X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
אי התאמות בין תקציב התחבורה לביצועו חסמים ביורוקרטיים בדרך למעבר לגז הטבעי הדואר לא ערוך לטיפול בחבילות מחו"ל המדינה התפרקה מסמכויותיה בעיר דוד
▪  ▪  ▪
פערים בהתארגנות [צילום: דוברות הכנסת, יצחק הררי]

קיימים פערים בין עוצמת האיום על כלל המרחב הקיברנטי האזרחי ובין קצב ההתארגנות והמענה מבחינת ההיערכות המדינתית להגנתו, להוציא תחומים ומגזרים מעטים כמו תשתיות מדינתיות קריטיות - אומר (יום ג', 1.11.16) מבקר המדינה, יוסף שפירא, בפרק על נושא הסייבר בחלקו הראשון של הדוח השנתי, העוסק בתחומי הכלכלה.
בעבודת המטה ובתהליך קבלת ההחלטות על הסדרת האחריות לטיפול בתחום הקיברנטי נפלו ליקויים מהותיים, ממשיך שפירא, בקטעים הקצרים מתוך פרק זה שהותרו לפרסום. "יש ללמוד ממצאים אלה הן לצורך הפקת הלקחים הנדרשת לעניין הליכי התכנון וההחלטה ברמה הלאומית בעתיד, והן לצורך קידום המשימות הנדרשות בתחום ההיערכות לאבטחת המרחב הקיברנטי", הוא מסכם.

תחבורה: התקציב, נתב"ג ואגף הרישוי

אחד הפרקים המרכזיים בדוח עוסק בתקציב משרד התחבורה ושפירא מוצא, שהוא אינו שקוף די הצורך ואינו מקדם את מטרות המשרד. המדיניות המוצהרת זה שנים של משרד התחבורה היא לטפל בבעיות התחבורה באמצעות קידום השימוש בתחבורה ציבורית על חשבון השימוש בכלי רכב פרטיים. בפועל, קצב ההתקדמות של מיזמי הפיתוח בתחום זה איטי ורמת השירות אינה מדביקה את הצרכים. בין היתר, עקב כך היקף השימוש בתחבורה הציבורית נותר קטן, היקף השימוש ברכב פרטי גדל ובעיית עומס התנועה בכבישים הולכת ומחריפה.
בשנים 2015-2011 בוצעו שינויים מרחיקי לכת בתקציב, ברמת תוכניות התקציב ועוד יותר ברמת תקנות התקציב. נמצאו אי-התאמות רבות בין התכנון התקציבי לביצוע, מחד-גיסא תת-ביצוע של התקציב, ומאידך-גיסא - חריגות בביצוע שהן עבירות על חוק התקציב או עבירות מינהליות. עוד הועלה חוסר שקיפות של תהליכי העבודה הקשורים לתקצוב ולשינויים בתקציב, הן כלפי הכנסת והן כלפי הציבור.
הליקויים הרבים מצביעים על כשלים באחד או יותר מהשלבים: תכנון לקוי של הפרויקטים והפעולות של משרד התחבורה וחברות התשתית; היערכות בלתי מספקת של חברות התשתית לקראת ביצוע של פרויקטים או כשלים בביצועם; או פגמים בתהליכי התקצוב במשרדי האוצר והתחבורה. ליקויים אלה מעידים גם, כי התקציב אינו ממלא את תפקידו, בכך שאינו משקף את תוכנית העבודה של משרד התחבורה ואת הפעולות המתוכננות שלו. בשנת 2015 החל משרד התחבורה לשפר את שיטות העבודה שלו ושל חברות התשתית נוגע לתכנון התקציב והמעקב אחר ביצועו, אולם במועד סיום הביקורת עדיין לא הושג שיפור נראה לעין בניהול התקציב.
הדוח מעלה ליקויים בתוכנית שנועדה לשדרג את המסלולים בנתב"ג, כדי להכפיל את מספר ההמראות והנחיתות מ-24 ל-50 בשעה. אלא ששנתיים אחרי סיום הפרויקט, בו הושקעו מיליארד שקל, המסלול החדש לא מנוצל כמתוכנן, וכך נותרו בעינן בעיות הרעש והבטיחות, מגביל את מספר התנועות לשעה וגורם לאובדן הכנסות בשל דחיית טיסות. אחת הסיבות: רשות שדות התעופה לא התאימה את התמ"א לעבודות שביצעה.
הביקורת העלתה ליקויים רבים בתפקוד אגף הרישוי. בין היתר, נמצאו ליקויים בשירות לאזרח, המתבטאים בזמני המתנה ארוכים לקבלת שירות בחלק מהסניפים ובמצב תחזוקה ירוד של חלק מהם. תוכניות לימוד הנהיגה לא עודכנו שנים רבות; הקצאת המבחנים לבתי הספר לנהיגה אינה שקופה; זמני ההמתנה ארוכים ביותר לתלמיד המעוניין להיבחן במבחן הנהיגה המעשי, בעיקר בגלל הפחתת מספר הבוחנים; העדר אמות מידה אחידות לקביעת תוצאות מבחני הנהיגה המעשיים; למרות המחסור הרב בנהגים מקצועיים במדינה נמצא, כי הליך קבלת רישיון הנהיגה המקצועית ארוך ויקר; העדר מנגנוני פיקוח ובקרה יעילים על בתי הספר לנהיגה ועל הבוחנים; ועוד.

