החברה אומרת שכמאה אלף נוסעים ביום ייאלצו לוותר על שירות הרכבת בשל הנחיות המשרד להגנת הסביבה שמשמעותן בפועל הינן הפסקת תנועת הרכבת מגוש-דן וממנו. החלטת המשרד עלולה לגרום לתוהו ובוהו תחבורתי שלא יפחית את זיהום האוויר
בחברת
רכבת ישראל אומרים בתגובה כי למרות דיאלוג מקצועי רציף, שנמשך זה כמה שנים, בין רכבת ישראל לבין המשרד להגנת הסביבה בנוגע לרמת זיהום האוויר בתחנות הרכבת "השלום" בתל אביב ובתחנות "קוממיות" ו"יוספטל" בקו איילון, החליט המשרד להוציא לרכבת ישראל זימון בהול לשימוע. לדבריה, ההזמנה לשימוע נמסרה על-אף שהרכבת נוקטת בכל האמצעים שעומדים לרשותה למציאת פתרונות מקצועיים מידיים לנושא, הן בארץ והן בחו"ל, ולמרות שמיזם חשמול קווי הנוסעים של החברה, שכידוע, נמצא כבר בעיצומו, צפוי לצמצם את זיהום האוויר כבר עם הפעלת קו הרכבת המחושמל הראשון, מהרצליה לירושלים ולסייע בפתרון הבעיה, בטווח של שנים אחדות.
מאחר שהרכבת אינה מתכוונת לפעול בניגוד לדין, המשמעות האופרטיבית של החלטת המשרד להגנת הסביבה הינה סגירתם המיידית, המלאה או החלקית, של קווי הרכבת העוברים בתל אביב.
ברכבת ישראל אומרים כי למעשה, מאיים המשרד להביא לסגירת תחנות הרכבת העמוסות ביותר בישראל, המשרתות כמאה אלף נוסעים ביום, ובפועל – להשבתת כל תנועת הרכבות אל מטרופולין תל אביב וממנו. מעבר לתוהו ובוהו התחבורתי הלאומי שייגרם בשל כך, ברור גם הנזק לבטיחות בדרכים ולהשפעה ההרסנית גם על זיהום האוויר וזאת לאור עשרות אלפי מכוניות נוספות ואוטובוסים בכבישים במקום רכבות.
מנהלי רכבת ישראל אומרים כי יפעלו לשכנע את המשרד להגנת הסביבה כי האינטרס הלאומי מחייב את המשך תנועת הרכבת במקביל לשיתוף פעולה בין הצדדים במציאת פתרון כולל לסוגיה והכל לטובת ציבור הנוסעים בישראל. "לצערנו, מוכיח הזימון הבהול לשימוע, כי הדבר לא צלח בידנו עד כה אולם לא נפסיק לנסות. רכבת ישראל פועלת לקבלת הנחיות
משרד התחבורה בנושא", לשון התגובה.
במשרד להגנת הסביבה אומרים כי "למרות טענות רכבת ישראל, הרי שהמשרד להגנת הסביבה אינו פועל לסגירת התחנות אלא לקידום פתרונות להפחתת זיהום האוויר בתחנות, לעמידה בדרישת החוק ולמניעת נזק בריאותי לציבור – מטרות שראוי כי יעמדו אף בראש סדר העדיפויות של רכבת ישראל, המפעילה צי רכבות מיושן ומזהם.
"המשרד להגנת הסביבה רואה במערכות הסעת המונים, ובכלל זה ברכבות נוסעים אמצעי תחבורה נכון מבחינה סביבתית ובעל פוטנציאל להפחתת זיהום אוויר מתחבורה. על-פי תוצאות ניטורים שנערכו ברציפי תחנות רכבת השלום ויוספטל עולה, כי יש חריגות רבות מערכי סביבה. לפיכך, תנועת הרכבות בתחנות אלה, גורמת לזיהום אוויר העלול לסכן את בריאות ציבור הנוסעים. למשרד להגנת הסביבה יש חובה חוקית להתריע בפני הציבור על מצב זיהום האוויר כפי שנמצא בתחנות אלה והתרעה לציבור פורסמה בהתייעצות עם גורמי המקצוע במשרד הבריאות".