובות כראיה בסכסוך ביניהם    ביהמ"ש העליון: זו התעלמות ממעמדה הרם של הזכות לפרטיות
אלעזר לוין
אסף מיכאלי, סגנה של המפקחת סלינגר, יחרים את כינוס סוכני הביטוח - כמו ה"בוסית" שלו סלינגר    אבל השרים חיים כץ ואורי אריאל יגיעו, ואולי גם המפקחת על הבנקים חדוה בר    מיכאלי עשוי להיפגע אישית, אם הוראות חוק הצינון יופעלו בהקפדה, לפי דרישת נשיא הלשכה
עידן יוסף
מטוסי הקואליציה בהנהגת ארצות הברית מעניקים סיוע אווירי לכוחות הטורקיים    ארדואן: נטהר את אזור הגבול עם סוריה מנוכחות דאעש
עידן יוסף
ועדת המנכ"לים עליה החליטה הממשלה עשויה להציע חלופות שונות - מהיתר גורף ועד חנויות נוחות ומתחמים בלבד    אף הצעה אינה שוללת מסחר
יצחק דנון
החברה, הפועלת למיחזור ביוב לפי המצאה של ד"ר רפאל אהרון, טוענת שמקצת מבעליה דורשים בחזרה את כספם ועלולים למוטט אותה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il