הכנה וביצוע של התקציב להשגת מטרות משרד התחבורה / דוח מבקר המדינה
חיבור צרכנים לרשת החלוקה של הגז הטבעי / מבקר המדינה
הטיפול בדואר בינלאומי / דוח מבקר המדינה
תקציב משרד החינוך - היבטים בתכנון, בפיקוח ובבקרה / דוח מבקר המדינה
החברה לאיתור והשבת נכסים של נספי השואה ופעולות המדינה לאיתור ולהשבה של נכסי הנספים / דוח מבקר המדינה
ניהול ותפעול של אתרי תיירות באגן העיר העתיקה בירושלים / דוח מבקר המדינה
לא עוברים לגז טבעי

עוד עוסק המבקר במעבר לגז טבעי כמקור אנרגיה מרכזי, המצריך תכנון לטווח ארוך לצורך חיבור מפעלי התעשיה וצרכנים נוספים לרשת החלוקה שלו. אלא שהמעורבות הממשלתית בחיבור צרכנים לרשת החלוקה של הגז, לא הביאה לקידום ניכר של מיזם זה. רשות הגז לא הובילה התייחסות מערכתית למיזם זה כאל מיזם לאומי, ולא פיקחה כראוי על קצב התקדמות פריסת הרשת שהכתיבו חברות החלוקה המחזיקות ברישיונות לפריסתה.
צרכנים פוטנציאליים אשר בחנו את הכדאיות הכלכלית בחיבור לרשת החלוקה של הגז הטבעי נתקלו לא אחת בחסמים ביורוקרטיים, בחוסר ודאות לגבי האסדרה החלה עליהם, בדרישות חדשות, בהוצאות לא מתוכננות ובעיכובים בלתי צפויים בתהליך. קשיים אלו, לצד השינויים החדים במחיר הנפט בשנתיים האחרונות, הפחיתו את כדאיות ההסבה לעומת החלופות העומדות לפניהם.

הכנה וביצוע של התקציב להשגת מטרות משרד התחבורה / דוח מבקר המדינה
חיבור צרכנים לרשת החלוקה של הגז הטבעי / מבקר המדינה
הטיפול בדואר בינלאומי / דוח מבקר המדינה
תקציב משרד החינוך - היבטים בתכנון, בפיקוח ובבקרה / דוח מבקר המדינה
החברה לאיתור והשבת נכסים של נספי השואה ופעולות המדינה לאיתור ולהשבה של נכסי הנספים / דוח מבקר המדינה
ניהול ותפעול של אתרי תיירות באגן העיר העתיקה בירושלים / דוח מבקר המדינה
החבילות מחו"ל נתקעות בדואר

