X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
אמות המידה שייקבעו: מידת הפריפריאליות, היקף שטחי הארנונה העסקית ברשות, מצב פיננסי, דירוג חברתי-כלכלי, גודל האוכלוסייה ותקופת מעבר לצמצום הנזק ממי שיאבד את ההטבה כיום גפני: "לטובת צמצום הפערים בין הרשויות המקומיות, נתקן עיוותים היסטוריים בחלוקת המשאבים"
▪  ▪  ▪
דנילוביץ. חושש לפגיעה בעירו [צילום: מיכאל פייגין]

לראשונה מאז קום המדינה ואף מלפני כן, צעד בכיוון של צדק חלוקתי בחלוקת המשאבים בין הרשויות המקומיות בישראל. בדיון שהתקיים (יום ד', 16.11.16) בוועדת הכספים, על הצעת חוק מתוך חוק ההסדרים לשנים 2018-2017, שמטרתה להקים קרן ארנונה ממשלתית שהכספים בה יחולקו לפי קריטריונים אחידים בין הרשויות, אמר יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, כי "לא ניתן להותיר עוד את המצב כפי שהיה מאז קום המדינה. המדינה התפתחה, יישובים רבים שינו את אופיים ואת מעמדם וכך גם הצורך בהפניית משאבים לצמצום פערים בין הרשויות השתנה. החוק יתקן עיוותים של למעלה מ-60 שנה ויקבע קריטריונים לחלוקה ראויה של הכסף הממשלתי בין הרשויות".
עד היום, המצב הוא שהממשלה משלמת ארנונה מופחתת ברוב הרשויות, 30% עבור נכסים של משרד הביטחון או צה"ל ויחידות הסמך שלהם, 45% עבור בתי חולים או מרפאות ו- 55% עבור נכסים בבעלות המדינה. רק בערים המוגדרות 'ערי עולים', המדינה משלמת 100% ארנונה על מתקניה באותן ערים. הקריטריון הזה לסיוע לרשויות הוא משנת 1954 ועודכן ב-1995, אלא שכבר שנים שהוא אינו מייצג את המצב בפועל. ערים שמזה זמן רב אינן קולטות עלייה עדיין מקבלות את ההטבה ואילו ערים שבפועל קולטות עלייה בשיעורים גבוהים, אך לא זכו מסיבות היסטוריות בהגדרת 'עיר עולים', אינן נהנות ממנה. המצב הוביל לעתירות לבג"ץ וזה המליץ לתקן את המצב. הצעת החוק הנוכחית נועדה על-מנת להקים קרן ממשלתית מכספי הארנונה הממשלתית בתוספת כספים נוספים שיביא האוצר לצורך חלוקה לפי קריטריונים ברורים בהחלטת שר הפנים ובהתייעצות עם שר האוצר.
סגן הממונה על התקציבים במשרד האוצר, ערן ניצן, הסביר את הצעת החוק: "לא בכל מקום בעולם המדינה משלמת על הנכסים שלה, אבל בישראל היא כן משלמת אם כי ברוב מוחלט של המקומות בשיעורים מופחתים. 100% ארנונה שולמו היום רק ברשימת רשויות ששר הפנים קבע עוד ב-1954 במטרה לסייע לערים קולטות עלייה. הדבר עודכן ב-1995 והתבסס גם על מצב כלכלי של הרשויות. זה כבר לא רלוונטי כיום. ההטבה המלאה עומדת על 307 מיליון שקל, שחולקו בין הרשויות לפי הגדרת 'עיר עולים'. עתה, על זה האוצר יוסיף עוד 200 מיליון שקל, וביחד בסה"כ חצי מיליארד שקל שיחולקו לפי קריטריונים בין הרשויות. העיוות שהתקיים עד היום היה בכך שדווקא יישובים באשכול חברתי-כלכלי 5 עד 9 זכו להטבה, בעיקר אשכול 5, אחריו 6 וגם 7, בעוד יישובים מאשכול 1 עד 4 שהם החלשים ביותר כמעט שלא נהנו מההטבה. את זה בדיוק אנחנו מבקשים לתקן בהצעת החוק הממשלתית לטובת צמצום פערים באותה קרן של 500 מיליון ש"ח".
