X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
גם אם מקבלים את הגרסה לפיה הייתה תרמית ברכישת חברת Rimsa, קשה להבין איך חברה שכל-כך מתורגלת ברכישות כמו טבע נופלת בפח בבדיקת הנאותות
▪  ▪  ▪
מנכ"ל טבע, ארז ויגודמן [צילום: ליהי אבידן]

סיפור הרכישה של Rimsa ממקסיקו על-ידי טבע הופך בימים האחרונים לתסריט כמעט דמיוני, טלנובלה מקסיקנית של ממש. אם מקבלים את הגרסה של טבע, מדובר פה בצמד נוכלים - האחים אספינוזה, בניו של מייסד החברה המקסיקנית ששלטו ברימסה וניהלו אותה עד מכירתה לטבע - שבמשך שנים רימו בשיטתיות את הרשויות ואת המטופלים ומכרו במרמה תרופות פגומות ולא חוקיות. גם טבע הפכה לטענתה לקורבן התרמית של האחים, כשרימסה הציגה לה מצגי שווא בזמן בדיקת הנאותות, ועל בסיס זה טבע שילמה 2.3 מיליארד דולר תמורת החברה המקסיקנית. טבע סבורה שנגרם לה נזק גבוה יותר מהיקף הרכישה (כולל למשל פגיעה במוניטין) והיא תובעת את האחים בבית משפט בניו-יורק.
מהצד השני של הסיפור עומדים האחים אספינוזה, שהקדימו להגיש תביעה נגד טבע כבר לפני שבועיים. הגרסה שלהם שונה ב-180 מעלות: לטענתם, טבע פשוט התחרטה על הרכישה שביצעה, משום שכלל לא הבינה מה היא רוכשת ולא הבינה את השוק המקסיקני, ואף הפסיקה את הייצור של רוב מוצרי החברה. לטענת האחים, טבע הרסה את פעילות רימסה ועכשיו מבקשת את הכסף בחזרה. הם מבקשים מבית המשפט להכריז שטענות טבע הן טענות שווא וחסרות בסיס משפטי.
השניים מספרים בתביעה שהחליטו למכור את החברה שייסד אביהם משום שהגיעו לגיל מבוגר: שניהם בני 60 פלוס ועובדים בחברה מעל 45 שנה. לצורך כך הם שכרו בנק השקעות, גולדמן זאקס. לפי הדיווחים שפורסמו בעבר, הם זכו לעניין רב מצד רוכשים פוטנציאליים ולפחות חמש חברות תרופות גדולות (ביניהן פייזר ואבוט) התמודדו במכרז על הרכישה. בסופו של דבר, בדיוק לפני שנה, טבע היא זו שזכתה במכרז. ההתעניינות הרבה השתקפה גם במחיר ששולם, שנתפס בשוק כמחיר יקר יחסית.
בתווך נמצאים בעלי המניות של טבע, ששניים מהם הזדרזו השבוע להגיש תביעה נגזרת נגד החברה ובכיריה, בטענה שהחברה התרשלה בבדיקת הנאותות שבוצעה לרימסה. בתביעתם שהוגשה על-ידי משרד קלעי-רוזן הם טוענים כי מבלי לקבוע מי מהצדדים צודק, ברור שטבע ובכיריה התרשלו: אם טבע צודקת, וגילתה בדיעבד שהנתונים מרימסה שונים, הרי שההתרשלות היא בבדיקת הנאותות; ואם האחים אספינוזה צודקים וטבע מנסה לבטל רכישה כתוצאה מחוסר הבנה, ההתרשלות היא בפזיזות שבה נרכשה החברה.
גם אם מקבלים את הגרסה לפיה הייתה תרמית (בניגוד לטענת האחים אספינוזה), קשה להבין איך חברה שכל-כך מתורגלת ברכישות כמו טבע נופלת בפח בבדיקת הנאותות. טבע רכשה חברות רבות לאורך השנים (רכישת רימסה הגיעה במקביל לרכישת אקטביס שהיא הגדולה ביותר בתולדות טבע, וחודשים ספורים אחרי רכישת Auspex מהתחום האינובטיבי). בחברה כמו טבע יש צוותים מיומנים לביצוע בדיקות נאותות לחברות הנרכשות בניסיון לגלות כל נתון שעלול לסכן את הרכישה.
גם לאחר השלמת העסקה, טבע לא גילתה מיד את התרמית, ורק הודעת דוא"ל אנונימית שנשלחה אליה שבוע מאוחר יותר הובילה אותה לחקור ולגלות את התרמית המסועפת. "מנהל התחום הרגולטורי בבדיקת הנאותות של טבע סבור שההפרות כה חמורות, שאם טבע הייתה מקבלת את המידע האמיתי, הוא היה ממליץ נגד המשך הרכישה - בכל מחיר", נכתב בתביעה.
בינתיים, מניית טבע חזרה שוב להיסחר ברמות שמתחת ל-50 דולר. מאז כניסתו של ארז ויגודמן לתפקיד המנכ"ל ב-2014, המניה רושמת אומנם תשואה חיובית של כ-20%, גבוהה ממדד הפארמה של ניו-יורק (8.7%) ודומה למדד S&P 500. עם זאת, מאז השיא שנרשם ביולי 2015 (בעקבות חתימת העסקה לרכישת אקטביס), המניה נחלשה בכ-30%.

תאריך:  29/09/2016   |   עודכן:  29/09/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מניית טבע ממשיכה לצלול ביותר מ-5%
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
מתוכנן מראש..
הגוי..  |  4/10/16 10:56
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איציק וולף
מפכ"ל המשטרה הודיע כי המשטרה ביצעה מעצרי מנע של גורמים העלולים לדעתה לנסות ולפגוע במסע ההלוויה של הנשיא התשיעי, שמעון פרס    "מעצרי המנע נעשו בהיקף קטן מאוד. ניתן לספור אותם על כף יד אחת"
איתמר לוין
משרד המשפטים בתזכיר חוק שהפיץ: בית המשפט יוכל לחסום גישה לאתרים שרוב תוכנם מפר זכויות יוצרים ולהורות לחשוף את פרטיהם של גולשים המעלים חומרים מפרים
עידן יוסף
תוהים כיצד מאנסים ומגנבים מנכים שליש ואילו מאסיר שהתנהג למופת וחולה במחלה קשה נמנע השחרור    הודיעו כי יוגש ערעור: "עקרונות הצדק של מערכת המשפט פינו את מקומת לתאוות נקם"
עידן יוסף
רכבת נוסעים שהגיעה מניו-יורק התנגשה ברציף וגרמה להרס רב    מעל מאה נוסעים נפגעו, בהם גם הרוג    סיבת התאונה תיחקר
איתמר לוין
ששון טוינה הגיש ערעור על פסק דינו של השופט עידו דרויאן - ובמסגרתו איים לפגוע בו    נשלח לשבעה חודשי מאסר בפועל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il