X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
מומחה שנחשף למסמכים הסודיים קובע:

ילדי תימן לא נחטפו

ד"ר דב לויטן קובע אחרי שנים של מחקרים: מדובר במיתוס שאין לו שום ראיה; לכל היותר היו פעולות של רשלנות, שנבעו מהתנאים ששררו באותה עת, ולא מעשי מרמה וזדון
▪  ▪  ▪
"שמועה שהפכה למיתוס" [צילום: דוד אלדן, לע"מ]
כמו ה"סבון" מהשואה
שמועות זוועה יכולות להפוך בקלות למיתוסים שמתיימרים להיות עובדות. שנים בודדות לפני העלייה מתימן, הסתובבה באירופה ה"קביעה" לפיה הנאצים עשו סבון מגופותיהם של יהודים שנרצחו. היו אפילו שהתיימרו להראות את ה"סבון" הזה. המחקר האקדמי הוכיח חד-משמעית: לא היה ולא נברא, ואפילו משל לא היה.

מחר יוחלט לפרסם
הממשלה צפויה להחליט מחר (13.11.16) לחשוף את הפרוטוקולים של ועדת החקירה הממלכתית כהן-קדמי משנת 2001, רשימות שנתפסו על-ידי הוועדה, מידע על התנהלות רשויות הרווחה באותה עת ועוד. מתוך 1,053 מקרים אותם בחנה הוועדה נקבע, כי 979 נפטרו, 69 הוגדרו "עלומים" (לא נמצאה עדות למיקומם הנוכחי של הילדים) – 13 מתוכם עוד בתימן, וחמישה אותרו. מידע אישי לא יפורסם לציבור אלא יועמד רק לרשות המשפחות. הן לא יהיו רשאיות לעיין בתיקי אימוץ, אלא אם המאומצים יאשרו זאת. הממשלה תפנה למאומצים הידועים, על-מנת לקבל אישור בית משפט לחשיפת המידע לגביהם. החשיפה טעונה אישור של ועדת חוקה, חוק ומשפט.

לא הייתה שום חטיפה של ילדי תימן - קובע ד"ר דב לויטן מאוניברסיטת בר-אילן, החוקר את הנושא שנים רבות והמודע לתוכנם של המסמכים החסויים בנושא. הוא דיבר בראיון שפורסם (11.11.16) בעלון "מצב הרוח".
לויטן אומר, כי המדינה אכן נהגה ברשלנות במקרי מוות של ילדים מעולי תימן - רשלנות אותה יש לראות על-רקע בעיות התקופה ולא לבחון אותה בקני המידה של המאה ה-21 - אך היא לא העבירה ילדים לאימוץ ולא גרפה רווחים על גבם. לויטן אומר:
"מדובר בשמועה שהפכה למיתוס והיום היא חלק מהנרטיב התימני. אולם האמת היא, שרוב הילדים מתו. הרישום לגביהם נעשה באופן מפוזר, הצוות הרפואי לא השיג את ההורים בזמן כדי לדווח על הפטירה, ולכן ההורים לא יכלו לנכוח בהלוויות, כמו שצריך.
"לא הייתה שום חטיפה, כי אפילו אם המדינה רצתה לסחור בילדים - הביקוש לילדים הללו היה נמוך, משום שבאותם ימים המשפחות האשכנזיות בארץ היו גזעניות מדי. גם להבריח ילדים לארה"ב לא היה סיפור פשוט, אבל זאת טענה שקשה לשמוע, ולכן שבה הפרשה ומתעוררת שוב ושוב מדי כמה שנים".
לויטן מזכיר את הרקע: ילדים תימנים נפטרו בשיעור ניכר גם לפני עלייתם ארצה וגם אחריה, משום שסבלו ממחלות רבות; הם הגיעו לבתי החולים בלא אמצעי זיהוי מספיקים ולעיתים בגיל בו לא יכלו לדבר; המדינה הייתה שרויה בתוהו ובוהו לאחר מלחמת השחרור ובעיצומה של עלייה שהכפילה בתוך ארבע שנים את מספר תושביה; הפקידים לא הצליחו ליצור את הסדר הדרוש. היו מקרים בהם ילדים שהבריאו הוחזרו למשפחות שונות משלהם, בשל טעויות, ומי שמשפחותיהם לא אותרו - נשלחו למוסדות של ויצ"ו ושל ארגונים אחרים.
לדעת לויטן, קשה ליוצאי תימן לקבל את מסקנותיו, משום שהן מטילות אחריות על גורמים רבים, יש קושי לקבל את העובדה שהילד מת, והן גם מלמדות שהעולים מתימן נתפסו ככאלו שממילא איש לא ירצה לאמץ את ילדיהם. "יותר נוח לחשוב שמישהו עשה כאן משהו זדוני כדי להעלים ילדים, מאשר להבין שיש כאן רצף רשלנויות".
בראיון עימו מפריך לויטן כמה מן הסיפורים הידועים על "היעלמות ילדים", ובין היתר מתייחס לטענתה של ציפורה לוין לפיה היא נחטפה ממשפחתה ונמסרה לאימוץ. המסמכים מלמדים, אומר לויטן, שתהליך האימוץ שלה החל בשנת 1948 - בעוד אמה עלתה ארצה רק שנה לאחר מכן. האם אומנם טענה שעלתה ארצה בסוכות תש"ט (שלהי 1948), אך באותה עת לא הייתה עלייה מתימן. והחשוב מכל: הבדיקות הגנטיות העלו שאין ביניהן קשר. "ובכל זאת עסקנים ממשיכים לתלות בסיפור הזה את טענותיהם".
עוד מדגיש לויטן, כי גם אם היו ילדים תימנים שנמסרו לאימוץ - ועד היום לא הוכח אפילו מקרה אחד כזה - הרי שהכל נעשה כחוק ולפי כללי האימוץ, שהיו אז קלים מאשר היום. לכל היותר, הוא אומר, מדובר היה ברשלנות או בטעויות, ובוודאי שלא במעשי זדון ומרמה. לבסוף אומר לויטן, שספג נאצות בעקבות מחקריו: "אשתי תימניה וכל המטרה היא להגיע לאמת. לכן כל הלכלוכים לא יעצרו אותי מלומר אותה".

