X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
במהלך דיון סוער בוועדת המדע והטכנולוגיה ציינה הממונה כי מול בעיות התחבורה הקשות "על מדינת ישראל לאמץ כל רעיון של תחבורה שיתופית" ולבצע אסדרה בשוק המוניות מ-1952 כמות המוניות הוכפלה, בעוד כמות המכוניות עלתה פי 300
▪  ▪  ▪
[צילום: דוברות הכנסת]

דיון סוער (יום ב', 29.11.16) בוועדת המדע והטכנולוגיה במסגרת ישיבת המשך בנושא 'הגברת התחרות באמצעות התחבורה השיתופית'. יו"ר הוועדה, ח"כ אורי מקלב, פתח את הדיון: "התכנסנו לדיון המשך כדי לקדם ולדחוף את נושא התחבורה השיתופית, שאנחנו יודעים שמבחינה חברתית תביא להוזלה משמעותית עבור האזרח וכן להקלה בהגעה לנקודות אליהן לא תמיד התחבורה הציבורית מגיעה, או לא מגיעה באופן רציף. ברמה המערכתית יש חשיבות בכל הנוגע לעומס בכבישים ולאיכות העבודה שיורדת לאחר שאנשים נשרכים בכבישים ומגיעים מותשים למקום עבודתם. ישנה גם חשיבות של איכות הסביבה וזיהום האוויר. הטכנולוגיה נותנת מענה לצורך שהיה קיים תמיד, ואנחנו כבר רואים את השימוש בתחבורה שיתופית, לא ניתן לעצור זאת. כדאי שנגיע להסדרה לפני שיקובעו דברים בשטח וניאלץ לרדוף אחריהם".
הממונה על ההגבלים העסקיים, עו"ד מיכל הלפרין: "התחברו כאן יחד שתי אג'נדות משמעותיות מאוד, והביאו אותנו להתעסק בנושא. המצב של התחבורה הציבורית בישראל בכי רע; השימוש ברכבים פרטים הולך וגדל, ולצד כך ההתפתחות הטכנולוגית נותנת לנו ליצור מנגנונים שמאפשרים מגוון שירותים לציבור. למדינת ישראל אין פריבילגיה להדוף את הפתרונות האלה החוצה. אנחנו צריכים לאמץ כל רעיון של תחבורה שיתופית".
הלפרין ציינה כי היא מתייחסת למגוון האפליקציות והאפשרויות הקיימות, מכאלה המקשרות בין נהגי מוניות לנוסעים דרך אלה המקשרות נוסעים פרטיים בעלי יעד משותף תמורת השתתפות בעלויות ועד לנהגים פרטיים שיגבו תשלום בעבור נסיעות בדומה לנהגי מוניות.
"על-רקע כל הטכנולוגיה החדשה הזו חובה עלינו לבחון האם ההסדרה של מוניות מסורתיות היא עדיין ישימה ועדיין חובה. זה לדעתנו שוק בו כל הפתרונות מתקיימים לצד עולם מוניות שממשיך ומתפקד. כדי שזה יקרה אנחנו צריכים רגולציה תחרותית למוניות, כדי שגם הם יוכלו להתחרות. החסם הראשון הוא עלות המספר הירוק, 245 אלף ₪. החסם השני זה ההכשרות, לאפשר כניסה ללא הכשרה ארוכה".
כן ציינה הלפרין כי "אינדיקציות ראשוניות מראות שנהגי אובר מרוויחים יותר מנהגי מוניות פר שעת נסיעה. יכול מאוד להיות שזה פותח בפני הנהגים ששוכרים את מספר המונית אפשרויות שלא היו להם קודם".
הלפרין הציגה שקפים עם נתונים שונים, לפיהם מ-1952 כמות המוניות לאלף איש בישראל עלתה ב-קצת יותר מפי 2, בעוד כמות המכוניות עלתה בכמעט פי 300. "אנחנו חסרים במוניות, בראש ובראשונה אנחנו מגדילים את ההיצע, את הזמינות ואת איכות השירות", אמרה.