שפירא מצביע על ליקויים רבים בטיפולו של דואר ישראל בדואר הבינלאומי, במיוחד לנוכח הגידול המהיר בסחר האלקטרוני המביא לגידול ניכר במשלוח החבילות ארצה. בית המיון המרכזי בתל אביב אינו מותאם מהבחינה הלוגיסטית לטיפול בכמות פריטי הדואר הבינלאומיים המגיעים מחו"ל ולמיונם.
התשתיות בחלק מבתי הדואר האזוריים אינן מאפשרות לחברת הדואר לטפל ביעילות ובמהירות בפריטי הסחר האלקטרוני ובפריטי דואר אחרים. לכן, נוצר עומס בבתי הדואר האלה, ונגרמים לעיתים עיכובים בהליך הטיפול בפריטים אלו. כמו-כן, פעמים רבות אין הלקוחות מקבלים הודעה ידנית על הגעת חבילתם לסניף; ויש חבילות שמגיעות ללקוחות כשהן פגומות או במצב בלתי שמיש.
אגף המכס אומנם בודק ידנית כמה מפריטי הדואר הבינלאומי המגיעים לארץ, אלא שבדיקות אלו מזעריות ביחס לכמותם של פריטים אלו. בעקבות העדר היערכות מתאימה לבדיקה מקיפה של הטובין המיובאים מחו"ל, מיסים רבים שהיו אמורים להיגבות בגינם - בסך 200 מיליון שקל לשנה - אינם נגבים.

הכנה וביצוע של התקציב להשגת מטרות משרד התחבורה / דוח מבקר המדינה
חיבור צרכנים לרשת החלוקה של הגז הטבעי / מבקר המדינה
הטיפול בדואר בינלאומי / דוח מבקר המדינה
תקציב משרד החינוך - היבטים בתכנון, בפיקוח ובבקרה / דוח מבקר המדינה
החברה לאיתור והשבת נכסים של נספי השואה ופעולות המדינה לאיתור ולהשבה של נכסי הנספים / דוח מבקר המדינה
ניהול ותפעול של אתרי תיירות באגן העיר העתיקה בירושלים / דוח מבקר המדינה
הפערים בהישגים החינוכיים מתרחבים

עוד עוסק שפירא בהרחבה במימוש תקציב החינוך, העומד על 50 מיליארד שקל בשנה. הביקורת העלתה ליקויים מהותיים בתהליכי התכנון, ההקצאה, הפיקוח והבקרה על תקציב החינוך מצד משרדי החינוך והאוצר. המשרדים אינם בוחנים ביעילות את ההתאמה בין התקציב וביצועו ליעדים ולתפוקות המצופות ממערכת החינוך. הפערים בהישגים הלימודיים בין התלמידים בישראל הם מהגבוהים בעולם, ודירוג הישגיהם ביחס למדינות ה-OECD לא השתפר.
לדעת שפירא, העמקת הפערים בלימודים מחייבת את משרד החינוך ביתר שאת לשלב בתכנון התקציב שיקולים דיפרנציאליים בכל שכבות הגיל. יש לבסס את תהליך קבלת ההחלטות, ככל האפשר, על מידע שיטתי וסדור בנוגע לכל המקורות והמשאבים המופנים למערכת החינוך, הן הממלכתיים (תקציבי משרד החינוך והרשויות המקומיות) והן החוץ-ממלכתיים (תשלומי הורים ועמותות). הדבר יעשה את התהליך למושכל יותר, ויביא להגברת היעילות והשוויון בהקצאת המשאבים, למען צמצום הפערים בחברה.

