X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
ביהמ"ש העליון הקל בעונשיהם של רוב המעורבים בתרמית הענק למתן תארים רבניים פיקטיביים לחיילים ושוטרים 5.5 שנות מאסר לרב מאיר רוזנטל, 34 חודשים לרב אהרון גוטסדינר
▪  ▪  ▪
שכר תמורת תואר [צילום אילוסטרציה]

בית המשפט העליון דחה (יום ד', 1.3.17) את ערעוריהם של שבעת המורשעים בפרשת התארים הרבניים המזויפים, אם כי הקל בעונשיהם של חמישה מהם והחמיר בעונשו של מורשע אחר. מדובר בהנפקת תעודות רבנות כוזבות ("יורה יורה") לשוטרים וחיילים לצורך קבלת תוספות שכר שלא הגיעו להם. בגין אישורים כוזבים אלו, שילמה המשטרה 160 מיליון שקל, וצה"ל שילם 140 מיליון שקל.
הרב מאיר רוזנטל, שהיה ראש לשכתו של הרב הראשי דאז, הרב יונה מצגר, שימש כאחראי במכללת דרכי הוראה על הנפקת האישורים השונים, ובהמשך פעל מול הרבנות הראשית להשגת התעודות עבור מרבית המכללות. הוא הורשע במחוזי במאות עבירות של מרמה, גניבה, זיוף, מס והלבנת הון. בית המשפט העליון זיכה את רוזנטל מרוב עבירות הניסיון לקבל דבר במרמה (שכן הכספים הוחזרו לאחר גילוי הפרשה) ומחלק מעבירות הזיוף, וקיצר את עונש המאסר שהוטל עליו משבע שנים ל-5.5 שנים. ביהמ"ש העליון דחה את ערעורה של המדינה על קולת העונש. רוזנטל ישלם קנס של 500,000 שקל.
הרב אהרון גוטסדינר, שהיה רב המחוז הצפוני של המשטרה, הורשע במאות עבירות מרמה, זיוף, שוחד, מרמה והפרת אמונים ועבירות מס. ביהמ"ש העליון זיכה את גוטסדינר מעבירת השוחד בנוגע לכספים שקיבל במישרין ממוסדות אריאל בהם הקים מסלול לחיילים ושוטרים. עונש המאסר שהוטל עליו יהיה 34 חודשים, במקום ארבע שנים שפסק המחוזי.
ביהמ"ש העליון הכפיל את עונשו של הרב יצחק אוחנה, שהיה מנהל מחלקת בחינות והסמכה ברבנות הראשית, והעמיד אותו על 20 חודשי מאסר. הוא הורשע באלפי עבירות מרמה, מתן תעודה כוזבת, מרמה והפרת אמונים, ושבועת שקר.
מאיר רואימי, שהקים וניהל את מכללת בית שאן - אחת מאלו שהעניקו את התארים הפיקטיביים - הורשע במאות עבירות מרמה וזיוף. ביהמ"ש העליון זיכה אותו מעבירות הניסיון לקבל דבר במרמה ומ-23 מקרים של קבלת דבר במרמה, ועונשו קוצר משלוש שנות מאסר לשנתיים. ביהמ"ש העליון העלה ב-50% את הקנס שהוטל עליו והוא ישלם 300,000 שקל.
שרון אפריאט, עובד תחזוקה שהוצג כמגיד שיעור במכללת בית שאן, הורשע בעשרות עבירות של סיוע למרמה. ביהמ"ש העליון ביטל את עונש עבודות השירות שהוטל עליו. הוא ישלם קנס של 5,000 שקל.
חיים בן-חיים, אשר הקים וניהל את מכללת גן-נר, הורשע בעשרות עבירות מרמה. ביהמ"ש העליון קבע, כי ירצה שישה חודשי עבודות שירות (במקום 3.5 חודשי עבודות שירות וחודשיים וחצי מאסר). הוא ישלם קנס של 5,000 שקל.
רמאים ועוצמי עיניים
על המרמה שבפרשה אומר השופט יצחק עמית: "ברי כי 'הטריק' וה'שטיק' שמאחורי תעודות ה'יורה יורה' היו מוחוורים היטב לרוזנטל ולעוסקים במלאכה. לא עסקינן בתלמידי חכמים שמשך שנים חרכו שעות ארוכות בשבוע את ספסלי בית המדרש, אלא באנשי קבע, שוטרים וסוהרים, שלמדו חומר ברמה בסיסית ביותר, מספר קטן של שעות בשבוע לאחר שעות העבודה שלהם". בחלק מן המקרים, ובמיוחד בזה של רוזנטל, נוספו אישורים מזויפים על "לימודים" נוספים של מגישי התעודות.
לצד זאת אומר עמית, כי "התמונה העולה מקביעותיו של בית משפט קמא – לפיה הגורמים האזרחיים בצה"ל ובמשטרה היו חשופים במידה לא מבוטלת למידע שהיה בו כדי להדליק נורה אדומה, מעוררת תחושת חוסר נוחות נוכח הקלות שבמרמה. כך, בנוגע לגורמי השכר בצה"ל, נמצא כי ידעו שלימודי המכללות עמדו על שנתיים בלבד וכי רבים מהתלמידים אינם שומרי תורה ומצוות... אולם לא דומה 'עצימת עיניים' של הרמאי המקבל דבר במרמה, ל'עצימת עיניים' של המרומה".
הגנה מן הצדק - בעונש
השופט ניל הנדל דחה את טענתם של כל המערערים להגנה מן הצדק בכל הנוגע להרשעותיהם, שהועלתה בעיקר לנוכח העובדה שבכירים ברבנות, בצה"ל ובמשטרה לא הועמדו לדין על חלקם בפרשה. הנדל אומר, כי אותם בכירים לא חטאו בעבירות פליליות כמו הנאשמים, והכשלים שנפלו בבקרה על התוכנית לא עלו כדי מעשים פליליים.
עם זאת, מוסיף הנדל, "העובדה שבפרשה כה גדולה וסבוכה, בה היו מעורבים בראשית הדרך ראשי הרבנות הראשית, רבני ערים, רבנים ראשיים במשטרה ובצבא ואף גורמים מקצועיים שחשדם התעורר במידה זו או אחרת, הסתיימה בהאשמתם הבלעדית של אלה שלא בהכרח היו ההוגים, היוזמים והמובילים של תחילת הפרשה יש בה כדי לעורר את תחושת חוסר הצדק". בשל כך החליט כאמור ביהמ"ש העליון להקל בעונשיהם של רוב המעורבים.
גם עמית מתייחס לטענת ההגנה מן הצדק באומרו, כי לא ניתן להקל באחריותם של הרבנים הבכירים שבחנו בעצמם את מקבלי התעודות ואלו שעמדו בראש המכללות שהעניקו אותן. עמית מזכיר במפורש בהקשר זה את הרב שמואל אליהו, רבה של צפת; הרב יהודה דרעי, רבה של באר שבע ואחיו של השר אריה דרעי; והרב שאר ישוב הכהן המנוח, רבה של חיפה.
השופטת דפנה ברק-ארז אומרת באותו נושא: "בזהירות הנדרשת ומבלי לחרוץ את דינו של אף אחד מהמעורבים שאינם בפנינו, אין מנוס מלקבוע כי סוגיית אי-ההעמדה לדין של גורמים מעורבים נוספים מעלה קושי של ממש, וזאת על-רקע קביעותיו של בית המשפט המחוזי, המבוססות על מכלול הראיות שראה והעדויות ששמע... לפחות בדיעבד – לנוכח הממצאים העובדתיים של בית המשפט המחוזי – התמונה המתקבלת בכל הנוגע לשוויון בתוצאה היא מטרידה".
את גוטסדינר ייצגה עו"ד ליזי שובל-בר; את רואימי - עו"ד מיכאל עירוני; את אוחנה - עו"ד דבורה עטיה; את רוזנטל - עו"ד אירית באומהורן; את בן-חיים - עוה"ד עו"ד מארון אבו נאסר ויעקב עקאלה; את אפריאט - עו"ד גיל עשת; ואת המדינה ייצגו עוה"ד דגנית כהן-ויליאמס, סיגל בלום וארז פדן.

