ועדת המדע והטכנולוגיה קיימה (יום ג', 1.3.17) דיון בנושא 'העסק שלי ברשת - כלים ופלטפורמות דיגיטליים לקידום עסקים קטנים ובינוניים' - לציון יום העסקים הקטנים והבינוניים.
יו"ר הוועדה, ח"כ
אורי מקלב: "אנחנו רואים זכות וחשיבות גדולה בעיסוק בעסקים קטנים ובינוניים זו השנה השנייה ברציפות. לעיתים קרובות החלק הטכנולוגי בחברות קטנות זניח לעומת חברות גדולות. הדבר משמעותי במיוחד היום, שעה שמדובר באפיק קידום מרכזי ביותר לעסקים, המסחר ברשת הולך וגדל. היום נתמקד בקנייה ובמסחר בדרך המקוונת, בדרכים להגדלת הנתח של העסקים האלה, בהיקפים ובמשמעויות".
דרור אהרון, ראש מועצת גן יבנה: "הממשלה לא מסייעת בקידום עסקים קטנים ובינוניים. הקדשנו סכום של 100 אלף ש"ח לחיזוק עסקים קטנים בתחום התרבות, איש לא היה מוכן לשים סכום מקביל. זה לא סכום גדול אבל באירוע שיצרנו הציבור נחשף ל-5 עסקים. לצערנו הרב פרויקט ישראל דיגיטלית ניתן רק לפריפריה, למרות שמצב העסקים הקטנים קשה ברשויות רבות. המסחר ברשת יוצר בעיה לעסקים קיימים, כולם מזמינים ברשת ויש לקדם את כלל העסקים בתחום זה".
ד"ר ניר בן אהרון, הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים, משרד הכלכלה: "אנחנו עובדים השנה עם 25 אלף עסקים, שנה שעברה זה היה 20 אלף. הם מקבלים קורסים שונים, בניהם קורסים בתחום המקוון. יש את הפרויקט שנעשה בשיתוף עם ישראל דיגיטלית שלא ניתן בכל הארץ, זה פרויקט יקר וכרגע הוא מוגדר יותר לאזורי פיתוח עדיפות א' ועוטף עזה. הפרויקט מסייע לעסקים קטנים לפתוח חנות דיגיטלית ולהכניס אותם להבנה איך עובדים, גם מבחינה לוגיסטית, ניהול, מלאי. הסיוע ניתן גם להתאמה של החנות וגם לתפעול לאורך זמן. בכל עסק מושקעים כ-10 אלפים ש"ח. במשך כשנה של פעילות עד היום 2,014 עסקים לוקחים חלק, חלקם בהקמה, חלקם כבר פעילים".
ח"כ מקלב: "זה מספר נמוך מידי, ההיקף קטן מאוד. אנחנו רואים לנכון למנף את זה, לשתף פעולה עם חברות גדולות בתחום הרשת, ליצור משהו בהיקף גדול יותר לכלל העסקים המעוניינים. תבחנו זאת, נפנה לגורמים הרלוונטיים כדי לדחוף זאת. יש עסקים רבים שעבורם זו שאלה של להיות או לחדול".
זאב חיות, מנכ"ל עמותת ידידי עתידים: "יש בפריפריה כ-200,000 עסקים קטנים ובינוניים. הנוכחות שלהם ברשת נמוכה ב-40 אחוז מנוכחות העסקים במרכז הארץ. מפה המוטיבציה לפרויקט החדש שבשילוב גוגל וישראל דיגיטלית אנחנו מביאים 600 מתנדבים של ארגון ידידים ובאמצעותם העסק מקבל הדרכה ומקום בכל הפלטפורמות הדיגיטליות. אנחנו מכוונים בשלב ראשון ל-10,000 עסקים בפריפריה".
אלעד גולדנברג, מנהלת הפעילות העסקית של איביי ישראל: "עסקים קטנים ברשת זהו עולם שהולך ומתרחב. מסקר שערכנו עולה כי 95 אחוז מהישראלים קנו ברשת לפחות מוצר אחר בשנה האחרונה. במדינות שהמסחר התחיל בהן עוד קודם לישראל כמו גרמניה, מדברים על כ-80 אחוז בלבד. הסיבה העיקרית הינה פערי המחירים. מוכר מישראל מוכר בממוצע ל-30 מדינות בחודש, ישראלים מכרו ב-2016 15 מיליון מוצרים ב-איביי, הרבה מוצרים טבעיים כמוצרי ים המלח, גם תכשירים דנטליים תפסו נתח גדול. 8,000 ישראלים מתפרנסים מהפלטפורמה שלנו באופן קבוע, סך הכל 30,000 ישראל משתמשים בפלטפורמה שלנו למכירה. ב-2013 חצי שנה אחרי תחילת הפעילות בישראל כל 50 שניות ישראלי מכר מוצר אצלנו, השנה זה כל 2 שניות. 90 אחוז מהמזמינים משתמשים בדואר ישראל בשל העלויות".
שירה פרידה שמש, ארגון לה"ב, לשכת ארגוני העצמאים: "בנושא של עסקים קטנים ובינונים עדיין אין פיתוח טכנולוגי מספיק שייתן מענה מתאים להם. הטכנולוגיה יכולה לסייע ולהקל מבחינת האופי הניהולי אך היא לא מפחיתה את הצורך בפיתוח מיומנות ניהול, אם אדם לא יודע לנהל תזרים מזומנים זה לא יעזור לו".
יו"ר הוועדה סיכם את הדיון: "נעקוב אחר ההתפתחויות ונסייע ככל הניתן בפנייה לגופים הרלוונטיים. משרד הכלכלה - אנו קוראים לכם להרחיב את פרויקט ישראל דיגיטלית ולשתף פעולה עם גופים גדולים להרחבת התוכניות שלכם. לצד כך לתת תהודה לפרויקטים ההתנדבותיים השונים ששמענו עליהם כאן. בנוסף על כלל הגורמים לזכור שלצד העסקים יש את האזרחים שהפלטפורמות ברשת עוזרות להם להתמודד עם יוקר המחיה. יש גם פערים טכנולוגים גם בקרב הציבור ויש לשים לב שלא ניצור חברה שלצד אוכלוסיות מתקדמות מאוד ברמה המקוונת יוותרו מאחור אוכלוסיות אחרות".