X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
משרד התחבורה: "העיריות אינן בשלות לרשויות תחבורה, מתווכחות ביניהן, ואינן מוכנות לוותר על סמכויות" משרד התחבורה ישקיע 50 מיליארד ש"ח בתחבורה ציבורית בחמש השנים הקרובות, וחתם הסכם עם 15 רשויות על מיזם "מהיר לעיר"
▪  ▪  ▪
[צילום: פלאש 90]

300 אלף כלי רכב חדשים נקנים מדי שנה בישראל, הכבישים הולכים ונסתמים, ותחבורה ציבורית מהירה, יעילה ונוחה - טרם נראית באופק. הוועדה לביקורת המדינה, דנה (יום ה', 15.12.16) בתקציב משרד התחבורה, ובהעברות תקציב שאושר למיזמי תחבורה ציבורית - לנושאים אחרים.
במהלך הדיון התברר כי באגף התכנון של הרשות הארצית ישנם רק 24 עובדים, רובם עוסקים בסטטוטוריקה או מהנדסים. המחסור בתקנים גורם לבעיה בתכנון קווי תחבורה ציבורית יעילים. נציגת משרד התחבורה אמרה כי הייתה רוצה יותר מהנדסים, והוגשה בקשה לתגבור ב-15 תקנים. קובי בלינשטיין, סמנכ"ל תשתיות ופיתוח במשרד התחבורה, אמר כי אגף התכנון יחד עם אגף הביצוע יעברו להיות ת"פ המשנה למנכ"ל משרד התחבורה.
"כך אני לא יכול להתחרות ברכב הפרטי"
יושב-ראש הוועדה, ח"כ קארין אלהרר, שאלה מדוע למרות החלטת הממשלה לפיה יוקמו רשויות מטרופוליניות לתחבורה ציבורית ולמרות הערות המבקר בעניין, הן טרם הוקמו.
מנהל אגף בכיר ברשות הארצית לתחבורה ציבורית, דרור גנון האשים את הרשויות המקומיות בתקיעת מקלות בגלגלים ואמר כי אינן בשלות להקמת רשויות מטרופוליניות. לדבריו, עיריות מתנגדות להקמת מסוף או חניה תפעולית בשטחן ומשרד התחבורה לא הגיע להסכמות עם רשויות. עם זאת, ציין כי בירושלים חלה התקדמות בנושא וסמכויות של משרד התחבורה והעירייה הועברו לצוות אב לתוכנית תחבורה ציבורית. הוא אמר כי העירייה לא רצתה להתנתק מחלק מסמכויותיה - כגון: רשות החניה, תמרור, טיפול בצירים והעדפה בצירים, ועיריות של ערי-ראשה דוגמת ירושלים, חיפה ות"א דורשות זכות וטו על פני יתר הערים סביבן. "זה כמו לתת רישיון לקו, אך לא לתת את התחנה", המחיש.
כך למשל, ציין גנון כי בקווים עתידיים של הרכבת הקלה היה בעבר קושי להיתרי עבודה בצירים, כי זה מפריע לדעת עיריות לאזרח, וההידברות עימן קשה. גנון אמר שרשויות מפריעות לקדם נת"צים, ואמר כי לא פשוט לתת תוספות שירות ב-400-300 מיליון שקל מבלי שיהיו תשתיות. "כך אני לא יכול להתחרות ברכב הפרטי", סיכם.
בליטשטיין אמר כי אחד מהמיזמים נקרא "מהיר לעיר", ו-13 רשויות כבר חתמו על הסכם בעניין מול 5-4 רשויות שיש הליכים מולן, ובמקביל מקדם המשרד נתיבים מהירים וייעודיים לתחבורה ציבורית, שגם שם יש בעיות כגון "הרשויות שרוצות נת"צים בנתיב הימניים ואנחנו מעדיפים את השמאלי".
צחי סעד, נציג משרד מבקר המדינה, אמר: "אז תקדמו חוק. אם זה 'גדול' על משרד התחבורה, אולי תעשו זאת בהתערבות משרד ראש הממשלה. הוא ציין שני חוקים שמנעו חסמים מצד הרשויות המקומיות - פריסת רשת הגז ופריסת רשת אינטרנט מהיר".
