X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
ועדות הוקמו, דוחות הוגשו, תוכניות הוכרזו - אך בפועל כמעט ואין בישראל חינוך נגד גזענות ולצמצום השסעים בחברה, במיוחד בין יהודים לערבים
▪  ▪  ▪
להטמיע בתוכנית הלימודים [צילום: הדס פרוש/פלאש 90]

"ממצאי הדוח מעלים תמונה של עשייה מועטה של מטה משרד החינוך בנושא החינוך לחיים משותפים ולמניעת גזענות, וזאת חרף מורכבותה של החברה הישראלית רבת השסעים, ולמרות הבעתן של עמדות סטריאוטיפיות ואנטי-דמוקרטיות וביטויי גזענות מטרידים החוזרים ונשנים בקרב בני נוער". כך אומר (יום ה', 22.9.16) מבקר המדינה, יוסף שפירא, בדוח מיוחד על החינוך למאבק בגזענות.
שפירא מוסיף: "הנהלות המשרד לאורך השנים, וגם בשנים האחרונות, אף על-פי שהכירו בחשיבות הנושא וקבעו אותו באופן הצהרתי כיעד משרדי בשנים האחרונות ואף הטילו על המטה האזרחי להכין תוכנית מערכתית בנושא, הן נמנעו מלנקוט בפועל את מכלול הצעדים הדרושים ליצירת תשתית ארגונית, תקציבית, אופרטיבית ופדגוגית מספיקה להתמודדות מערכתית, אפקטיבית, וארוכת טווח למניעת גזענות בקרב תלמידים. בנסיבות אלה, הנושא עולה לסדר היום של משרד החינוך באופן אקראי ונקודתי, ורק בעקבות גילויי גזענות קיצוניים ואלימים ובימי שיא שנתיים".
לדעת שפירא, "על הנהלת משרד החינוך להוביל ללא כל דיחוי את מערכת החינוך, במסרים ובמעשים ולאורך כל הרצף החינוכי, לעיסוק כוללני אינטנסיבי, שיטתי, מחייב ומובנה בנושא החינוך לחיים משותפים ולמניעת גזענות כדי לחולל שינוי בדפוסי ההתנהגות של התלמידים בנושא זה.
"לבניית התשתית הנדרשת לכך, עליה להעביר מסר חד-משמעי לכל הזרמים במערכת החינוך ולכל הבאים בשעריה - תלמידים וצוותי חינוך לאורך הרצף הגילאי - על היות ישראל מדינה דמוקרטית השייכת לכל אזרחיה ונשענת על ערכים המשותפים לכל הקבוצות והפרטים החיים בה. על משרד החינוך לרתום לנושא גם משרדי ממשלה נוספים וגופים רלוונטיים ברשויות המקומיות, לצד הסדרת פעילותם של ארגונים לא-ממשלתיים הפועלים במערכת החינוך בנושא זה".
לא יצא דבר מתוכניות השרים
הדוח מוסר, כי אף שמשרד החינוך אימץ בסוף שנות ה-90 את הדוח של ועדה בראשותו של פרופ' מרדכי קרמניצר, שהתווה תפיסה מנחה לחיזוק החינוך לדמוקרטיה וליצירת מכנים משותפים ערכיים והתנהגותיים לכל האזרחים במדינה, הוא לא יישם את המרכיבים המרכזיים בדוח, שנועדו לחולל שינוי בגישה לחינוך הדמוקרטי, האזרחי והערכי ולהעלאתו לראש סדר העדיפויות של מערכת החינוך.
המשרד לא גיבש כלי לבחינה שיטתית ועקבית, על-פי מדדים אחידים, שלפיו ניתן היה לדעת מהו היקף תופעת הגזענות במערכת החינוך ולעקוב אחר הפעילויות הנעשות בבתי הספר לקידום הנושא חיים משותפים ולמיגור הגזענות מתוך מערכת החינוך.
מתחילת שנות ה-2000 יזם משרד החינוך מהלכים מערכתיים לחינוך לסובלנות ולחיים משותפים, אך אלה או שלא יושמו כלל או שיושמו במידה מצומצמת, וללא כל זיקה ישירה למאבק בגזענות בקרב תלמידים.
בינואר 2009 הגישה ועדה ציבורית שמינתה שרת החינוך דאז, יולי תמיר, את המלצותיה לגיבוש מדיניות ממלכתית בנושא החינוך לחיים משותפים בין יהודים לערבים, לרבות הצבת הנושא כיעד כלל-משרדי. אולם משרד החינוך לא קידם מהלכים ברוח המלצות הוועדה, אף שההחלטה על יישומם התקבלה בפורום מנכ"ל שלו מדצמבר 2009.