תאריך:  01/03/2017   |   עודכן:  01/03/2017
+ביקורת חריפה על הבכירים שעצמו את עיניהם
18:24 01/03/17  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

הנדל: השחיתות הגיעה גם לרבנות, לצבא ולמשטרה  ▪  עמית: הקורא יאחז את בטנו מרוב צחוק  ▪  ברק-ארז: תרבות ה"סמוך" במלוא כיעורה

כמו "תעלת בלאומילך"

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות סדום ועמורה
איתמר לוין
בית הדין הארצי לעבודה קובע לראשונה מהי חובת תום הלב החלה על עובד הטוען שחשף שחיתות    דחה תביעה של עובד לשעבר בג'וינט נגד פיטוריו
עידן יוסף
חשוד בקבלת שוחד, קבלת דבר במרמה ועבירות נוספות    חשדות להלבנת הון מצד עוה"ד שאמור לייצג את המדינה בחוק ההסדרה
איתמר לוין
יהודה בן-חמו נשלח לשלושה שבועות של מעצר בית, ונאסר עליו להיכנס לעירייה ולטפל בענייניה עד סוף חודש אפריל    מעצר בית גם לקבלן רפאל כחלון, החשוד במתן שוחד לבן-חמו
איתמר לוין
מי שהייתה יועצת בכירה לנתניהו הודתה, כי פעלה בניגוד עניינים כאשר זירזה את ענייניהם של לקוחות של בעלה, איש יחסי הציבור אבי לרנר    תפוטר משירות המדינה ותשלם קנס של 20,000 שקל
איתמר לוין
ראש עיריית אשקלון התיימר להשעות את עצמו - והתעלם מכך שבית המשפט הרחיק אותו מתפקידו ושעמד להיות מושעה על-פי החוק    "תמיד אהיה בסביבה כדי לתת עצה ומילה טובה למי שייקחו את המושכות"
רשימות נוספות
נס לא דיווח על הצעת שוחד  /  איתמר לוין
עוזרו של בן-חמו מעיד נגדו  /  איתמר לוין, אלעזר לוין
הוארך מעצר ראש עיריית כפר סבא  /  איתמר לוין
דרוש שופט חוקר  /  איתמר לוין
על קרן הצבי  /  איתמר לוין
מנכ"ל עיריית לוד פעל בניגוד עניינים  /  איציק וולף
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il