X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
סקירה שפרסם מרכז ליב"ה מעלה מספר תמיהות משמעותיות בנוגע להמלצות ועדת ביטון, בדגש על מהות הזהות המזרחית החדשה שהיא מנסה לעצב, והגורמים המובילים אותה
▪  ▪  ▪
נפתלי בנט וארז ביטון [צילום: לע"מ]

האם מסקנות ועדת ביטון הן בעצם תעמולת שמאל במסווה מזרחיות? מרכז ליב"ה, ליהדות בציבוריות הישראלית, אומר בסקירה שפרסם כי עיון במסקנות הוועדה מעלה שיש בדוח הוועדה בראשות ארז ביטון גישה עקרונית סטריאוטיפית מכלילה ודיכוטומית, שבאה לבדל בין יהדות המזרח ליהדות אירופה.
כך למשל, נטען כי הספרדיות היא בעצם דגם אידיאלי של שמאלנות דתית, שעה שבניגוד לנטען רוב הזמן בגולה חיו היהודים בארצות האיסלאם בסבל יומיומי מצד שכניהם הערבים, ולא רק כאשר כמה מדינת ישראל. כן נטען כי מתבוללים צוירו בדוח כמודלים המייצגים את המזרחיות.
לדברי ליב"ה, מהדברים עולה תחושה לא נעימה של הכללה גסה הן ביחס ליהדות המזרח - בניסיון להכליל את כולה תחת נרטיב אחיד - והן ביחס ליהדות אירופה. "נראה כי הרצון לבדל בהכרח בין שני חלקי היהדות גורם להצגת התהליכים ההיסטוריים והתרבותיים, שיש בהם הרבה מן המשותף והמאחד כנבדלים זה מזה, והמשותף לזהות הלאומית היהודית המאחדת לא מוצג".
ההתמערבות מחליפה את המסורת
עוד נאמר כי נקודה עקרונית בולטת החורזת את רוח מסקנות הוועדה היא שישנו עיסוק מועט מדי במורשת יהדות המזרח כפי שהתגבשה במשך דורות ובאופן שבו נתפשת בציבור, ולעומת זאת - ישנו עיסוק רב מדי, ופעמים אף תמוה, בנרטיבים שלא שייכים - או אפילו מנוגדים - למורשת יהדות המזרח, וזאת רק בגלל שביטא אותם אדם שמוצאו מארצות אלו.
"ללא ספק המאפיין המרכזי של יהדות המזרח הוא הקרבה והשייכות למסורת היהודית על כל
עושרה - המנהגים, החגים, הרבנים בעלי שיעור הקומה התורני והציבורי, הספרות התורנית,
התפילות והפיוטים ואורח החיים היהודי בכללו. העמדת נושא מורשת יהדות המזרח כאשר העיסוק ביהדות ובמסורת - בהקשר מורשת המזרח - לא מהווה את הנושא המרכזי בו דומה לרצון להנחיל חינוך למורשת הציונות כאשר רוב העיסוק יהיה בהיותה של מדינת ישראל ממובילי תחום הסייבר בעולם...", נכתב בסקירה.
מחברי הסקירה אומרים כי בכל קנה מידה - היסטורי, אקדמי, חינוכי ויהודי - לא סביר שוועדה שהוגדרה כעוסקת ב'העצמת מורשת יהדות ספרד והמזרח' תשמיט עניינים או אישים מרכזיים שתרמו תרומה מכרעת למורשת זו ולחלופין תעסוק בקידום אדם או עניין רק בגלל מוצאו העדתי, אך ללא קשר ל'מורשת יהדות המזרח'. יתרה מכך, מעבר להזנחת הבסיס היהודי-מסורתי שהוא המאפיין המרכזי של מורשת המזרח, נותנת הוועדה מקום רחב מאוד לנרטיבים שאינם רק שוליים אלא נוגעים דווקא להתרחקות ממאפייני יהדות המזרח ולתופעת ה'התמערבות' שלו.

סקירת מסקנות 'ועדת ביטון להעצמת מורשת יהדות ספרד והמזרח במערכת החינוך' / סקירה
'ועדת ביטון' הוקמה לצורך חיזוק הזהות המזרחית במערכת החינוך – מטרה שהיא ללא ספק חשובה ונצרכת, ואכן ראוי שילדי ישראל -בין אלו שמוצאם מארצות המזרח ובין אלו שלא- יכירו את ההיסטוריה והמורשת של יהדות המזרח המפוארת. אולם עיון במסקנות הועדה מורה שיש כאן גישה עקרונית סטראוטיפית מכלילה ודיכוטומית שבאה לבדל בין יהדות המזרח ליהדות אירופה. מהדברים עולה תחושה לא נעימה של הכללה גסה הן ביחס ליהדות המזרח - בניסיון להכליל את כולה תחת נרטיב אחיד - והן ביחס ליהדות אירופה. (29 עמ')
דוח ועדת ביטון להעצמת מורשת יהדות ספרד והמזרח במערכת החינוך / דוח
דוח הוועדה להעצמת הזהות של יהודי ספרד והמזרח בתכניות הלימודים הפורמליות והבלתי פורמליות לשר החינוך נפתלי בנט (360 עמ')
תאריך:  21/02/2017   |   עודכן:  21/02/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 ארז ביטון / Erez Biton
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"דוח ביטון - שמאלנות במסווה מזרחי"
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
השמאל מנסה להשפיע לטובת הערבים
שחר לוי  |  21/02/17 01:33
2
דוח ביטון לא קידם במאומה .....
מבשרת   |  21/02/17 06:54
3
ימניות פטריוטיות = בר כוכבא  ל"ת
=גלות של 2000 שנ  |  21/02/17 07:19
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עידן יוסף
המשרד להגנת הסביבה מתבקש ע"י משרד הכלכלה לעכב את הסגירה בשלושה חודשים    בהתערבות משטרתית: פקחים נכנסו למתקן מיכל האמוניה    עיריית חיפה זימנה היום את ראשי חנ"י לחקירה
עידן יוסף
משרד הבריאות הודיע לכנסת שהוא מקדם הצעת חוק זו    עמיעד טאוב, אביו של אופק: נילחם בפושעים בתואר דוקטור ובחלקים הנגועים במערכת - המגוננים על חבריהם
אלעזר לוין
דיון בוועדת הכלכלה חשף רשמית את התופעה, ש-News1 מתריע עליה זה זמן רב: מחסור באלפי מהנדסי בניין, מנהלי עבודה ומפעילי ציוד מיכני מעכב בניית דירות    כבל: "שערורייה, קטסטרופה, כאוס, כחלון עובד בשיטת העתק-הדבק, הוא רק רוצה כותרות"
אלעזר לוין
החברה, בבעלות יעקב גורסד, חתמה לפני שנתיים על חוזה אופציה לרכישת מגרש ל-100 דירות ביפו ב-32.5 מיליון שקל    העסקה בוטלה עתה, בשל אי-מילוי תנאים מתלים    ווי-בוקס דורשת מהמוכר להחזיר לה מה ששילמה, ועוד פיצוי
עידן יוסף
יו"ר הוועדה לביקורת המדינה: 80% מתאונות הדרכים הקטלניות - בכ-20% מהכבישים הבין-עירוניים    מנכ"ל משרד התחבורה: מדי שנה נבדקים כ-5,000 כלי רכב כבדים, וכ-14% הורדו מהכביש
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il