X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
כך עולה ממחקר ישראלי שבחן את הרגלי העישון של חיילים וחיילות בשירות חובה 18% מהחיילים המעשנים החלו לעשן בשירות הצבאי 56% חזרו לעשן בשירות הסדיר
▪  ▪  ▪
חיילים קרביים מעשנים יותר [צילום: עידן יוסף]

שכיחות העישון עלתה ב-39.4% מיום הגיוס ליום השחרור משירות חובה (משיעור של 26.2% בעת הגיוס ל-36.5% בעת השחרור). כך עולה ממחקר שנערך על-ידי ד"ר לאה רוזן, ד"ר חגי לוין וד"ר סלמאן זרקא מבתי-הספר לבריאות הציבור של אוניברסיטת תל אביב, האוניברסיטה העברית-הדסה ואוניברסיטת חיפה ובשיתוף חוקרים מחיל הרפואה של צה"ל.
המחקר נערך בקרב מדגם מייצג של כ-30,000 חיילים וחיילות בשירות חובה, בין השנים 2011-1987 והוא בדק את הרגלי העישון שלהם.
על-פי הנתונים עולה, כי שכיחות העישון בשחרור הייתה גבוהה יותר בקרב גברים (40.3%) מאשר בקרב נשים (32.4%), אך קצב העלייה במהלך שירות החובה היה דומה.
מממצאי המחקר עולה, כי 18% מהנבדקים שלא עישנו בזמן הגיוס, התחילו לעשן במהלך השירות הצבאי. מעשנים לשעבר (לפני השירות הצבאי), היו בסיכון הרב ביותר לשוב לעשן במהלך השירות הצבאי. בפועל, 56% מהם חזרו לעשן במהלך השירות.
עוד נמצא, כי גברים ונשים עם פרופיל קרבי, היו בסיכון מוגבר להתחיל לעשן במהלך השירות (לאחר תקנון למשתנים אישיים, משפחתיים וצבאיים). לעומת זאת, 12% מהמעשנים בעת הגיוס, הפסיקו לעשן במהלך השירות הצבאי.
"נדרשת תוכנית כוללת לפיקוח על הטבק בצה"ל"
בדומה לתוכנית הקיימת בצבא האמריקני וראיות ממחקרים בעולם, החוקרים ממליצים על הקמת גוף מרכזי ותוכנית כוללנית לפיקוח על הטבק בצה"ל, לרבות הצעדים הבאים:
  • אכיפת איסור העישון במקומות ציבוריים;
  • מניעת אספקת סיגריות לחיילים בחינם או במחיר מוזל;
  • מניעה וטיפול בגמילה מעישון המותאם למסגרת הצבאית;
  • תיעוד סטטוס עישון ברמת הפרט;
  • ניטור מצב העישון בצה"ל ברמת הכלל.
החוקרים ממליצים, כי המפקדים בצבא יובילו את המסר הבריאותי ובמיוחד את המסר "אני לא מעשן" כחלק מהקניית דוגמה אישית, בפרט ביחידות הקרביות.
בנוסף, מציינים החוקרים, כי נדרשת תשומת לב מיוחדת לחיילים בעלי הפרופיל הגבוה יותר שלרוב נמצאים בשירות בעל אופי קרבי יותר ושיעור העישון בקרבם הוא גבוה יותר. המחקר מדגים, כי תופעת העישון בישראל מטרידה גם טרם הגיוס לצה"ל ועל כן נדרשת תוכנית לאומית למאבק בעישון בתיאום בין מערכות החינוך, הביטחון והבריאות.
ד"ר לאה רוזן: "השימוש בטבק בצה"ל פוגע בחיילי צה"ל ובביטחון. על הממשלה ומשרד הבריאות לשתף פעולה עם צה"ל במטרה לצמצם את מספר החיילים שמתחילים לעשן, לעודד חיילים מעשנים להפסיק לעשן, ולהגן על מי שאינו מעשן מפני חשיפה לעשן סיגריות. עלינו לקחת דוגמה מארה"ב, שערכה שינויים מקיפים במדיניות העישון במסגרות צבאיות, על-מנת להגן על החיילים, ולשפר את המוכנות לקרב ואת ביצועי היחידות".
ד"ר חגי לוין: "העלייה שמצאנו בשיעורי העישון במהלך שירות החובה בצה"ל, מדאיגה מאוד לאור ההשלכות הקשות על בריאות הציבור ובריאות הצבא. אנו חייבים לרכז מאמץ במלחמה בעישון לצורך הגנה על בריאות החיילים כחלק מתוכנית לאומית כוללת. אני תקווה שבצה"ל יופעלו צעדים דומים לאלו שיושמו בהצלחה בצבאות אחרים".
יו"ר הוועדה למאבק בנגע הסמים בכנסת, ח"כ תמר זנדברג, אמרה בתגובה כי "הנתונים הקשים שנחשפים היום על עישון חיילים מעלים זעזוע. לא ייתכן שצה"ל, צבא שהציבור משרת בו מכוח חוק, יגדיל ויעודד את ההרגל המסוכן הזה. אנשים צעירים נותנים את שנותיהם היפות ומסכנים את חייהם בצבא, אך הסיכון הגדול יותר עבורם בטווח הארוך טמון בכך שיצאו מהצבא מעשנים. זה הזמן לתוכנית חרום למניעת עישון חיילים ולגמילה של חיילים מעשנים".

המחקר פורסם ב-23.1.17 בכתב העת Nicotine & Tobacco Research והוא מומן על-ידי המכון הלאומי לחקר מדיניות בריאות. חוקרים נוספים שהיו שותפים למחקר: ולדי רוזבסקי, תמר סלע, ד"ר יעל בר-זאב וד"ר ורד מולינה-חזן מחיל הרפואה
תאריך:  24/01/2017   |   עודכן:  26/01/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
עלייה של כ-40% בקרב חיילים מעשנים
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
זה המון, עליה ענקית. חובה
במקום ירידה, עליה  |  24/01/17 16:46
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מירב ארד
המענק יינתן בתנאי שמיילדת או רופא חתמו על תצהיר שהלידה התקיימה לפי הוראות משרד הבריאות
אריאל י. לוין
תוקף גם את נתניהו ואומר שיש צורך במנהיגות שמאחדת את העם, ולא בשנאה אחד כלפי השני    הוסיף ואמר שיש צורך בהנהגה שאיננה חוששת מביקורת ושאין על מה לחקור אותה
אריאל י. לוין
צריך לבחור בין הסיפוח ההרסני לבין הקמת מדינה פלשתינית, דבר שישמור על ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית; לישראל אין תפיסת ביטחון, יש להציג תפיסה שכזו המשלבת בין הצבאי והמדיני
אריאל י. לוין
טוען כי יש לעבור לקונספציה חדשה של ניצחון מוחלט; כמו-כן, מציג את משנתו לגבי הקמת אוטונומיה פלשתינית ביהודה ושומרון
מירב ארד
כך קובע מחקר חדש שנערך בשנים 2011-2015    מנגד, פחות עוסקים בפעילות גופנית ביחס לכלל הארץ, ודווקא אוכלוסיות לא יהודיות יותר נשמעות להמלצות בריאותיות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il