שר החינוך דאז, שי פירון, יזם בשנת הלימודים תשע"ד מהלך נרחב ליצירת חברת מופת המושתתת על ערכים אוניברסליים, דמוקרטיים, שוויוניים, הומניסטיים ויהודים והדגשת המכנים המשותפים בחברה הישראלית, שבבסיסו עמדה התפיסה "האחר הוא אני". אולם המשרד לא תרגם את המהלך לתוכנית עבודה המחייבת את כל יחידותיו: לא הוקצו תקציבים ומשאבי כוח אדם ייעודיים ולא פותחו רוב הכלים והמתודות ליישומו, ולא נבנו תוכניות עבודה עבור האוכלוסיות המיוחדות.
לא מלמדים את המורים
בנובמבר 2014 אישרה מנכ"ל המשרד, מיכל כהן, את עקרונות התוכנית של חינוך לחיים משותפים ולמניעת גזענות. אולם עד עד סיום הביקורת באוגוסט 2015, לא גיבש צוות ההיגוי שהוקם לנושא זה את המרכיבים המרכזיים והחיוניים של התוכנית שיאפשרו את הוצאתה לפועל. משרד החינוך לא הקצה לנושא תקציב ייעודי בהיקף הנדרש ושעות הוראה וימי הדרכה ייעודיים.
החינוך הערכי והחינוך לחיים משותפים ולמניעת גזענות אינם נכללים בתוכניות העבודה של האגף להכשרת עובדי הוראה וביעדיו. המזכירות הפדגוגית ומינהל עובדי הוראה לא הינחו את מנהל האגף לשלב את נושא החינוך לחיים המשותפים ולמניעת גזענות במסגרת ההכשרות של עובדי הוראה, ואף לא נקטו פעולות היערכות לשילובו בהתאם.
השתלמויות המורים בנושאים הנוגעים לחינוך אזרחי ולמניעת גזענות מועברות באופן אקראי וללא כל מנגנון השתלמות מובנה. המטה לחינוך אזרחי במזכירות הפדגוגית, האחראי להתווית המדיניות לחינוך אזרחי, לרבות חינוך לדמוקרטיה ולחיים משותפים, אף אינו מרכז נתונים על היקף ההשתלמויות בנושא זה, ואין עומדת לנגד עיניו תמונת מצב עדכנית בנוגע למספר עובדי ההוראה המשתתפים בהן. בפועל, היקף ההשתלמויות בתחום החיים המשותפים שהתקיימו היה מזערי ביותר והוא עומד על פחות מ-1% מכלל ההשתלמויות.
לרכז בידי גורם אחד
בפרק ההמלצות קובע שפירא, כי על משרד החינוך לרכז את הסמכויות והמשאבים לטיפול בנושא החינוך לחיים משותפים ולמניעת גזענות בידי גורם אחד, שיוביל אותו מהבחינה הארגונית והמהותית. עליו להקים ועדת היגוי רמת דרג לקביעת מדיניות כוללת הנוגעת לנושא ולקבלת החלטות ומעקב אחר יישומן.
עוד אומר שפירא כי על משרד החינוך לקבוע מדדים לבחינה שיטתית של תופעת הגזענות במערכת החינוך ולהביא בהקדם לידי סיום את הכנתה של תוכנית פעולה מערכתית ארוכת טווח ומחייבת, שתיתן מענה לשסעים החברתיים בכלל ולקידום נושא החינוך לחיים משותפים בין יהודים לערבים בפרט. עליו להבטיח הקצאת תקציבים וכוח אדם ייעודיים ליישום התוכנית, ולהפעיל אמצעי מעקב אחר יישומה.
על המשרד לעגן את נושא החינוך לחיים משותפים ולמניעת גזענות בגרעין מחייב של מקצועות הדעת, כמו אזרחות, מולדת והיסטוריה, ושל תחומי דעת רלוונטיים נוספים. על המשרד להפוך את הנושא לחלק בלתי נפרד מתהליך ההכשרה של עובדי הוראה.
על המשרד להגדיל את היקף המפגשים הבין-מגזריים ולשלב מורים ממגזרים שונים במסגרות חינוך של מגזר "אחר", ובייחוד להגדיל את מספר המפגשים בין ערבים ויהודים ואת מספר המורים הערבים המועסקים במסגרות החינוך היהודיות ולהפך.

