X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  פַּנְדוֹרָה
נפתלי בקנרוט נהג לומר לאחר המלחמה, כאשר היה נשאל מדוע אינו מספר על התקופה, "מה שמלווה אותי כל הזמן, זה לא היהודים שהצלחתי להציל, אלא זכרם של כל אותם יהודים שידי קצרה מלהציל"
▪  ▪  ▪
נפתלי בקנרוט [צילום: יח"צ]

"אות המציל היהודי" יוענק לנפתלי בקנרוט-ברוניצקי ז"ל בטקס שיתקיים ביום ג', 7 במרס 2017, בשעה 19:00 בבית התפוצות, אוניברסיטת תל אביב.
האות מוענק על-ידי הוועדה להוקרת גבורתם של המצילים היהודים בשואה (JRJ) והמרכז העולמי של בני ברית, כהוקרה על פעילות ההצלה המתמשכת של נפתלי בקנרוט-ברוניצקי ז"ל באזור דרוהוביץ', פולין, בתקופת השואה.
נפתלי ("תולק") בקנרוט נולד בשנת 1905 בעיירה דרוהוביץ' שבגליציה. הוא היה נצר למשפחה שעסקה בהפקת וזקוק הנפט הרב שנתגלה באזור. בקנרוט למד חקלאות בצרפת כחלק מתוכניתו לעלות לישראל, אך עם סיום לימודיו חזר הביתה כדי לסייע למשפחה בהתמודדות עם המשבר הכלכלי של אותה תקופה. בין השנים 1939-1941 תחת שלטונם של הרוסים, התמנה בקנרוט ע"י מושל המחוז דאז, ניקיטה חרושצ'וב, לשמש כאגרונום מחוזי.
עם כניסת הגרמנים לדרוהוביץ' בקיץ 1941 ותחילת ההשמדה של האוכלוסייה היהודית בעיר ובסביבה, פתח נפתלי בקנרוט ביוזמה שיטתית לארגן ולהעסיק את העובדים היהודים שנדרשו בפקודת הגסטפו. עם הזמן הוא יזם הקמת בתי מלאכה שונים, חוות חקלאיות וחוות רכיבה לגרמנים, כדי לספק תירוץ להעסקת היהודים והצלתם ממוות. בדרך זו הוא הצליח לשלוף יהודים מתוך אקציה גדולה שהתקיימה ב-1942 ולהחזירם לעבודה. בהמשך המלחמה, כשהסתבר שאישורי העבודה המיוחלים היו רק הגנה זמנית מפני השמדה, הוא ניצל את האמצעים במקומות העבודה שיזם, כדי להכין בונקרים, ששימשו מחבוא ליהודים אשר הצליחו לשרוד עד אז.
בשנת 1943, בתחבולה מתוחכמת, הוכר בקנרוט על-ידי הגסטפו כארי טהור. למרות הסכנה שנשקפה לו ולבני משפחתו מצד האוכלוסייה המקומית ומצד יהודים שנותרו עדיין בחיים, ואשר הכירו אותו ואת משפחתו כיהודים לכל דבר, הוא המשיך במשחק המוחות בינו לבין הנאצים. מעמדו הארי אפשר לו תועה חופשית, פעולות הצלה וארגון מערכת אספקת מזון לאותם יהודים שששרדו במקומות מסתור שונים או בבונקרים שחפרו ביערות באזור.
אלפים מיהודי דרוהוביץ' הוצאו להורג במסגרת האקציות ביער ברוניצה הסמוך. לזכר הנספים שינה בקנרוט לאחר המלחמה את שם משפחתו לברוניצקי, על-שם אותו יער הריגה.
נפתלי בקנרוט נהג לומר לאחר המלחמה, כאשר היה נשאל מדוע אינו מספר על התקופה, "מה שמלווה אותי כל הזמן, זה לא היהודים שהצלחתי להציל, אלא זכרם של כל אותם יהודים שידי קצרה מלהציל".
