מיזם חשמולת רשת הרכבות והפעלת רכבות חשמליות, בעלות של כ-13 מיליארד שקלים, הוא הענק במיזמי
רכבת ישראל, ובעל משמעות תחבורתית ולאומית עצומה. המיזם, בקנה מידה שלא היה כמוהו ברכבת ישראל, כולל הנחת תשתית חשמל לאורך מאות קילומטרים של מסילת הרכבת. רכבת ישראל החלה בתהליך אסטרטגי של חשמולת הרכבות, במקום רכבות הדיזל הפועלות כיום, כאשר יתרונות הרכבות בחשמל, על פני דיזל, באים לידי ביטוי בהפעלת רכבות שקטות וידידותיות לסביבה, הגדלת מהירות הרכבות וקיצור בזמני הנסיעה, הגדלת מספר המושבים בכל רכבת שדרוג יכולת ההאצה והבלימה וחיסכון משמעותי בתחזוקה ואנרגיה.
מכרז הקרונועים החשמליים דו-קומתיים Double Deck EMU של חברת רכבת ישראל נסגר (יום ד', 28.9.16). המכרז כולל רכש של כ-330 קרונועים, המכילים עד כ-1,700 מקומות ישיבה ומהווים גידול של כ-37% בצי הקרונות של רכבת ישראל, הכולל היום כ-520 קרונות.
על-פי תוכניות רכבת ישראל, הקרונות הראשונים מתוכננים להגיע ארצה בסוף שנת 2019 ויפעלו, בין היתר, בקו המהיר לירושלים. הקרונועים שיסופקו יתוחזקו על-ידי החברה הזוכה במכרז, במוסך שתקים באשקלון.
למכרז נגשו חברות בינ"ל מהגדולות והמשמעותיות הפועלות כיום, ובהן:
• סימנס Siemens (גרמניה)
• אלסטום Alstom (צרפת)
• סטדלר Stadler (שוויץ)
• היטצ'י רייל איטלי Hitachi Rail Italy (יפן ואיטליה)
• סקודה Skoda (צ'כיה)
• בומברדיה Bombardier (גרמניה)
הבחירה בקרונועים דו-קומתיים, המבוססים על הטכנולוגיה המתקדמת בעולם לרכבות, שכוללת הנעה חשמלית עצמאית לקרונות ללא צורך בהפעלתם על-ידי קטרים, ונעשתה לאחר עבודה מאומצת, ניתוח מגמות שוק והתאמתן לפרופיל הנסיעה הנהוג ברכבת ישראל המאופיין בביקוש גבוה - תוך ניצול מרבי של הספקי התנועה האפשריים. טכנולוגיה זו מאפשרת ביצועי האצה ועצירה גבוהים וניצול שטח רציף מקסימלי לנוסעים.
רכישת הקרונועים הדו-קומתיים מהווה קפיצת מדרגה נוספת במיזם החשמולת, זאת לאחר החתימה ההסכם עם חברת בומברדיה לרכש קטרים חשמליים (שנועדו להנעתו של צי הקרונות הקיים ברכבת). כמו-כן חתמה רכבת ישראל על הסכם עם החברה הבינלאומית-ספרדית SEMI לתכנון והקמה של מערכת תשתיות חשמל סביב מסילותיה, הכוללת הנחת תחנות השנאה ועמודי הולכה עיליים לאורך 420 ק"מ.
לדברי
בעז צפריר, מנכ"ל רכבת ישראל: "חברת רכבת ישראל נערכת לאחד השינויים המשמעותיים ביותר שביצעה מיום היווסדה - הסבת רשת הרכבות לחשמל והפעלת רכבות חשמליות. הפרויקט יביא לשינוי מוחלט של הפעלת רכבות בישראל, והוא כולל שיפור משמעותי בחוויית הרכבת, הן לנוסעי הרכבת והן לציבור בסביבת המסילה. רכבות חשמליות, מהירות ושקטות וידידותיות לסביבה יספקו שירות טוב יותר ליותר נוסעים, בקווים חדשים וקיימים, ויאפשרו לרכבת ישראל להמשיך ולהגדיל את מספר לקוחותיה ולספק חלופה אמיתית לרכב הפרטי".