X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
כל השופטים אישרו לאטום את ביתו של המחבל שרצח ארבעה צוערים בארמון הנציב, אך חשפו הבדלי גישות מהותיים בין דנציגר וברון לבין סולברג
▪  ▪  ▪
הפיגוע. המשפחה ידעה
שופטים עוקפי בג"ץ
מה שעושים יורם דנציגר וענת ברון הוא חמור. השניים מסכימים כביכול שמותר עקרונית להרוס בתים, אך מציבים תנאים חמורים במיוחד ליישום צעד זה. דנציגר לא היה מאשר את ההריסה אם לא היה לילדיו של המחבל היכן להתגורר; ברון לא הייתה מאשרת אותה אם לא היה ברור שבני משפחתו ידעו על כוונותיו הרצחניות. בכך הם עוקפים את הפסיקה המחייבת של בג"ץ, והופכים את בית המשפט לבית שופטים. מרים נאור צריכה להתערב ולמנוע מצב בו הם - ועוזי פוגלמן, המסכים איתם - יהיו עלולים להגיע לרוב בתיק מסוים ולמנוע הריסת בית בניגוד לדעת הרוב ולהלכה המחייבת.

נמשכים חילוקי הדעות בין שופטי בית המשפט העליון בנושא הריסת בתי מחבלים. אולם בניגוד לפסקי דין קודמים - הפעם (יום ה', 23.2.17) הסכימו גם השופטים יורם דנציגר וענת ברון שיש להרוס את ביתו של מחבל.
דנציגר וברון, לצידו של עוזי פוגלמן, הם השופטים המבקשים להחמיר את התנאים להריסת בתים - לאחר שבג"ץ קבע מספר פעמים, שהצעד כלשעצמו הוא חוקי. הנשיאה מרים נאור גם דחתה בקשה לדון בסוגיה העקרונית בהרכב מורחב ובכך לפתוח פתח לשינוי ההלכה המחייבת.
העתירה הפעם נגעה לביתו של פאדי קונבר, אשר דרס למוות ארבעה חיילים ופצע 18 בשכונת ארמון הנציב בחודש שעבר. אלוף פיקוד העורף הורה לאטום את יחידת המגורים בה התגוררו קונבר (שנורה למוות), אשתו וארבעת ילדיהם, כאשר דירתם של הוריו לא תיפגע. בני המשפחה עתרו לבג"ץ והעתירה נדחתה, אך דנציגר וברון - כמו גם השופט נעם סולברג - הבהירו את עמדותיהם בנושא.
דנציגר, שעמד בראש ההרכב וכתב את חוות הדעת העיקרית, מדגיש שאין מקום להידרש שוב לצד העקרוני של הריסת בתי מחבלים. עם זאת הוא מדגיש, כי על זרועות הביטחון להקפיד ולבחון כל העת את האפקטיביות של ההריסה כאמצעי הרתעה - כפי שאכן נעשה על-פי המידע שנמסר לשופטים.
לגבי המקרה הנדון אומר דנציגר כי יש להביא בחשבון את אכזריותו המיוחדת של הפיגוע ואת העובדה שמדובר בדירה ששימשה את המחבל עצמו. הוא אומר כי התלבט מאוד לנוכח העובדה שהאטימה תפגע בילדיו של קונבר, אך החליט לאשר אותה משום שיוכלו להתגורר - לפחות זמנית - בבית הוריו.
ברון הסתייגה מתוקפה של חוות הדעת בנושא האפקטיביות של ההריסה, באומרה ש"לא ניתן למצוא בה בסיס אמפירי או תשובה מדעית לשאלה הנכבדה של יעילות ההרתעה הגלומה בהריסת בתים.
כשלעצמי, איני סבורה כי התמונה ההרתעתית העולה מחוות הדעת היא כה ברורה, בוודאי לא החלטית; ובכל מקרה ניכר כי היא מעוררת שאלות נוקבות. כך במיוחד לגבי היקף המקרים שבהם הריסת בתים פועלת דווקא בכיוון ההפוך, מעודדת או מגבירה שנאה ומעשי אלימות אחרים נגד יהודים". במקרה הזה היא הסכימה שיש לאטום את הבית, משום שהחומר החסוי הוכיח שבני המשפחה ידעו על כוונותיו של קונבר.
לעומתם אומר סולברג כי לא ניתן להתייחס להחלטתה של נאור להימנע מדיון נוסף, כאילו לא הייתה. הוא מוסיף: "הריסת ביתה של משפחה הוא עניין קשה ומעיק, במיוחד כאשר בבני המשפחה נכללים ילדים קטנים. אולם המשמעות איננה שהדבר מקנה חסינות מפני הפעלת הסמכות, כאשר נדרשת הרתעה מפני הישנות מעשים דומים. כאשר סבור המשיב כי הרתעה זו נדרשת, אכן עלולה גם סביבתו של המחבל לשלם מחיר, וגם ילדיו הקטנים בכלל זה. סבלם של הילדים מכביד, אך לעתים אין מנוס ממנו. גם כאשר בענישה פלילית עסקינן, העונש מוטל על הנאשם אך הנושאים בסבל הם גם בני המשפחה".
סולברג מזכיר שמדובר בהרתעה ולא בענישה, ומסתייג מגישתה של ברון: "הסברה לפיה הפרקטיקה של הריסת בתים דווקא מזיקה, ואינה מועילה להשגת הרתעה, היא כמובן לגיטימית, אך לי כשופט אין אלא מה שעיניַ רואות ובוחנות: לא הלכי-רוח, אלא חוות דעת מקצועית מאת שירות הביטחון הכללי. חובה מוטלת על המפקד הצבאי, לבסס את החלטתו על תשתית עובדתית הכוללת בחינה מעמיקה, נמשכת ועדכנית של סוגיית ההרתעה. אכן, הונחה לפנינו חוות דעת מאת גורמי המקצוע בשב"כ. עיינו בה ושבנו ועיינו בה, וגבי דידי לא נמצא טעם טוב לחלוק על מסקנתה, על סמך האמור בה ובמענה לשאלותינו".
לסיום אומר סולברג כי אכן הריסת בתים היא צעד קשה, שכן "הפגיעה בבני המשפחה מכבידה. אלא, כפי שאמרתי במספר הזדמנויות, שהטרור הרצחני המכה באזרחי ישראל - זו הפעם, בארבעה צוערי קצונה בצה"ל - אינו מותיר ברירה בידי המפקד הצבאי, המחויב לעשות שימוש בכל אמצעי חוקי שברשותו על-מנת להציל חיי אדם, פשוטו כמשמעו". את המשפחה ייצגה עו"ד מיכל פומרנץ, ואת המדינה - עו"ד אבינעם סגל-אלעד.