ניצן הסביר עוד: "הרציונל של צמצום הפערים יעבוד כך, שאנחנו לוקחים כבסיס את ההנחה שיש ערים חזקות שנהנות מהכנסות גבוהות מארנונה עסקית ויש רבות שלא, עקב התפתחות לא שוויונית לאורך השנים. ארנונה עסקית פירושה הכנסה עצמית שלא מהמדינה ומהותה; עצמאות תקציבית. בשונה מכך, רשויות חלשות שאין להן הרבה ארנונה עסקית זקוקות לתמיכה ממשלתית רבה. מנגנון הארנונה עד היום יצר 3 עיוותים; רשימת ערי עולים ישנה ולא רלוונטית עוד, הטבה על בסיס מיקום הנכסים הממשלתיים, כשדווקא ברשויות החלשות אין נכסי מדינה וקריטריון בינארי, כך שאין התאמה בין שווי ההטבה לצורך האמיתי". על-כן אמר ניצן: "הפתרון בביטול הטבת ערי עולים, בחלוקת שווי ההטבה על בסיס קריטריונים שוויוניים ובתוספת תקציבית של 200 מיליון שקל לרשויות המקומיות. הקריטריונים הם: מידת הפריפריאליות, היקף שטחי הארנונה העסקית הקיימים ברשות, מצב פיננסי, דירוג חברתי-כלכלי, גודל האוכלוסייה ותקופת מעבר לצמצום הנזק ממי שיאבד את ההטבה כיום".
אף שכל חברי הכנסת מסכימים שחייבים לתקן את המצב הקיים, רבים סוברים שיש לבצע תיקונים בהצעת החוק הממשלתית כפי שהיא מנוסחת כעת וחלקם אף סוברים שיש לפצלה מחוק ההסדרים על-מנת לגבש פתרון אופטימלי שימנע פגיעה קשה בערים שתילקח מהן הגדרת 'עיר עולים'.
ראשי רשויות רבים הגיעו לוועדה, בעיקר אלו שיפסידו את הגדרת 'עיר עולים'. ראש עיריית באר שבע, רוביק דנילוביץ', קרא לחברי הכנסת לדרוש לפצל את החוק מחוק ההסדרים, כיוון שלדבריו "החוק לא בשל דיו. יש כאן גזירה קשה והמדינה בורחת לפתרונות הקלים. אם רוצים פתרון אמיתי שיתקן עיוותי עבר, אך גם לא ייצור פגיעה קשה ברשויות ועיוותים חדשים, יש להוסיף עוד 250 מיליון ש"ח לקרן לחלוקה על בסיס 100% מכספי הארנונה בלי קריטריונים וכד' ואז לא תיפגע אף רשות".
ח"כ מיקי זוהר (הליכוד): "יש מספר ערים בודדות שנפגעות משמעותית עקב השינוי. זה מעל 10% מההכנסות שלהן. הן ייפגעו וזה יביא לקריסתן, ולכן אני מבקש שכל רשות שנפגעת ביותר מ-10%, אוטומטית הקרן תשפה אותה ב-60% מהתקציב שנגרע ממנה ועוד תוספת לפי הקריטריונים". ח"כ מיקי רוזנטל (המחנה הציוני): "הצעת החוק מצוינת אך לא מבושלת. אי-אפשר לקבל החלטות רציניות כשלא מונח לפנינו כיצד ייפגעו ערים מסוימות וזה דבר הכרחי שנבקש לישיבה הבאה. השארת הקריטריונים בידי השרים בעייתית. זה מזמין לחצים ובכל פעם שהשרים יתחלפו יתחילו מאבקים חדשים. על ועדת הכספים לעשות בדיוק כמו שעשתה עם הטבות המס, לקבוע קריטריונים ואמות מידה ברורות בחוק לחלוקה צודקת ושוויונית". ח"כ יוסי יונה (המחנה הציוני): "אין אופציה משפטית שהמצב יישאר על-כנו. לא ייתכן לתקן את עיוות של אתמול עם יצירת עיוות של מחר. רוצים קריטריונים שקופים ולא תלויים בשר כזה או אחר". ח"כ מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני): "אנחנו מדברים על אחד ממקורות ההכנסה החשובים של השלטון המקומי. אין מצב שנתמוך בחוק הזה אם לא יאושרו כאן בוועדה קריטריונים ברורים איך הכספים יחולקו. זה חייב להיקבע כאן בוועדת הכספים. אם משהו מכאן יעבור והסמכות הזאת תינתן לשרים, חזרנו אחורה 50 שנה, לפנקס של 'ספיר' (שר האוצר לשעבר, פנחס ספיר, ע.י.)".
ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו): "האוצר לוקח תקציב שכבר מוקצה, אותם 300 מיליון שקל ומבטיח תוספת של 200 מיליון שקל. אך אין שום מחויבות תקציבית. היום זה חצי מיליארד ובתקציב הבא או יקצצו. אני מצטרף לקריאה שהממשלה תשלם 100% ארנונה ואז יחלקו את הכספים. בנוסף, אין שום התייחסות לעיר עולים בקריטריונים. לא ניתן למחוק לחלוטין את הנושא הזה. זה עדיין חייב להילקח בחשבון". ח"כ זהבה גלאון (מרצ): "אסור להשאיר את הסמכות לגבי החלוקה לשרים בלבד. גם יכולה להיות סיטואציה, שבסוף יבטלו לחלוטין את הנושא וכבר היו דברים מעולם. הנושא חייב להישאר בידי ועדת הכספים. לגבי המדד לחלוקת הכסף - צריך לקבוע אמות מידה לקריטריונים למשל פריפריאליות במשקל 40%, מדד סוציו-אקונומי: 15%, הסתגלות והתאוששות בעקבות ביטול 'עיר עולים' לרשות: 25% לפרק זמן מסוים וכדומה".
ח"כ מיקי לוי (יש עתיד): "החוק הזה אינו אפוי בלשון המעטה, מיהרו לדחוף אותו לחוק ההסדרים. נדרש תהליך מסודר עם השגות של ראשי רשויות. חלק מהרשויות מבוססות ב-40% עד 70% על התקציב הנובע בהגדרת 'עיר עולים' והמהלך הזה יביא לקריסתן. גם לא ייתכן שהשרים ייקבעו קריטריונים. זה צריך להיות בידי ועדת הכספים, אחרת הם ישונו השכם והערב". ח"כ סתיו שפיר (המחנה הציוני): "מנסים לבנות קופה קטנה לשר הפנים, זה יכול היה להיות אותה תוצאה של הסכמים קואליציוניים. ברור שוועדת הכספים צריכה לפקח על זה. זה פתח לשחיתויות, שיובילו ראשי רשויות להתחנן כדי לקבל כסף מפוליטיקאים ובסוף זה נגמר בחקירות משטרה. עוד קופה קטנה של פוליטיקאים לרצות מקורבים שלהם". ח"כ יצחק וקנין (ש"ס): "התמונה מזעזעת ויש פה גזר דין מוות לרשויות מאשכולות 4-1 שיאבדו את הגדרת 'עיר עולים': ירוחם, דימונה, ערד, באר שבע, לכיש ועוד. עלינו לראות את התמונה המלאה כולל הקריטריונים ואיך יחולקו הכספים לפני שנאשר את החוק הזה".
ח"כ רחל עזריה (כולנו): "פעם ראשונה שיש כאן אפשרות לעשות צדק בחלוקת המשאבים, וכולם אומרים שהעניין הזה לא יכול להימשך ומאוד קל לומר שהעניין הזה לא יכול להימשך, אבל החוק הזה חייב לעבור ולעשות צדק היסטורי. גם מציעה שכל חברי כנסת יבדקו מי האלקטורט, אנחנו צריכים לייצג את קודם את כל הרשויות החלשות. נדרש צדק חלוקתי ותמיד כשעושים זאת יש מי שכועס, אך אין ברירה!". ח"כ איתן ברושי (המחנה הציוני): "בשם הצדק החלוקתי יוצרים עיוותים חדשים בעקבות לחץ של חלק מחברי הכנסת על האוצר. יש לקבל החלטה: 100% ארנונה מהממשלה תחולק לרשויות". ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי): "הקריטריונים חייבים לבוא לכאן לוועדת הכספים". סמוטריץ' קרא להחיל את תשלומי הארנונה הממשלתית גם על מתקנים ובעיקר בסיסי צה"ל ביהודה ובשומרון.
חברת הכנסת לשעבר, ענת מאור, המשמשת כיום מזכירת קיבוץ משאבי שדה במועצה האזורית רמת נגב: "יש כאן תיקון של צדק חלוקתי בפגיעה הדדית בין הרשויות וזה לא ראוי. אסור להשאיר אותנו בידי השרים. יש לדחות את היישום לתחילת 2018, שלא ייעשה בחטף ובפזיזות, זה מהלך דרמטי. אם הולכים על ביטול עיר עולים אז שיילכו על שינוי שטחי שיפוט".
סגן הממונה על התקציבים, ניצן, השיב לחברי הכנסת: "איך ניתן לומר שהצעד הזה פוגע בשלטון המקומי, כשהוא דווקא מזרים לו תוספת של 200 מיליון ש"ח שלא הייתה קודם. לגבי חלוקת המשאבים על-ידי הממשלה, ניתן לומר זאת על מאות מיליארדים שהממשלה היא זו שמחליטה על חלוקתם. יש כאן מהלך טוב של חלוקה מעודכנת ומצמצמת פערים בין הרשויות".
