X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
כך קובע מחקר חדש שנערך בשנים 2011-2015 מנגד, פחות עוסקים בפעילות גופנית ביחס לכלל הארץ, ודווקא אוכלוסיות לא יהודיות יותר נשמעות להמלצות בריאותיות
▪  ▪  ▪
[צילום: קורינה קרן/פלאש 90]

תוחלת החיים גבוהה בירושלים מהממוצע הארצי, כי שיעור התמותה מסרטן נמוך מהשיעור הכלל ארצי וכן כי שיעור היארעות סרטן נמוך משמעותית מהצפוי על-פי הנתונים הכלל ארציים - כך עולה ממחקר מעמיק ורחב טווח בנוגע לפרופיל החברתי-בריאותי של העיר ירושלים, שנעשה במסגרת פרויקט "ירושלים עיר בריאה" - פרויקט של ארגון הבריאות העולמי אליו משתייכת ירושלים במסגרת הסניף האירופי של הארגון. הסקר נערך בין 2011-2015 באמצעות ראיון פנים אל פנים בבית המרואיין וכלל 1,685 תושבים בעיר בני 22 ומעלה.
מהמחקר עולה כי נשים חרדיות עורכות הרבה פחות בדיקות ממוגרפיה לעומת נשים יהודיות אחרות ונשים לא יהודיות, בערך כמחצית ממספר הבדיקות שעורכות נשים אחרות.
השיעור הגבוה ביותר של השמנת יתר (40.8%) הוא בקרב יהודים לא חרדים בני 45-64, שיעור הגבוה מהממוצע הארצי, כאשר דווקא בקרב חרדים שיעור השמנת היתר הוא נמוך יחסית (13.5%) וגבוה בקרב שאר היהודים (18.2%). עם זאת, עודף משקל ללא השמנת יתר נמצא בשיעורים הגבוהים ביותר בקרב החרדים.
שיעור העוסקים בפעילות גופנית בשעות הפנאי (לפחות אחת לשבוע) נמוך בהשוואה לכלל ישראל - 33.8% בירושלים לעומת 56% בכלל ישראל, וכן שיעור המבצעים את הכמות המומלצת של פעילות גופנית, 150 דקות לשבוע, נמוך מהשיעור הארצי - 12.2% לעומת 32.4% בהתאמה. שיעור העוסקים בפעילות גופנית נמוך מאוד בקרב הנשים הלא יהודיות ובקרב החרדים, הן בגברים והן בנשים. רק % 10.7 מגיעים ברגל לעבודה ורק 0.5% מגיעים באופניים. אולם 58% מהעוסקים בפעילות גופנית משתמשים במתקנים ציבוריים ברחבי העיר. מתוך אלו הפעילים גופנית: 25.3% עושים הליכה, 7% עושים מכשירים בבית, 5.9% עושים התעמלות, 5.8% שוחים ועוד 5.8% מתאמנים בחדר כושר, 3.6% רוכבים על אופניים וכ-3.9% עוסקים במשחקי כדור. בעלי השכלה גבוהה יותר פעילים באופן ניכר מבעלי השכלה של 12 או פחות שנות לימוד. כמוכן, ישנה קפיצה משמעותית בשנים האחרונות בין אלו שיודעים ומשתמשים במסלולי הליכה הציבוריים לעומת שנים קודמות. בין 2011-2012 רק 18% הכירו את המסלולים ורק 6% השתמשו בהם, ובין 2013-2015 ניתן לראות שכבר 76% מכירים את המסלולים ו-24% משתמשים בהם. כאשר גם במסלולי האופניים ישנה קפיצה במודעות ובשימוש במהלך השנים האחרונות.
רק 17.6% מהנסקרים צורכים 5 מנות ירק או פרי ליום (המנה המומלצת) עם הבדל משמעותי בין קבוצות האוכלוסייה - לא יהודים נשמעים הרבה יותר להמלצות בגין מנה מומלצת מאשר יהודים, חרדים ולא חרדים כאחד. עם זאת, דווקא לא יהודים נוטים הרבה יותר ליתר לחץ דם ולסוכרת מאשר יהודים, כאשר בקרב היהודים דווקא החרדים פחות סובלים מיתר לחץ דם מאשר שאר הקבוצות. נתון מעניין נוסף הוא כי בקרב האוכלוסייה הלא יהודית בירושלים שיעורי יתר לחץ דם וסוכרת גבוהים במידה ניכרת לעומת אוכלוסיית ערביי ישראל.