גנון: "אנחנו ממתינים למשרד הפנים. בשלב זה מנסים לעשות את ההידברות 'בטוב' עד סוף 2018 - זה לא הרבה זמן ביחס למה שאמורים להשיג בסוף התהליך". ח"כ אלהרר העירה: "עד אז ראשי רשויות יתחלפו". גנון השיב: "אני מאמין שחלק מה'מהיר לעיר' יהיה לפני. עיקר הבעיה בגוש-דן. שם עיקר הלחץ וההשקעה שלנו. יש ברשויות אבולוציה להבנה של חשיבות התחבורה הציבורית. עיריית ת"א התנגדה שנים לרכבת קלה, ורק לפני שנה וחצי שינו תפישה בגלל החמרת המצב בכבישים. צריך לזכור שזה הבית שלהם ואנו מנסים להכתיב להם כיצד יתנהגו בתוך ביתם".
יאיר וולף, מפקח כללי באגף ביקורת המדינה במשרד ראש הממשלה, העיר: "חוק עלול להיות בעוכרנו, כי בסוף דרושים אישורי בנייה ואישורים אחרים". איתן טי, מנהל תקציבי פיתוח במשרד התחבורה: "עצרו לנו (ועדת הכספים, ע.י.) דיפו של הרכבת". בליטשטיין: "ראשי ערים דורשים קירוי כדי שישלמו ארנונה על גג המבנה. אבל יש גם דברים טובים - הקו החום מראשון לציון ללוד ולרמלה יהפוך לפרויקט עירוני שראשל"צ, שהיא עיר איתנה, תיקח אחריות על הקו". הראל שליסל, רפרנט תחבורה במשרד האוצר: "אנחנו תומכים ברשויות מטרופוליניות".
היו"ר אלהרר אמרה כי "היינו רוצים להידמות למדינות מתקדמות בהן תחבורה ציבורית היא דבר העובד כשורה. תקציבו האדיר של משרד התחבורה, הרביעי בגודלו מבין משרדי הממשלה, מיועד רובו לפיתוח תשתיות באמצעות גופי ביצוע שכפופים לו וחברות פרטיות. מדובר בהמון כסף למטרה חשובה, וחובה לוודא שסדר העדיפויות שנקבע - אכן מבוצע. אין זה סוד שהתחבורה הציבורית אינה מועדפת דיה. התחבורה הציבורית פחות טובה ולכן אנשים קונים יותר רכב פרטי, מה שמאלץ להשקיע יותר בתשתיות, וצריך לשבור את מעגל הקסמים הזה במוקדם או במאוחר. אנו בכנסת קובעים סדר עדיפויות בתקציב, ואז יום למחרת מתחיל הליך העברות תקציביות בתוך הסעיפים, והכסף עובר מהמיזם אליו התכוונו לתחום או מיזם שממש לא התכוונו אליו. חשבתי שהכנסת היא הריבון, אבל מסתבר שמשרד האוצר יותר".
צחי סעד, נציג משרד מבקר המדינה, אמר כי "תקציב משרד אמור לשקף את מדיניותו, וגם לשמש כלי לפיקוח ובקרה בפני הכנסת והציבור כולו. המדיניות המוצהרת של משרד התחבורה היא עידוד תחבורה ציבורית על חשבון הרכב הפרטי, כשבפועל רמת התחבורה הציבורית נמוכה, והשימוש ברכב פרטי דווקא גדל, והעומס בכבישים הולך ומחריף. כשמאושר התקציב אי-אפשר לדעת מה החלוקה בין המיזמים, והדבר מאפשר להביא לכנסת תקציב לא מחייב".
בלינשטיין השיב כי במיזמי תשתית הערכת התקציב משתנה לאורך התהליך. "אנחנו לא יכולים לתקצב את כל הפרויקט בשלב הראשוני, אלא רק בשלב המכרז, שגם לאחר מכן יש שינויים". סך כל ההשקעה בתחבורה הציבורית הוא כ-50 מיליארד שקלים בחמש השנים הקרובות.