דמות ומופת
מתוך נימוקי הוועדה להענקת אות המציל היהודי: נפתלי בקנרוט-ברוניצקי הוא דמות ומופת לסולידריות יהודית בתקופת השואה, שבאה לידי ביטוי במגוון מפתיע של יוזמות שהתקיימו לאורך זמן ושמטרתן הצלת יהודים מגירוש והשמדה. התושייה, המסירות, החוכמה והגבורה שהפגין בקנרוט-ברוניצקי מול הגסטפו מהרגע שנכח לדעת כי ביכולתו להציל חיי יהודים, הן מסכת מאלפת של הסתכנות ובדיקת גבולות האפשר באופן יום יומי. אישיותו המיוחדת, בת-הסמכות והאמינות, חיבבה אותו על אויבים וידידים כאחד - ביניהם שני גרמנים שעזרו בפעולות ההצלה ואשר זכו לימים לתואר חסיד אומות עולם. פעולות אלה הבטיחו את הישרדותם של עשרות רבות של יהודים אשר צלחו את השואה. על כל אלה, החליטה הוועדה להעניק לנפתלי בקנרוט-ברוניצקי את אות המציל היהודי.
"אות המציל היהודי" נוסד בשנת 2011 על-ידי הוועדה להוקרת גבורתם של המצילים היהודים בשואה והמרכז העולמי של בני ברית כדי לתקן עוול היסטורי. עד היום הוענק האות לכ-150 מצילים שפעלו בצרפת, הונגריה, יוון, גרמניה, סלובקיה, רוסיה, אוקראינה, יוגוסלביה, פולין, הולנד וליטה מתוך אלפי היהודים שסיכנו עצמם על אדמת אירופה כדי להציל את אחיהם.
הטקס ייערך במהלך מפגש האזכרה השנתי של ארגון ניצולי דרוהוביץ', בוריסלב והסביבה כהוקרה של משפחות הניצולים. דברים יישאו מר אלן שניידר, מנהל המרכז העולמי של בני ברית, מר יהודה ברוניצקי, בנו של נפתלי בקנרוט, בני משפחה וידידים.

תאריך:  06/03/2017   |   עודכן:  06/03/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אות המציל היהודי לנפתלי בקנרוט-ברוניצקי
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
מעשיו ראויים להערכה רבה יותר ל"ת
וינטר הניה  |  7/03/17 08:51
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות שואה וגבורה
איתמר לוין
מפלגת הימין הגרמנית AfD, הצוברת תנופה לקראת הבחירות בספטמבר, דורשת לשנות את יחסה של גרמניה לעבר הנאצי - תוך שימוש ברטוריקה של מכחישי שואה ובעיוות עובדות היסטוריות
איתמר לוין
יורם שפטל בנה את הקריירה שלו על הטענה לפיה הוא הביא לזיכויו של איוון דמיאניוק. אלא שהאמת הפוכה: הזיכוי הושג בשל ראיות שהציגה דווקא התביעה; שפטל סירב לסייע לה להשיג אותן    יש עוד כמה פרטים ששפטל לא רוצה שתזכרו
מחלקה ראשונה
העורך המשפטי של News1 ואחד מבכירי חוקרי השואה חושפים את סיפורו המלא של המרד היחיד שהתחולל במחנה אושוויץ: התקוממות אנשי הזונדרקומנדו בתאי הגזים באוקטובר 1944
אברהם פכטר
עופרת בקפה - עופרת במי השתיה, אז מה עלינו לעשות    הסכנה בעופרת הזורמת בקפה ובמים שלא יהיו לנו "חיילי עופרת"    במבצע "עופרת יצוקה", חיילי צה"ל ירקו עופרת ונצחו בקרב    המומחים ממליצים על ניקוי המכונות ורצוי גם מכונות הממשלה המחליטות והמבצעות
ציפי לידר
בשולי הכותרות: ירושלים של צחנה    הרצח במגדל    מירי רגב שאוהבים לשנוא    ולקינוח פסוקו
רשימות נוספות
משרד הבריאות ידאג לניצולי השואה  /  גלית יצחק-אוגנוב
נאור מקצרת המתנה לניצולי שואה  /  עידן יוסף
"להקים אתר הנצחה במחנה טרבלינקה"  /  מירב ארד
חטא ועוון  /  יצחק מאיר
"לחמו באומץ ומתו בכבוד"  /  איתמר לוין, גדעון גרייף
לקחי השואה והטיפול בילדים באזורי הקרבות  /  בעז כהן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il