עוד הציגה הלפרין כי השימוש באובר עלה משמעותית בשנים האחרונות בערים שונות בעולם, כאשר בניו-יורק מהווה החברה למעלה מ-20 אחוזים מנתח השוק ובסן פרנסיסקו למעלה מ-70 אחוזים, וכי בסך-הכל גם אם אחוז השימוש במוניות יורד מביאה התחבורה השיתופית לעלייה בשימוש הכולל בצורות התחבורה השונות לרווחת הציבור.
במענה לשאלת ח"כ דב חנין, "האם התחבורה השיתופית לא תפגע בפיתוח תחבורה ציבורית ראויה?" השיבה הלפרין כי "לתחבורה הציבורית יש את הבעיה של הקילומטר הראשון והאחרון, אנו נאלצים לגרור עצמנו אל התחנה וממנה, כאן יש לנו פתרון מאוד זמין בקצוות. אנחנו למעשה מאוד מעודדים את התחבורה הציבורית, אם אדע שבתחנה המרכזית יש לי תחבורה שיתופית זמינה אשתמש הרבה יותר באוטובוס וברכבת".
בנוגע לשיקולים ביטחוניים ובטיחותיים, הציגה הממונה כי הדירוגים של המשתתפים באפליקציות השונות של התחבורה השיתופית מאפשרים לנו לבחור את הנהג שאנחנו רוצים. "אנחנו לא פוסלים את השיקול, אבל חושבים שהוא לא יכול לעצור את הכניסה של תחבורה השיתופית. אם משרד התחבורה מוטרד - שיסדיר את הדבר בצורה נכונה".
היו"ר מקלב העיר כי "הציבור מספיק בוגר כדי להחליט אם הוא מרגיש מספיק בטוח לנסוע עם השכן שלו או עם אדם שעובד בסביבתו".
בסיכום דבריה אמרה הלפרין כי "הגיעה העת לבטל את התקנה שלא מאפשרת לנהגים פרטיים להסיע אנשים כנגד תשלום, אני קוראת לנהגי המוניות לתפוס בשתי הידיים את הרצון לנהל איתם משא-ומתן. אי-אפשר לעצור את הכניסה של התחבורה השיתופית כדי להגן על הסכומים שנהגי המוניות שילמו בעבר, זה מזכיר לי את המחשבה שלא להכניס את מכונות הדפוס לשימוש כדי להגן על הכמרים שכתבו בנייר ועט".
מקלב לנהגי המוניות: "לא יכול להיות שכל
גוף אינטרסנטי יביא להפסד משמעותי לציבור"
בתגובה לדברים טענו נציגי נהגי המוניות בדיון כי הדברים נחתמו מראש. יו"ר איגוד נהגי המוניות, יהודה בר-אור: המספרים שמוצגים משקפים את השוק בארה"ב, זה רחוק מהמציאות בישראל. ישנם אזורים שלמים בארה"ב בהם הרחיקו את אובר בשל הגודש בכבישים שיצרו הנהגים הפרטיים. היום עם 22 אלף מוניות שיתופיות נוכל להסיע 1.2 מיליון אנשים ביום. במסגרת זו הסכמנו לעד 50 אחוזים הנחה בנסיעה. אנשים שמשתמשים יום-יום בנסיעות ירוויחו במיוחד, אנחנו לא מתנגדים למוניות נוספות, אלא להכנסת רכבים פרטיים לענף שמאכיל 35 אלף משפחות".
במהלך חילופי הדברים, התלהטו הרוחות ואחד מנציגי נהגי המוניות אף עזב את האולם. יו"ר הוועדה פנה בעקבות ההתלהטות לנציגי נהגי המוניות: "החלק שלכם בתהליך הזה הוא קטן מאוד, אם אתם בכלל נפגעים, אלה שלוקחים מוניות ישירות כל בוקר ימשיכו בכך כי זה תמיד יותר נוח לנסוע לבד, אם לא - יש עניין של פיצוי. זה ששמים אתכם במרכז - זו טעות שלנו וגם טעות שלכם. לא יכול להיות שכל גוף אינטרסנטי יביא להפסד משמעותי לציבור. אנחנו לא מפוחדים, שום שיח ציבורי לא יאיים עלינו".
