X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
מסמך של הכנסת: פערי התיווך בשיווק פירות וירקות מגיעים לעשרות אחוזים בין המחיר המשולם לחקלאי למחיר שמשלם
הצרכן
▪  ▪  ▪
בעיית צמיחה [צילום: אדי ישראל/פלאש 90]

מחקר שהזמין ח"כ איתן ברושי, יו"ר השדולה החקלאית, ממרכז המידע והמחקר של הכנסת לכבוד יום החקלאות וההתיישבות שמצוין (יום ג', 1.11.16) בכנסת, חושף נתונים ומגמות מדאיגות על ענף החקלאות בישראל, ומאשש את מה שמתריעים עליו זמן רב החקלאים והארגונים השונים.
משנת 2008 ועד לשנת 2015 חלה ירידה בשיעור מצטבר של כ-11.6% במספר המועסקים (שכירים ועצמאים) בענף החקלאות, ומשקל המועסקים היהודים ירד גם הוא באופן יחסי בכ-7% מכלל המועסקים, בעוד שמספרם של המועסקים הפלשתינים עלה. הגיל הממוצע של החקלאים בענף עולה בהתמדה והגיע למעל לגיל 60, מה שמהווה אתגר לענף.
מהנתונים עולה כי בתקופה שבשנים 2000-2015 עלה מדד מחירי התשומה בשיעור גבוה יותר ממדד מחירי התפוקה - מדד מחירי התשומה עלה ב-72% לעומת עלייה של 52.7% במדד מחירי התפוקה החקלאית. בתקופת 2011-2015 בפרט, מדד מחירי התשומה עלה ב-3.9%לעומת ירידה בשיעור של 1.7% במדד מחירי התפוקה החקלאית. כלומר, מחירי התשומות לחקלאים עלו בקצב מהיר יותר מאשר מחירי המוצרים אותם החקלאים מוכרים לסיטונאים ולתעשיה.
במחקר ניתן לראות כי פריון העבודה של ענף החקלאות בשנת 2010 היה נמוך משמעותית מזה של ה-OECD ועומד על קצת יותר ממחציתו בלבד. כמו-כן, מדוח בנק ישראל עולה כי בשנת 2011, פער הפריון בחקלאות בין ישראל לממוצע ה-OECD עמד על 44.3%. עוד עולה מהדוח, כי בנוסף לכך שהפריון בחקלאות בישראל נמוך יותר, שיעורם של בעלי ההשכלה הגבוהה (בעלי תואר ראשון ומעלה) בענף יחסית עמד ב-2011 על 12.8% לעומת 8.9% בממוצע ה-OECD. בענפים אחרים, שיעור גבוה של עובדים בעלי השכלה גבוהה מסך העובדים בענף, היה מתואם עם פריון גבוה יחסית. אולם, כאמור לעיל, ענף החקלאות הינו חריג, בעוד שיעור בעלי השכלה גבוהה גבוה מהממוצע במדינות ה-OECD, הרי הפריון הענפי נמוך מהממוצע במדינות ה-OECD.
לפי ממצאי המחקר, פערי התיווך בשיווק פירות וירקות מגיעים לעשרות אחוזים בין המחיר המשולם לחקלאי למחיר שמשלם הצרכן. כך לדוגמה, בשנת 2013 נרשם בירקות טריים פער תיווך קמעוני של53.1% לעומת 48.4% בשנת 2012. בפירות טריים הפער בשנת 2013 עמד על 38%, דומה לפער בשנת 2012.
עוד עולה כי בשנת 2015 משקל התמיכות בחקלאים מסך התקבולים בישראל עמד על כ-13%, נמוך בהשוואה לממוצע ה-OECD ולממוצע האיחוד האירופי, העומדים על 17.1% ו-18.9% בהתאמה.
ח"כ איתן ברושי: "מהמחקר עולה תמונה מדאיגה. אני מצפה ממשרדי החקלאות ופיתוח הכפר והאוצר, ללמוד את הדוח ולהסיק את המסקנות הנדרשות. דרושה בדחיפות מדיניות ממשלתית בנוגע לחקלאות. ראש הממשלה חייב לקבל החלטה עקרונית, החלטה שקובעת כי מדינה חזקה חייבת חקלאות חזקה, בכל שטחי המדינה. יש לראות בחקלאות יעד אסטרטגי ולטפח אותו, להשקיע בו ולתמוך בו. ועל הממשלה להכין תוכנית חומש על-מנת להשיג את יעדי החקלאות וההתיישבות".
היום מצוין יום החקלאות וההתיישבות בכנסת. היום יוקדש למצבן של החקלאות וההתיישבות בישראל ולתרומתן לביטחון המזון, לשמירה על גבולות המדינה ובשאר התחומים. השנה, האירוע מתקיים בתקופה קשה בעבור החקלאות וההתיישבות, אשר מעמידה את עתידה בסימן שאלה בעקבות הייבוא ההולך וגובר, הורדת מכסים וחקיקה אשר עלולה לפגוע בעקרונות החיים בהתיישבות.

תאריך:  01/11/2016   |   עודכן:  02/11/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מגמות מדאיגות בחקלאות הישראלית
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מרכז מחקר ומידע
עידן יוסף
כך מגלה דוח מרכז המידע והמחקר של הכנסת לרגל יום השפה הערבית בכנסת    נציגת הממשלה: יש נכונות, אבל גם מורכבות
מירב ארד
שתי הקבוצות שציינו זאת באופן הבולט ביותר הן נשים ערביות (74% מהן) וגברים "ותיקים    לעומת החשש ממוסדות המדינה, נמצאה תחושת ביטחון קהילתי גבוהה מאוד
עידן יוסף
על אף שיפור מסוים התקציב מפוזר בין גופים שונים, באופן שעלול לגרום לחלוקה לא יעילה של התקציב    סלומינסקי קורא להתייעלות
אלעזר לוין
המדינה תקציב השנה רק 440 מיליון שקל לסיוע למעוטי אמצעים לרכוש דירה - לעומת כ-5.7 מיליארד שקל ב-2002    ירידה חדה גם בסיוע למעוטי אמצעים לשלם שכר דירה    בין הסיבות: ירידת הריבית וירידה בעלייה לארץ
אלעזר לוין
מחציתם - מסין    הממשלה תתיר להביא לכל היותר עוד 13,000 פועלים בשנים הקרובות    מו"מ במשך שנים עם ממשלת סין - ללא תוצאות    מסקנה פסימית: אין סיכוי לשיפור מהותי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il