תאריך:  22/09/2016   |   עודכן:  22/09/2016
+הסכסוך קדם להתנחלויות
23:48 22/09/16  |  בנימין נתניהו   |   לרשימה המלאה

נאום ראש הממשלה בעצרת הכללית של האומות המאוחדות במטה האו"ם בניו-יורק [י"ט באלול תשע"ו, 22.09.2016]

[צילום: קובי גדעון/לע"מ]
+"על בריטניה להתנצל על הצהרת בלפור"
20:56 22/09/16  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

אבו מאזן באו"ם: ישראל צריכה להפסיק את הבנייה בהתנחלויות ואת ההוצאות להורג  ▪  רוחאני: הפלשתינים המדוכאים נאנקים תחת משטר האפרטהייד הציוני המתפשט

עבאס. להכריז ב-2017 על סיום הכיבוש
+הרוב האוטומטי נגדנו באו"ם יתבטל
19:39 22/09/16  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

ראש הממשלה קורא לאבו מאזן לנאום בכנסת  ▪  בקרוב נראה יותר פתיחות ממדינות ערב המתונות  ▪  ישראל לא תאפשר לאירן להצטייד בנשק גרעיני

נתניהו. מול כל העולם [צילום: AP]
+הפתרון אינו להמשיך בכיבוש
15:37 22/09/16  |  דביר מור   |   לרשימה המלאה

מדוע יוזמה חדשה הקוראת למשאל עם, עבור ההחלטה להחיל ריבונות על השטחים או להיפרד מהם נכונה לעת זו. מדוע ההתעקשות להיפרדות מדינית על בסיס שתי מדינות לשני עמים, חיונית להמשך דרכה של מדינת ישראל?

מחסום צבאי [צילום: היאשם השאלמון/פלאש 90]
+ערכים משותפים
14:06 22/09/16  |  ניצן מור   |   לרשימה המלאה

לא אתן לעקירת וגירוש אזרחים ישראלים מבתיהם ביהודה ושומרון, אדוני הנשיא, צבא זר שהוא הדבר האחרון החסר כיום לריבונותה של הרשות הפלשתינית, משמעו איום מתמיד על אזרחי ישראל

ברק. ביקור ידידותי

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
החינוך נגד גזענות: דיבורים בלבד
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
נמאס כבר עם הדיבורים על גזענות
אין בישראל גזענות  |  22/09/16 19:03
 
- מזדהים לחלוטין עם דבריו
אכן אין גזענות  |  22/09/16 21:12
2
צריך חינוך נגד שטיפת המוח
קסיופאי  |  23/09/16 16:31
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
דביר מור
מדוע יוזמה חדשה הקוראת למשאל עם, עבור ההחלטה להחיל ריבונות על השטחים או להיפרד מהם נכונה לעת זו. מדוע ההתעקשות להיפרדות מדינית על בסיס שתי מדינות לשני עמים, חיונית להמשך דרכה של מדינת ישראל?
ניצן מור
לא אתן לעקירת וגירוש אזרחים ישראלים מבתיהם ביהודה ושומרון, אדוני הנשיא, צבא זר שהוא הדבר האחרון החסר כיום לריבונותה של הרשות הפלשתינית, משמעו איום מתמיד על אזרחי ישראל
איתן קלינסקי
לכו לראות את ההצגה "ההודאה" בתאטרון יפו    הצגה, המטלטלת את הצופה במשך שעה וארבעים דקות בעקבות תיאור התרחשויות בכפר טנטורה בשפלת החוף בשנת 1948
עמוס גלבוע
ראה זה פלא, הגל של מעשי הטרור התחיל לרדת ולרדת ונראה שבכל זאת הממשלה וצה"ל ידעו לטפל בו
יוני בן-מנחם
מחמוד עבאס מהדק את היחסים עם קטר ומתעלם ממפת הדרכים שגיבשו המדינות הערביות המתונות. יו"ר הרש"פ מעדיף פיוס עם חמאס על פני פיוס עם מחמד דחלאן
רשימות נוספות
ארדואן: מדינה פלשתינית במזרח ירושלים  /  עידן יוסף, איציק וולף
סוכל ניסיון פיגוע דקירה סמוך לחברון  /  איציק וולף
שוטר ושוטרת נדקרו ונפצעו קשה  /  איציק וולף
הסכם החשמל בין ישראל לרש"פ  /  קובי מיכאל
זו הדת, טמבל  /  אריאל י. לוין
מִסדר הצבועים  /  מנחם רהט
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il