ח"כ אמיר אוחנה (הליכוד): "אני ער למצוקות, יש פה טיעון אמיתי. אנשים השקיעו רבע מיליון ש"ח כדי להסיע נוסעים וצריך לפצות אותם. הצעת החוק שלי בנושא מעניקה את הפיצוי הכי נדיב בכל העולם. גם אם אני לא אכנס לכנסת הבאה, התחבורה השיתופית תיכנס לתוקף, ואתם תישארו עם פיצוי נמוך או ללא פיצוי כלל, לכן אני מציע לכם לקבל את ההצעה".
ח"כ חיים ילין (יש עתיד): "זו מגמה, כולם יכולים להביא את הלוביסטים שהם רוצים, אבל זה קורה. עוד שנתיים-שלוש הכל יהיה בפלאפון, ואיש לא יקבל על זה שקל. כחבר אני מציע לכם נהגי המוניות - אל תתנגדו, על מה שמגיע לכם תלחמו, נעזור לכם. זה הזמן שלכם לקבל את הפיצוי הגדול ביותר".
דרור גנון, מנהל אגף בכיר תכנון, תפעול ורישוי תח"צ במשרד התחבורה: "אני מגיע עכשיו מוועדת הכלכלה, בקרוב יהיו 20 אלף רכבים שיוכלו להשתלב בתחום המוניות השיתופיות. זו עוד החלטה שמאפשרת אמצעי נוסף לאנשים שמעוניינים לנסוע בדרכים אחרות. בנוגע לתחבורה שיתופית בכלל, הנושא מקודם, אנחנו עדיין בוחנים את המשמעויות של זה. בקרוב תשמעו על צעדים שיקרו".
ח"כ מקלב סיכם את הדיון: "אני מודה לממונה, כשאת באה ואומרת את הדברים מהפרספקטיבה שלכם ולאחר בחינה עמוקה יש לכך משמעות מאוד גדולה. גם המשרדים האחרים ומשרד התחבורה צריכים לקחת את זה לתשומת ליבם, עשיתם את הצעד הראשון שזה מוניות שיתופיות, הגיעה הזמן להתקדם לתחבורה שיתופית בכלל במהירות לא פחותה. אני מאחל גם לנהגי המוניות הצלחה עם המוניות שיתופיות. המטרה שלנו היא האזרחים, להקל עליהם ודרך כך להקל על המשק".
---
מוניות שיתופיות יוזילו את השירות
    מוניות ספיישל יוכלו לבצע נסיעות שיתופיות – המהלך יצא לדרך במרס הקרוב והמחיר יירד ב-20% לפחות
  • כבל: זאת תחילתה של מהפכה – אבל מי שלא ישכלל את הנסיעה השיתופית במונית יקבל בגדול את הנסיעות השיתופיות באמצעות גופים אחרים
גם ועדת הכלכלה של הכנסת עסקה בשירות נסיעות שיתופיות במוניות מתוך פרק הצעת חוק התוכנית הכלכלית ל-2017-2018 ("חוק ההסדרים"), לפיו נהגי המוניות יוכלו לקחת נוסעים שונים ליעדים שונים במסלול הנסיעה כאשר כל נוסע משלם בנפרד. היו"ר איתן כבל אמר כי מדובר בתחילתה של מהפכה. הוא התייחס גם לכל נושא הנסיעות השיתופיות, ואמר כי בכל העולם מתנהל קרב סביב הנושא. הוא פנה לנציגי ארגוני המוניות ואמר להם כי מי שלא ישכלל את הנסיעה השיתופית במונית יצטרך להתמודד עם נסיעות שיתופיות באמצעים אחרים.