לדברי אלי מורגנשטרן, נציג האוצר, "איננו מעוניינים בתוכנית של שנתיים כי אי-אפשר לסלול כביש בשנתיים. בתקציב קשיח כמו למשל של כביש מס' 1 שיכול להגיע לעשור, אין שום גמישות, אי-אפשר להפסיק את הכביש באמצע. בדברי ההסבר לתקציב הקרוב פירטנו יותר על המיזמים - רשימה עם סטטוס לכל אחד מהם, ולקראת התקציב הבא נבחן אם אפשר להוסיף השוואות".
איתן טי ממשרד התחבורה אמר כי "מעולם לא נתקלתי במיזם תחבורה ציבורית מוכן לביצוע, שאגף התקציבים סירב לאשרו. אני לא חושב שיש משרד שקיבל גידול כזה בתקציבו".
היו"ר קארין אלהרר אמרה באירוניה כי הכנסת לא קיבלה הזמנה לחתונה של משרדי האוצר והתחבורה.

תאריך:  15/12/2016   |   עודכן:  15/12/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אבי דיכטר / Avi Dicter  אביגדור (איווט) ליברמן / Avigdor  Liberman  אברהם נגוסה / Avraham Neguise  אגד  אגד תעבורה  אוסאמה סעדי / Osama Saadi  אופיר אקוניס / Ofir Akunis  אורי מקלב / Uri Maklev  אורי יהודה אריאל / Uri Yehuda  Ariel  אורלי לוי-אבקסיס / Orly Levi-Abekasis  אורן חזן / Oren Hazan  אחמד טיבי / Ahmad  Tibi  איוב קרא / Ayoob Kara  איילת נחמיאס-ורבין / Ayelet Nahmias-Verbin  איילת שקד / Ayelet Shaked  איימן עודה / Eiman Ode  אילן גילאון / Ilan Gilon  איתן ברושי / Eitan Broshi  איתן כבל / Eitan Cabel  אכרם חסון / Akram Hasson  אלון שוסטר / Schuster Alon  אלי אלאלוף / Eli Alaluf  אלי כהן / Eli Cohen  אליהו בן-דהן / Eliyahu Ben-Dahan  אלעזר שטרן / Elazar Shtern  אמיר אוחנה / Amir Ohana  אמיר אסרף / Amir Asraf  אראל מרגלית / Erel Margalit  אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri  באסל גטאס / Basel  Ghattas  בנימין נתניהו / Benjamin  Netanyahu  גילה אדרעי  גילה גמליאל / Gila  Gamliel  גלעד מנשה ארדן / Gilad  Erdan  ג'מאל זחאלקה / Jamal  Zahalka  דן / Dan  דני עטר / Danielle Attar  דני בן יוסף דנון / Dani Danon  זאב אלקין / Ze'ev Elkin  זאב בנימין בגין / Ze'ev Binyamin Begin  זוהיר בהלול / Zohir Bahalul  ז'קי לוי / jackie Levy  חיים ילין / Haim Yalin  חיים כץ / Haim Katz  חיליק (יחיאל) בר / Yehiel Bar  חמד עמאר / Hamad Amar  חנין זועבי / Haneen  Zoabi  טלי פלוסקוב / Tali  Ploskov  יאיר לפיד / Yair  Lapid  יגאל גואטה / Igal  Guetta  יהודה גליק / Yehuda Glick  יואב בן-צור / Yoav Ben-Tzur  יואב גלנט / Yoav Galant  יואב קיש / Yoav Kish  יואל חסון / Yoel Hason  יואל (יולי) אדלשטיין / Yoel Edlshtein  יואל קוסטנטין רזבוזוב / Yoel Konstantine  Razvozov  יוליה  מלינובסקי / Yuliya Melinovsky  יוסף גריף / Yosef Garif  יוסף תיסיר ג'בארין / Yousef Taysir Jabareen  ינון מגל / Yinon  Magal  יעל גרמן / Yael  German  יעל כהן-פארן / Yael  Cohen Paran  יעקב ליצמן / Yaakov Litzman  יעקב מרגי / yaakov Margi  יעקב פרי / Yaakov  Perry  יפעת שאשא-ביטון / Yifat  Shasha-Biton  יצחק כהן / Yitzhak  Cohen  יצחק (איציק) שמולי / Itzik  Shmuli  ירון מזוז / Yaron Mazuz  יריב לוין / Yariv