הגברים הירושלמים מעשנים יותר
הגברים הירושלמים מעשנים יותר ביחס לגברים בכלל הארץ, מנגד הנשים הירושלמיות מעשנות פחות מכלל הנשים ברחבי הארץ. בקרב אוכלוסיית המעשנים 61% מעשנים 20 סיגריות ויותר ביום, ופי שניים לא יהודים מאשר יהודים מוכנים לשלב של גמילה מעישון, אולם מדובר במספרים זניחים שכן מרבית התושבים (חרדים, שאר יהודים ולא יהודים) כלל לא חושבים אפילו על גמילה.
על-פי רוב, הירושלמים מעריכים את בריאותם כטובה יותר ביחס לכלל האוכלוסייה בישראל. ביחס לקבוצות אחרות באוכלוסייה היהודית או באוכלוסיות לא יהודיות, החרדים יותר מעריכים את בריאותם כטובה או טובה מאוד. ביחס לערים אחרות בארץ, רוב ניכר של ירושלמים חשים כי מי הברז בביתם טובים לשתייה, וכ-80% מתושבי העיר מרגישים בטוחים בשכונת מגוריהם. 28% מהירושלמים משתמשים בקרם הגנה משמש, שיעור הגבוה בכ-5% מזה שבכלל ישראל. 87% מהלא משתמשים חושבים שזה לא נחוץ.
במענה לממצאי הדוח החל כאמור לפעול בעיר פרויקט בריאות חדשני, שבין היתר שם לו למטרה לקדם פעילות חינוכית פורמלית ובלתי פורמלית בנושא, כבר מ'טיפות חלב'.
ראש העיר ירושלים ניר ברקת: "ירושלים שמה לעצמה למטרה להוות דוגמה בכל הקשור לקידום אורח חיים בריא ופעיל של תושבים. אנו מקווים שבאמצעות תוכנית 'ירושלמים בוחרים בריא', נסייע ליותר ויותר תושבים לסגל לעצמם הרגלים של פעילות ספורטיבית ואכילה נכונה, שישפרו לאין שעור את איכות חייהם."

תאריך:  24/01/2017   |   עודכן:  24/01/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 ניר ברקת / Nir  Barkat
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גלית יצחק-אוגנוב
ועדת הבריאות של הכנסת אישרה הוצאת 13 חומרים נוספים הנמכרים בסמי פיצוציות    ח"כ בן-ארי: "נעניינו באופן מיידי לבקשת משרדי הבריאות וביטחון הפנים"
מירב ארד
כך נחשף בוועדה לביקורת המדינה בכנסת, שדנה בדוח המיוחד של מבקר המדינה על התנהלות הקרן-הקיימת    הצוות הוקדם לפני שנתיים    יו"ר קק"ל: רוב הליקויים כבר תוקנו
עידן יוסף
חברת אגד הסעים שילמה קנס מופחת בגין הפעלת אוטובוסים מיושנים ומזהמים ואי-טיפול בפניות ציבור לגבי עשן הנפלט מרכביה
איציק וולף
פרוטוקולים של דיוני הקבינט המדיני-ביטחוני חושפים עד כמה עמוק היה הכשל המודיעיני ערב מבצע צוק איתן    השר יעלון טען שיש להכיל את איום המנהרות ושאסור 'להפשיט' את הפלשתינים לחלוטין מהמנהרות    ראש אמ"ן והרמטכ"ל דבקו בקונספציה שגויה: "עשרות אינדיקציות שחמאס לא רוצה עימות"    השר בנט דרש פעולה תקיפה נגד המנהרות ותקף את הרמטכ"ל: "תהיו סוסים דוהרים, לא שוורים עצלים"
יונתן כיתאין
בעיתון נהגו לפרסם בעמוד השער את מספר העותקים שהודפסו, שעמד על עד 550 אלף עותקים בסופ"ש    לא ברור אם הופחת מספר העותקים שמודפסים    ישראל היום: אין תגובה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il