יו"ר ועדת הכספים גפני סיכם את הדיון: "החוק מחויב המציאות, בדיוק כמו שההכרעה בעניין הטבות המס ליישובים הייתה מחויבת המציאות וועדת הכספים הכריעה לגביה והגדירה מפת עדיפות לאומית וקריטריונים למתן ההטבות. אנחנו חייבים לתקן את המצב החוקי הקיים, אחרת נשאיר את העיוותים הקיימים מזה למעלה מ-60 שנה. נפעל לבצע תיקונים נדרשים ובכוונתי להביא לאישור החוק. אם הוא ייעשה באופן צודק כפי שאנחנו שואפים, יש פה תוספת יפה מאוד לשלטון המקומי, תוך מזעור הפגיעה במי שיפסידו את הגדרת עיר עולים, אך עדיין ייהנו מכספי הקרן".

תאריך:  16/11/2016   |   עודכן:  16/11/2016
+"לדינה זילבר אין סמכות על
אירועים נפרדים של עיריות"
00:59 17/11/16  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

שרת המשפטים אומרת כי סמכותה של המשנה ליועמ"ש בעניין הדרת נשים מוגבלת רק לרשויות ממשלתיות  ▪  גפני: מי הסמיך אותה?  ▪  שקד: הממשלה - כשהייתם באופוזיציה. לא מוצא חן? תשנה

גפני. ימי קבלה נפרדים בשירות התעסוקה

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אבי דיכטר / Avi Dicter  אביגדור (איווט) ליברמן / Avigdor  Liberman  אברהם נגוסה / Avraham Neguise  אוסאמה סעדי / Osama Saadi  אופיר אקוניס / Ofir Akunis  אורי מקלב / Uri Maklev  אורי יהודה אריאל / Uri Yehuda  Ariel  אורלי לוי-אבקסיס / Orly Levi-Abekasis  אורן חזן / Oren Hazan  אחמד טיבי / Ahmad  Tibi  איוב קרא / Ayoob Kara  איילת נחמיאס-ורבין / Ayelet Nahmias-Verbin  איילת שקד / Ayelet Shaked  איימן עודה / Eiman Ode  אילן גילאון / Ilan Gilon  איתן ברושי / Eitan Broshi  איתן כבל / Eitan Cabel  אכרם חסון / Akram Hasson  אלון שוסטר / Schuster Alon  אלי אלאלוף / Eli Alaluf  אלי כהן / Eli Cohen  אליהו בן-דהן / Eliyahu Ben-Dahan  אלעזר שטרן / Elazar Shtern  אמיר אוחנה / Amir Ohana  אראל מרגלית / Erel Margalit  אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri  באסל גטאס / Basel  Ghattas  בנימין נתניהו / Benjamin  Netanyahu  גילה גמליאל / Gila  Gamliel  גלעד מנשה ארדן / Gilad  Erdan  ג'מאל זחאלקה / Jamal  Zahalka  דני עטר / Danielle Attar  דני בן יוסף דנון / Dani Danon  הבית היהודי / Habayit Hayehudi Political Party  המחנה הציוני / Hamachane Hzioni  זאב אלקין / Ze'ev Elkin  זאב בנימין בגין / Ze'ev Binyamin Begin  זהבה גלאון  זוהיר בהלול / Zohir Bahalul  ז'קי לוי / jackie Levy  חיים ילין / Haim Yalin  חיים כץ / Haim Katz  חיליק (יחיאל) בר / Yehiel Bar  חמד עמאר / Hamad Amar  חנין זועבי / Haneen  Zoabi  טלי פלוסקוב / Tali  Ploskov  יאיר לפיד / Yair  Lapid  יגאל גואטה / Igal  Guetta  יהודה גליק / Yehuda Glick  יואב בן-צור / Yoav Ben-Tzur  יואב גלנט / Yoav Galant  יואב קיש / Yoav Kish  יואל חסון / Yoel Hason  יואל (יולי) אדלשטיין / Yoel Edlshtein  יואל קוסטנטין רזבוזוב / Yoel Konstantine  Razvozov  יוליה  מלינובסקי / Yuliya Melinovsky  יוסי יונה / Yossi Yona  יוסף גריף / Yosef Garif  יוסף תיסיר ג'בארין / Yousef Taysir Jabareen  ינון מגל / Yinon  Magal  יעל גרמן / Yael  German  יעל כהן-פארן / Yael  Cohen Paran  יעקב ליצמן / Yaakov Litzman  יעקב מרגי / yaakov Margi  יעקב פרי / Yaakov  Perry  יפעת שאשא-ביטון / Yifat  Shasha-Biton  יצחק וקנין  יצחק כהן / Yitzhak  Cohen  יצחק (איציק) שמולי / Itzik  Shmuli  ירון מזוז / Yaron Mazuz  יריב לוין / Yariv Levin  ישראל אייכלר / Yisrael  Eichler  ישראל כץ / Israel  Katz  ישראל ביתנו  מאיר כהן / Meir  Cohen  מאיר פרוש / Meir Porush  מייקל אורן / Michael Oren  מיכאל  מלכיאלי / Michael Malkieli  מיכל בירן / Michal Biran  מיכל רוזין / Michal Rozin  מיקי לוי / Mickey  Levy  מיקי רוזנטל  מירב בן-ארי / Meirav  Ben-Ari  מירי  רגב / Miri Regev  מכלוף מיקי זוהר / Miki Zohar  מנואל טרכטנברג / Manuel Trajtenberg  מרב מיכאלי / Merav  Michaeli  מרדכי (מוטי) יוגב / Mordhay  Yogev  משה גפני / Moshe Gafni  משה כחלון / Moshe Kahlon  משה (בּוֹגי) יַעלון / Moshe  Ya'alon  משולם נהרי / Meshulam Nahari  נאוה בוקר / Nava Boker  נורית קורן / Nurit Koren  נחמן שי  ניסן סלומינסקי / Nissan Slomiansky  נפתלי בנט / Naftali  Bennett  סילבן שלום / Silvan  Shalom  סעיד  אלחרומי / Said Elharumi  סתיו שפיר / Stav Shafir  עאידה  תומא-סלימאן / Aida  Touma-Suleiman  עבד אל-חכים חאג' יחיא / Abd al-Hakim  Hajj Yahya  עבדאללה אבו-מערוף / Abdullah  Abu Ma'aruf  עודד פורר / Oded Forer  עיסאווי פריג' / Issawi Frej  עליזה לביא / Aliza Lavi  עמיר ארמונד פרץ / Amir  Peretz  עמר בר-לב / Omer  Bar-Lev  ענת מאור  עפר שלח / Ofer  Shelah  פנינה תמנו-שטה / Pnina Tameno-Shete  ציפי חוטובלי / Tzipi  Hotovely  ציפי לבני (שפיצר) / Tzipi  Livni  קארין אלהרר / Karin  Elharar  קסניה סבטלובה / Ksenia Svetlova  רוברט אילטוב / Robert Ilatov  רויטל סויד / Revital Swid  רועי פולקמן / Roei Folkman  רחל עזריה / Rachel  Azaria  ש"ס  שולי מועלם-רפאלי / Shuli  Mualem-Refaeli  שי  פירון / Shai  Piron  שלי רחל יחימוביץ' / Shelly  Yachimovich  שרון גל / Sharon Gal  שרן השכל / Sharren Haskel  תמר זנדברג / Tamar Zandberg
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חלוקה חדשה לארנונה הממשלתית בין הרשויות
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות כנסת 20
הרף נועד לסייע להתבססותם של הבנקים החברתיים בראשית דרכם    דאגה מכך שייתכן שאגודות אשראי ישגשגו, וןם ייאלצו לעבור למעמד של בנק, מעבר שעלול להכשיל את המהלך
מירב ארד
לפי הצעות החוק יותר הפרסום בין היתר על-ידי מאומץ בגיר או מאמץ שהמאומץ כבר בגיר, או בהסכמת אחד מהם
עידן יוסף
שר האוצר נפגש בנושא עם רה"מ נתניהו    החוק עבר בקריאה טרומית ואולי אחר כך לא יקודם    סיעת כולנו תמכה בהצעת החוק
יפעת גדות
יו"ר ועדת העלייה והקליטה אברהם נגוסה: יש פחות הצטיינות אצל עולים חדשים, יותר נשירה, ובעיות באולפנים - ואין אף תוכנית לטיפול במשרד החינוך    נציגי המשרד: מגנים כל אלימות אך אין מטה-קסם לתיקון נושא
יפעת גדות
שילוב אמנים ממדינות שונות הוא חלק מאופיו של עולם התרבות שאינו מבחין בגבולות מדיניים. אמנים זרים תורמים רבות לעניין, למגוון, לתהליך היצירה ולרוח האמנותית של אמני במה ישראלים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il