Levin  ישראל אייכלר / Yisrael  Eichler  ישראל כץ / Israel  Katz  ליבנת כהן-דן / Livnat Cohen-Dan  מאיר כהן / Meir  Cohen  מאיר פרוש / Meir Porush  מבקר המדינה / The State Comptrollr  מטרופולין /  Metropoline  מייקל אורן / Michael Oren  מיכאל  מלכיאלי / Michael Malkieli  מיכל בירן / Michal Biran  מיכל רוזין / Michal Rozin  מיקי לוי / Mickey  Levy  מירב בן-ארי / Meirav  Ben-Ari  מירי  רגב / Miri Regev  מכלוף מיקי זוהר / Miki Zohar  מנואל טרכטנברג / Manuel Trajtenberg  מרב מיכאלי / Merav  Michaeli  מרדכי (מוטי) יוגב / Mordhay  Yogev  משה גפני / Moshe Gafni  משה כחלון / Moshe Kahlon  משה (בּוֹגי) יַעלון / Moshe  Ya'alon  משולם נהרי / Meshulam Nahari  משרד התחבורה  נאוה בוקר / Nava Boker  נורית קורן / Nurit Koren  נחמן שי  ניסן סלומינסקי / Nissan Slomiansky  נפתלי בנט / Naftali  Bennett  נת"ע - נתיבי תחבורה עירוניים בע"מ / .NTA - Metropolitan Mass Transit System Ltd  נתיב אקספרס  סופרבוס /  Superbus  סילבן שלום / Silvan  Shalom  סעיד  אלחרומי / Said Elharumi  סתיו שפיר / Stav Shafir  עאידה  תומא-סלימאן / Aida  Touma-Suleiman  עבד אל-חכים חאג' יחיא / Abd al-Hakim  Hajj Yahya  עבדאללה אבו-מערוף / Abdullah  Abu Ma'aruf  עודד פורר / Oded Forer  עיסאווי פריג' / Issawi Frej  עליזה לביא / Aliza Lavi  עמיר ארמונד פרץ / Amir  Peretz  עמר בר-לב / Omer  Bar-Lev  עפר שלח / Ofer  Shelah  פנינה תמנו-שטה / Pnina Tameno-Shete  ציפי חוטובלי / Tzipi  Hotovely  ציפי לבני (שפיצר) / Tzipi  Livni  קארין אלהרר / Karin  Elharar  קווים  קסניה סבטלובה / Ksenia Svetlova  רוברט אילטוב / Robert Ilatov  רויטל סויד / Revital Swid  רועי פולקמן / Roei Folkman  רחל עזריה / Rachel  Azaria  שולי מועלם-רפאלי / Shuli  Mualem-Refaeli  שי  פירון / Shai  Piron  שלי רחל יחימוביץ' / Shelly  Yachimovich  שרון גל / Sharon Gal  שרן השכל / Sharren Haskel  תמר זנדברג / Tamar Zandberg
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"רק חוק יקדם רשויות תח"ץ מטרופוליניות"
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות כנסת 20
מירב ארד
בעזרת הרפורמה להקמת קרן לצמצום פערים ברשויות המקומיות, יוקצו תקציבים לרשויות בהיקף של כ-500 מיליון ש"ח לרשויות המקומיות על בסיס קריטריונים רוחביים ולא רק על בסיס מיקום
עידן יוסף
עימות חריף במליאת הכנסת בעקבות דברים שאמר חבר הכנסת אלעזר שטרן (יש עתיד) נגד הראשון לציון הרב יצחק יוסף
עידן יוסף
ביום שני תצביע הוועדה על אלפי הסתייגויות    סמוטריץ': הכוונה להחריג רק פסק דין סופי
עידן יוסף
הכנסת תבחן מחדש בהידברות את כללי הלבוש במשכן, לאחר מחאה מצד עוזרים פרלמנטריים וחברי כנסת    יו"ר הכנסת עקץ את שלי יחימוביץ'
עידן יוסף
יו"ר ועדת הכספים גפני: "החוק יסייע לסטודנטים ולאברכים באופן שוויוני. האברכים בהם מדובר הם האוכלוסייה החלשה יותר במדינת ישראל. מדובר ביכולת לקנות שקית לחלב לילדים"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il