תאריך:  23/02/2017   |   עודכן:  23/02/2017
+טענות האפרטהייד כחרב פיפיות
13:00 24/02/17  |  דרור אידר   |   לרשימה המלאה

הניסיון להשוות את הנעשה במדינת ישראל למדיניות ההפרדה בדרום אפריקה - מגוחך הוא  ▪  מי שאינו מסתפק בסיסמאות ריקות, יודע שאין דבר וחצי דבר בהאשמה זו  ▪  והיא רק מסכנת את הפרויקט הציוני כולו

אפרטהייד?! דו-קיום במרכז ירושלים [צילום: נתי שוחט/פלאש 90]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שוב: מחלוקת בעליון על הריסת בתים
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
אז מה עוד חדש?דנציגר מה"פמיליה
דון קורלאונה בג"צ  |  23/02/17 23:54
2
כאשר יש טרור יהודי הבעיה קשה
פועה  |  24/02/17 08:04
3
זאת הסיבהנ שמחייבת שינוי
צורי  |  24/02/17 10:18
4
האחריות "לסבל" ילדיו על הפושע
הצדק לכאורה בדיון  |  24/02/17 17:08
5
בסופו של יום את ראשו של נתניהו
יעקב יעקב   |  25/02/17 09:13
6
אלה שופטים? פ..י...כ..ס! ח ח ח ל"ת
גימי-יהודי מיהודה  |  25/02/17 21:59
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
אריאל י' לוין
עידכונים מזירות הטרור העוטפות אותנו: משלוחי נשק לחיזבאללה, השיקום של חמאס והיעדים של דאעש    ועוד מבט על פרשת אלאור אזריה
איציק וולף
ארגון יש דין הגיש לבג"ץ תגובה לעתירה של תושבי תשעת הבתים המיועדים להריסה בתוך שבועיים, שביקשו להסתפק באטימת הבתים    "אין כל אופק תכנוני קיים למבנים אלה, אשר נבנו שלא כדין על אדמה פרטית"
יוני בן-מנחם
המינויים החדשים שעשה יו"ר הרש"פ בצמרת פתח רק מגבירים את המחלוקות בתנועה ואת קרב הירושה על תפקידו של מחמוד עבאס. בכירים בפתח פועלים להדיח את ראש הממשלה ראמי חמדאללה מתפקידו
יורם אטינגר
החשש ממדינה פלשתינית מאפיין את עמדת מנהיגי ערב - מעשית ולא מילולית - המודעים לרקורד הפלשתיני החתרני משנות ה-50' וה-60', כאשר מחמוד עבאס וערפאת נמלטו ממצרים ומסוריה עקב מעורבותם בטרור וחתרנות נגד מארחיה
איתמר לוין
המדינה הסתפקה במתחם ענישה נמוך של שנה-שנתיים מאסר - והשופט המחוזי כרמי מוסק עוד סטה ממנו כלפי מטה והסתפק בשמונה חודשי מאסר    במקרה דומה גזר העליון 20 חודשי מאסר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il