הכנה וביצוע של התקציב להשגת מטרות משרד התחבורה / דוח מבקר המדינה
חיבור צרכנים לרשת החלוקה של הגז הטבעי / מבקר המדינה
הטיפול בדואר בינלאומי / דוח מבקר המדינה
תקציב משרד החינוך - היבטים בתכנון, בפיקוח ובבקרה / דוח מבקר המדינה
החברה לאיתור והשבת נכסים של נספי השואה ופעולות המדינה לאיתור ולהשבה של נכסי הנספים / דוח מבקר המדינה
ניהול ותפעול של אתרי תיירות באגן העיר העתיקה בירושלים / דוח מבקר המדינה
לזרז את השבת הרכוש לניצולים

שפירא שם דגש גם על פעילותה של החברה להשבת רכוש קורבנות השואה, אשר מאז הקמתה איתרה רכוש בשווי כולל של 1.8 מיליארד שקל והשיבה ליורשים נכסים בהיקף של 280 מיליון שקל (15.6% משווי הרכוש שאותר). הנדל"ן שמנהלת החברה, בהיקף של 652 מיליון שקל, נמצא בהליכי איתור (איתור יורשים יזום), הליכי השבה שונים (בדיקת בקשות, החלטות חלקיות) ושחרור נכסים.
החברה העניקה סיוע לניצולי שואה בהיקף של 750 מיליון שקל באמצעות תוכניות סיוע שהכינה ותמכה בארגוני סיוע לניצולי השואה ובארגונים להנצחת זכר השואה. בשנת 2015 צמצמה החברה את הסיוע, בשל העדר תקציב, ובשנת 2016 הפסיקה אותו כליל. המשך הסיוע מותנה במימוש נכסים ללא יורשים המנוהלים על-ידי החברה, ובכלל זה מניות אוצר התיישבות היהודים, ששוויין בדצמבר 2015 עמד על 206 מיליון שקל. שפירא קורא לזרז את הטיפול בנכסים ולהוות דוגמה ליתר מדינות העולם.

הכנה וביצוע של התקציב להשגת מטרות משרד התחבורה / דוח מבקר המדינה
חיבור צרכנים לרשת החלוקה של הגז הטבעי / מבקר המדינה
הטיפול בדואר בינלאומי / דוח מבקר המדינה
תקציב משרד החינוך - היבטים בתכנון, בפיקוח ובבקרה / דוח מבקר המדינה
החברה לאיתור והשבת נכסים של נספי השואה ופעולות המדינה לאיתור ולהשבה של נכסי הנספים / דוח מבקר המדינה
ניהול ותפעול של אתרי תיירות באגן העיר העתיקה בירושלים / דוח מבקר המדינה
התקשרות לא תקינה עם אלע"ד

פרק אחר בדוח עוסק בניהול האתרים באגן העיר העתיקה בירושלים, אשר רגישותם מחייבת תיאום וניהול מושכל בידי רשות הטבע והגנים, רשות מקרקעי ישראל, רשות העתיקות, החברה לשיקום ופיתוח הרובע היהודי, וגם עמותת אלע"ד שנכנסה לניהול חלק מהם. אלא שדרך פעולתן של רמ"י, החברה ורשות הטבע אפשרה היווצרות זכויות חופפות של גורמים שונים באותן חלקות באותה עת. התקשרויות החברה ורשות הטבע עם אלע"ד לא הוסדרו לפי חוק חובת המכרזים ותקנות חובת המכרזים, והפיקוח שלהן על מיזמים של העמותה הוא חלקי. "המחדל של כל אחת מרשויות אלה הביא למצב שבו בפועל הפכה העמותה לגורם מרכזי ביותר באזור זה, בלי שיתבצע לגביה פיקוח מהותי מטעם רשויות המדינה המופקדות על האזור ועל האתרים שבו", קובע שפירא.
התנהלותם של רמ"י, החברה ורשות הטבע, יצרה אי-בהירות בדבר הזכויות וההחזקות במקרקעין, והביאו להחלשת מעמדן של החברה והרשות בשטחי עיר דוד, והעברתן לידי גוף פרטי ללא פיקוח הולם ובניגוד לכללי מינהל תקין, עד כדי התפרקות המדינה מסמכויותיה. מדובר בממצאים חמורים, קובע שפירא.