תאריך:  12/11/2016   |   עודכן:  12/11/2016
+תעלומת ילדי תימן תיוותר עלומה
08:36 13/11/16  |  ראובן לייב    |   לרשימה המלאה

בלית ברירה נגזר, ככל הנראה, להשלים עם העובדה המרה שהעסק הוא בעצם אבוד, וכי גם בפרסומם הצפוי של החומרים החסויים, בצנזורה מוקפדת, על-ידי ארכיון המדינה, לא יהיה כדי להביא לפתרונה של הפרשה האומללה

ילדי תימן [צילום: דויד אלדן/לע"מ]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 רשלנות
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ילדי תימן לא נחטפו
תגובות  [ 19 ] מוצגות  [ 19 ]  כתוב תגובה 
1
התחלת לתמוך במכחישי שואה???
תתבייש לך !!!  |  12/11/16 20:12
2
השמש לא זורחת במזרח
ישראל עמיאל  |  12/11/16 21:22
3
עוד מכחיש אמת היסטורית? בושה!!
מפוכח  |  12/11/16 21:43
4
אם לא היו חטיפות לשם מה היו
מסמכים סודיים?  |  12/11/16 21:53
 
- בגלל פרטיות של מאמצים ומאומצים ל"ת
navnuhav  |  12/11/16 22:15
5
השמאלנים היו גזענים
זוועה גלון  |  12/11/16 22:11
6
סוף סוף מישהו אוצא את האמת!!
עו"ד ל  |  13/11/16 00:09
7
היו וגם היו חטיפות
gyg11  |  13/11/16 06:09
8
תגובה לד"ר הנכבד
mlv  |  13/11/16 06:30
9
מאז ומתמיד לויטן היה ממסדי
תומך הממסד  |  13/11/16 06:49
10
די כבר עם דב לויטן
שאול א.  |  13/11/16 08:45
11
רשלנות וטעויות של גורמי השלטון
פועה  |  13/11/16 08:56
12
האמריקנים חטפו כושים לאימוץ
הגוי..  |  13/11/16 09:09
13
מידע אישי בלבד
מבשרת   |  13/11/16 12:28
 
- הילד היה מאומץ כחוק
שלמה תמיר  |  15/11/16 12:32
 
- אתה טועה ומטעה
מבשרת   |  15/11/16 14:04
14
ילדי תימן
חן-רעננה  |  13/11/16 13:12
15
דב לויטן מכחיש שואת ילדי תימן
בבר  |  13/11/16 14:07
16
תשלום
יצוק  |  15/11/16 13:40
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות חטיפת ילדי תימן
שמעון זיו
זוהי דרישה הזויה שלא תשיג דבר פרט להנצחת האירוע לשנים רבות, תביעות כספיות מוצדקות וכאלה שאינן מוצדקות יצוצו, יגרמו לפיצול ומריבות משפחתיות, באותן משפחות שהאימוץ לא היה מוצלח
עידן יוסף
השר שמונה על-ידי רה"מ לטפל בסוגיית הסרת החיסיון בפרשת ילדי תימן: "האם הממסד ידע או לא ידע, ארגן או לא ארגן? ייתכן שלעולם לא נדע. הציבור בישראל מתחיל להבין שזו לא הזיה"
נסים עוג'ר
הסופרת שושי זייד פותחת את ספרהּ במילים "אבל מה היית עושָׂה אם היו חוטפים לָךְ ילד ?" והיא ממשיכה: "זו הייתה שאלתהּ-זעקתהּ של בתי נעמה, שבעקבותיה 'נשאבתי' לסיפור פרשת ילדי תימן"
חיים בשארי
לברך על ההחלטה של ראש ממשלת ישראל למנות את השר צחי הנגבי לטפל בחשיפת הפרוטוקולים והמידע מכל הוועדות לדורותיהן. הפצע פתוח, מדמם, ועדיין כואב - הגיע העת שמישהו יפעל ברצינות להגלדתו, גם אם הצלקת תישאר לתמיד
נסים עוג'ר
השר צחי הנגבי: הטלת חיסיון היא הליך הנובע מכוח חוק ועדות חקירה, ועל כן אני אביא את מסקנותיי לממשלה ונקבל החלטה    שוב שאלתי: בשביל מה קמה ועדת חקירה בלחץ ההורים והציבור, ואח"כ מטילים על מִמצָאֶיהָ חיסיון? - שאלה זו נותרה ללא מענה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il