התחקיר שחשף התייחסות מזלזלת של מוהלים לתינוקות יוצאי אתיופיה, הצית (יום ב', 5.12.16) דיון סוער, מתוח, ורווי-האשמות בוועדת העלייה והקליטה.
לדברי אוריה אלקיים, כתב "כאן" שחשף את הפרשה, מוהלים נוספים מתייחסים כך, וניסו בעבר להסתיר מההורים אתיופים כי מבצע המילה הוא מתלמד. "מתוך שבע שיחות טלפון שניהלנו, ארבעה מוהלים דיברו כך. התחום פרוץ, קבלת ההסמכה היא רק לאחר שלושה חודשי ניסיון, והרבנות הראשית תעשה לעצמה חיים קלים אם תטפל ברב אסולין לבדו".
הרב פינחס פרנקל, ממונה הדת במשרד הבריאות, הדגיש כי ברית איננה מוגדרת כ'פעולה רפואית' ולכן פיקוח על המוהלים משותף למשרדו ולרבנות הראשית, נרשמו תלונות רבות על רופאים-מוהלים מאשר על מוהלים, נערך פיקוח על הידע הרפואי של המוהלים המוסמכים, וכי קיימת חובה ליידע הורים טרם הברית אם המוהל הוא מתלמד.
לדברי הרב משה מרציאנו, מנהל המחלקה לבריתות ברבנות הראשית, "אנו מגנים לחלוטין את התבטאות המוהל, הוועדה הבנמשרדית בתחום זימנה אותו לשימוע אך הוא לא הגיע, אך מעולם לא שמעתי שום תלונה על טיפול לקוי ביוצאי אתיופיה".
הוא ציין כי סיבוכי בריתות יש פחות מפרומיל האחוז. כשהציע "הכשרת קאדר מוהלים יוצאי אתיופיה כדי שכל אם אתיופית תוכל לפנות למוהל ותתקשר איתו בקלות", עוררו דבריו סערה. הוא הדגיש כי גם רופאים מתמחים בתקופת הסטאז' טרם ההסמכה, וכי המסמיך מתמחים, חייב לבצע מספר בריתות, והוועדה עוקבת, מתקשרת להורים - ובמקרה הצורך אף שוללת רישיונות. האורולוג והמוהל הד"ר רוני גלעד, השיב כי מתמחים ביצעו את הבריתות קודם-כל על ילדיהם-שלהם, וקרא להסדיר את מעמד המוהלים והכשרתם.
יו"ר הוועדה, ח"כ
אברהם נגוסה, האשים כי "זהו שיא נוסף של האפליה נגד בני הקהילה, המוצגת כאוכלוסייה חלשה ש'אינה מבחינה בין ימינה לשמאלה'. יש לחקור את התופעה ולהעמיד לדין את האשמים, אך משרד הבריאות בורח מאחריות". לדברי
דב חנין (הרשימה המשותפת), "התחקיר מצמרר ומזעזע, אך הוא חושף שורת עבירות פליליות - ועל המשטרה לחקור אותן במהירות",
אלעזר שטרן (יש עתיד) גרס כי "זו הפרדה בין דם לדם, הגדרת עליונים ונחותים",
שלי יחימוביץ' (
המחנה הציוני) הזדעזעה מ"ראיית האחר כ'לא-אדם', שכל יוצאי אתיופיה חווים כמעט כל יום, ברחוב, בבתי-הספר, מקומות עבודה והיחס מהמשטרה",
יוסי יונה אמר בדמעות כי הוא "מתבייש כיהודי, כאדם וכישראלי", ו
רחל עזריה (כולנו) טענה כי "הרבנות הראשית מתנהלת כמדינה-בתוך-מדינה". הפעילה החברתית, פנינה תמנו-שטה, הוסיפה כי "הבעיה מתחילה ברבנים עזי-מצח במדינה השונאת שחורים, המטילים ספק ביהדותנו".