רכז תחבורה ציבורית באגף התקציבים באוצר, אלון מסר, אמר כי עד לטיפול הכולל בתשתיות התחבורה הציבורית רוצה המדינה לעודד שימוש בנסיעות שיתופיות, כדי לאפשר מענה מיידי למצוקת הפקקים בעיקר בגוש-דן. לדבריו, "כיום יש כ-20 אלף מוניות ספיישל שמבצעות כ-70 מיליון נסיעות בשנה. היום יש בעיה ברגולציה שגורמת לכך שהשימוש במונית הוא לא בצורה הכי יעילה, נהגי המוניות מפסידים וגם הצרכן. לכן אנחנו מציעים לאפשר נסיעה שיתופית במונית שתהייה במחיר תחרותי לעומת נסיעה במונית ספיישל, כאשר הנוסע יוכל לבחור בין החלופות לאחר שכל המידע הוצג בפניו".
ח"כ יעקב פרי התייחס למספר העצירות המרבי ואמר כי יכול להיות נהג מונית שיבצע 99 עצירות, וצריך לדעת איך אוכפים עליו שלא לעשות זאת. ח"כ איילת נחמיאס ורבין אמרה כי מה שמטריד אותה זה קביעת המחיר בצו, והביעה חשש שאישורו יארך זמן רב מדי והרפורמה לא תצא לדרך. סגנית היועצת המשפטית של משרד התחבורה, עו"ד חוה ראובני, השיבה כי יש הסכמה על שיעור ההנחה ולכן אישור הצו הוא עניין טכני, מסר הוסיף כי הוסכם שמחיר הנסיעה יהיה נמוך ב-20% לפחות ממחיר המונה של אותה נסיעה ספיישל ומנהל אגף תחבורה ציבורית במשרד התחבורה, דרור גנון, הוסיף כי האלוגריתם שאמור לבצע את החישוב צריך להיות מוכן בקרוב וכי מה-1 במרס 2017 אפשר יהיה לצאת לדרך עם הרפורמה. כבל הבהיר כי צריך לפעול במהירות, לפני שהחוק יתיישן מול ההתפתחויות הטכנולוגיות.
יו"ר ארגון מוניות השירות, פריד אברהם, אמר כי גולת הכותרת היא שלא מכניסים בדלת האחורית גופים נוספים, ורמז על אובר. כבל אמר כי בנושא הזה מתנהל קרב עולמי, לא רק בישראל, על הנסיעות השיתופיות. הוא הזהיר את נהגי המוניות ואמר: "מי שלא ישכלל את הנסיעה השיתופית במונית יקבל ביג טיים את הנסיעה השיתופית". מנכ"ל גט, מארק און, אמר כי מדובר במהלך היסטורי שישרת גם את נהגי המוניות. עם זאת, מנכ"ל אובר, יוני גריפמן, אמר כי הצעד אומנם יוזיל את יוקר המחיה ויפחית נסועה, אבל הוא לא מספיק. לדבריו, "אנחנו מפגרים אחרי העולם בנושא תחבורה שיתופית שמוזילה דרמטית עלות לצרכן ומפחיתה את כלי הרכב על הכביש". הוא הוסיף כי אין דיאלוג בין החברה למשרד התחבורה וקרא למשרד לפעול יחד. יו"ר ארגון נהגי המוניות, יהודה בר אור, התפרץ לדבריו ואמר כי אסור להכניס חבלנים לענף, הוא אף ציין כי בעולם כבר קרה מקרה שנהג אובר "השתגע וחיסל שישה אנשים". עו"ד ראובני אמרה כי עמדת משרד התחבורה היא "שלא נכון שתהייה הסעה בשכר על-ידי כלי רכב ונהגים שאין עליהם רגולציה".