הכנה וביצוע של התקציב להשגת מטרות משרד התחבורה / דוח מבקר המדינה
חיבור צרכנים לרשת החלוקה של הגז הטבעי / מבקר המדינה
הטיפול בדואר בינלאומי / דוח מבקר המדינה
תקציב משרד החינוך - היבטים בתכנון, בפיקוח ובבקרה / דוח מבקר המדינה
החברה לאיתור והשבת נכסים של נספי השואה ופעולות המדינה לאיתור ולהשבה של נכסי הנספים / דוח מבקר המדינה
ניהול ותפעול של אתרי תיירות באגן העיר העתיקה בירושלים / דוח מבקר המדינה
תאריך:  01/11/2016   |   עודכן:  02/11/2016
+קורס יכטות ליועץ המשפטי של רש"ת
15:59 01/11/16  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

קרן הבכירים של רשות שדות התעופה מימנה את הקורס לעו"ד אריה שחם - המקבל מזה שנים שכר שאינו מגיע לו  ▪  הרל"ש לשעבר של כ"ץ ממשיך לכהן - בניגוד לפסיקת בית הדין

גנות וכ"ץ. מישהו מפקח? [צילום: יח"צ]
+חוסר מעש במאבק בתאונות הדרכים
15:59 01/11/16  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

המשטרה לא יוצאת לכבישים הבין-עירוניים  ▪  תקציב הרשות לבטיחות בדרכים קוצץ במחצית  ▪  אין אכיפה מספקת על אוטובוסים ומשאיות  ▪  החלטות ממשלה משנת 2005 לא מיושמות

מספר ההרוגים עולה [צילום: דוברות מד"א]
+בכיר במפלגת העבודה - גם בכיר במכון התקנים
15:58 01/11/16  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

יצחק רוזנברגר השתתף בישיבות במפלגה בשעות עבודתו במכון  ▪  המנכ"ל לשעבר, דני גולדשטיין, אישר חריגות ממינהל תקין  ▪  הפסדים כבדים לשתיים ממעבדות המכון

גולדשטיין. באישורו
+פשוט וקל לא לדווח על הכנסות
15:58 01/11/16  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

רשות המיסים עדיין אינה ערוכה במידת מספקת בתחום המיסוי הבינלאומי  ▪  נכשל הניסיון להיאבק בתכנוני המס הבלתי-לגיטימיים באמצעות חובת דיווח על שימוש בתכנונים מתוחכמים

לא נוצרה הרתעה

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות שואה וגבורה
איציק וולף
החוק הראשון שעבר בקריאה שלישית במושב החורף של הכנסת ביטל את קיזוז הקצבה שמקבלים ניצולי שואה מגרמניה מן התשלומים שמגיעים להם מהביטוח הלאומי    המשמעות - עוד כ-1,400 שקל בחודש לניצולי השואה
מירב ארד
העידכון עתיד לחול על כל ניצולי השואה מקבלי התגמול החודשי ואוכלוסיות נוספות בהיקף של כ-70 אלף איש    התגמולים לניצולים נכי רדיפות הנאצים יעלו בהתאם לשיעורי המדד הרלוונטי ויעמדו על 2,248 שקלים רטרואקטיבית, החל מה-1 באפריל 2016
איתמר לוין
את מי הייתי רוצה לארח בסוכה, לשיחה על סוגיות שמציקות לי? כמה דמויות מן העבר הרחוק והקרוב, שעם כל אחת מהן הייתי שמח מאוד לברר הן שאלות רוחב והן שאלות נקודתיות
איתמר לוין
היום לפני 70 שנה נתלו בנירנברג בכירי הפושעים הנאצים. האם המשפט השיג את מטרתו? מה היה מקומה של השואה בו? האם ההליכים היו לגמרי הוגנים? ומהי השורה התחתונה?
מירב ארד
המוזאון יוקם בבניין בעיר העתיקה של בוקרשט    ראש העיר של בוקרשט ונשיא רומניה הביעו תמיכה מלאה בקמתו של המוזאון
רשימות נוספות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il