כאמור, הוועדה אישרה את ההצעה במסגרת חוק ההסדרים ולפיה נהגי המוניות יוכלו לבצע נסיעה שיתופית רק לנוסע שהזמין זאת מראש, בטלפון או באמצעות אפליקציה, ובתנאי שנמסר לו מידע על המחיר המשוער של הנסיעה, הזמן המשוער עד להגעה ליעד ומספר העצירות המרבי לאיסוף והורדת נוסעים, והנוסף הסכים לכך וכן למקום העלייה וההורדה שלו. כמו-כן נקבע כי שר התחבורה יקבע בצו, באישור שר האוצר, את שיעור ההנחה של הנסיעה השיתופית לעומת אותה נסיעה ספיישל. כאמור, לפי האוצר מדובר על הנחה של 20% לפחות. על-מנת לוודא שההסדר החדש עובד לטובת כל הצדדים דרש היו"ר כבל די שר התחבורה ידווח לוועדת הכלכלה, שנה לאחר כניסת החוק לתוקף, על יישומה. בנוסף לכך נקבע, כאמור, כי הרפורמה תחל ב-1 במרס 2017.

תחבורה על פי דרישה – שקפים נבחרים / מצגת
מצגת הממונה על ההגבלים העסקיים לוועדת המדע והטכנולוגיה, 28.11.2016 בעניין תחבורה שיתופית (6 עמ')
תזכיר חוק התכנית הכלכלית לשנים 2017 ו-2018 (תיקוני חקיקה), התשע"ו-2016 , מוניות שיתופיות / תזכיר חוק
חוק ההסדרים לשנים 2018-2017: מתן אפשרות לנסיעות משותפות במוניות מיוחדות
תחבורה שיתופית וטכנולוגיות רשתות תחבורה / מסמך
מסמך זה נכתב לקראת דיון בוועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת והוא עוסק בנושא תחבורה שיתופית, שיתוף נסיעות ויישומים המספקים שירותי תחבורה על בסיס רכבים פרטיים. במסמך מוצגים בקצרה מידע ונתונים על: דפוסי נסועה וכלי רכב מנועיים בישראל; דוגמאות לחברות ומיזמים העוסקים בנושא בישראל ובעולם; תועלות והשלכות משקיות אפשריות של אימוץ דפוסי נסיעה משותפת; וחסמים שונים לאימוץ נרחב של נסיעות משותפות
תאריך:  29/11/2016   |   עודכן:  29/11/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"לבטל התקנה המונעת מפרטיים להסיע בתשלום"
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
מה ההבדל בין
עמית פאלה  |  29/11/16 15:15
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלעזר לוין
"עדיף" בחר רשימה ארורה של זוכים    ביניהם - חברות הביטוח מנורה-מבטחים, הראל וכלל    סוכני הביטוח גיל ורדי, צבי קידר וחוה פרידמן    כן נבחרו בתי השקעות, חדשנים ויועצים בולטים
אלעזר לוין
לוי רחמני, בעל השליטה באיילון: הדרישה שנשלם למי שאינו מבטוח היא שטויות    סוכן הביטוח הבכיר שאול פסטרנק: הדרישה מחברות הביטוח הציבוריות - בלתי חוקית    איגוד חברות הביטוח התכנס כדי לדון בדרישות האוצר    איילון נפגעה יותר מחברות אחרות
עידן יוסף
היועמ"ש לממשלה מציע שהמתיישבים יועברו לשלוש חלקות, המוגדרות "נכסי נפקדים", מצפון לישוב    אישור חוק ההסדרה יביא לפינוי מיידי של החלקות
עידן יוסף
יו"ר ועדת הכספים גפני: "נאשר חוק שיסייע לסטודנטים ולאברכים באופן שוויוני. האברכים בהם מדובר הם האוכלוסייה החלשה יותר במדינת ישראל. מדובר ביכולת לקנות שקית לחלב לילדים"
עידן יוסף
הפרקליטות: אם המותקפת לקחה כדורים נוגדי חרדה, זה משבש את התמונה    משרד הבריאות: יש סמי אונס חדשים שאנחנו לא מכירים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il