X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
חיות: גם עצימת עיניים של תאגיד ציבורי ומנהליו תיחשב להפרת חובת הגילוי - ולא רק הימנעות במכוון ממסירת מידע; רשלנות גרידא לא תהיה הפרה
▪  ▪  ▪
תכליות הדיווח המיידי

בית המשפט העליון מרחיב (יום ד', 15.3.17) את חובת הגילוי בדוחות מיידיים המוטלת על חברות ציבוריות. השופטת אסתר חיות קובעת לראשונה, כי תאגיד ומנהליו לא יעמדו בחובת הדיווח גם במקרה של עצימת עיניים, ולא רק במקרה של זדון. לצד זאת, דוחה חיות את הגישה לפיה יש להרחיב את האחריות על אי-גילוי כך שתחול גם על מקרים של רשלנות.
חברות ציבוריות מחויבות לדווח מיידית לציבור, לרשות ניירות ערך ולבורסה על "מידע מהותי" הנוגע אליהן. הכוונה למידע שיש לו "השפעה מהותית" על ענייניה של החברה - מונח עמום שבתי המשפט יוצקים לו תוכן בכל מקרה לגופו, מציינת חיות. השאלה העיקרית בה דן פסק הדין הנוכחי היא מתי מוחזק התאגיד כמפר
את חובת הדיווח המיידי.
עד כה קבעה הפסיקה, כי יש להראות שהמידע היה בפועל בידי התאגיד והוא נמנע מלדווח עליו. אולם חיות מאמצת את עמדתה של רשות ניירות ערך וקובעת, כי גם מקרה של עצימת עיניים יהווה הפרה של חובה זו. לדברי חיות, ניתן להסיק הרחבה זו גם מתקנות הדיווח על-פי חוק ניירות ערך, וגם מהקשה לדין הפלילי הרואה עצימת עיניים כשווה לידיעה ממש.
לגבי משמעותו של המושג "עצימת עיניים", מצטטת חיות את דבריו של השופט יצחק אנגלרד: "'עצימת עיניים' מצויה בין ידיעה
בפועל לבין אי-ידיעה רשלנית. כלומר, כשאדם עצם את עיניו מלראות או אטם את אוזניו מלשמוע, הוא נחשב כיודע את אשר לא חפץ לדעת בשל חששו לדעת... אין הדבר כך, שעה שאדם לא ידע דבר ולא חשש מלדעתו, אך היה יכול לדעת את הדבר לו נהג כאדם סביר.
"...עם זאת הגבול בין הדרגה הנמוכה של 'עצימת עיניים' לבין
הדרגה העליונה של אי-ידיעה רשלנית הוא דק מאוד, ואין פלא כי במקרי גבול עשויים להיווצר חילוקי דעות בדבר סיווגה של התנהגות ספציפית של אדם".
חיות מוסיפה: "נוכח התכליות שאותן מיועדת חובת הדיווח המיידי
להגשים, קרי - הגנה על המשקיעים, שמירה על יעילות שוק ההון והממשל התאגידי והצורך למנוע התנהגות מניפולטיבית של נושאי המשרה בתאגיד - מן הראוי לאמץ גם לעניין ידיעת התאגיד המקימה חובת דיווח מיידי את הפירוש לפיו 'ידיעה' - גם 'עצימת עיניים' של מי מנושאי המשרה במשמע.
"תוצאה אחרת חוטאת בעיני לתכליתו של הדיווח המיידי וחמור מכך - יש בה כדי לכרסם במהימנות הדיווחים, משום שהיא משלימה עם העדר פעולה לבירור עובדות מהותיות על-מנת לחמוק מגילוי, גם במצבים שבהם העדר הפעולה מתאפיינת בעצימת עיניים ואטימת אוזניים בשל החשש לדעת".
כאמור, חיות דוחה את הגישה לפיה ניתן להטיל על התאגיד אחריות גם במקרה של רשלנות - כאשר יכול היה וצריך היה לדעת על המידע הטעון דיווח, אך לא עשה זאת. לדבריה, גישה זו מותחת את מושג ה"ידיעה" אל מעבר לגבולותיהן של תקנות הדיווח, ותטיל על נושאי המשרה גזירה שאין הם יכולים לעמוד בה.
חיות דחתה את ערעורו של רועי ברנדיס על החלטת בית המשפט המחוזי בתל אביב (השופטת רות רונן) לדחות את בקשתו לאשר תביעה ייצוגית נגד בבילון, בטענה שלא דיווחה בשנת 2013 על חילוקי דעות מהותיים עם חברת יאהו. חיות מדגישה, כי היא דוחה את הבקשה מנימוקים שונים מאלו של רונן, שכן לדעתה אין לייחס לבבילון ומנהליה - ובראשם נועם לניר - עצימת עיניים לגבי מידע זה.
ברנדיס חויב בתשלום הוצאות בסך 15,000 שקל. השופטים דפנה ברק-ארז ומני מזוז הסכימו עם חיות. את ברנדיס ייצגו עוה"ד עמית מנור ויוקי שמש; את בבילון ומנהליה ייצגו עוה"ד דוד זילברבוים, יפעת מרום, אור נוי ולירון ליברמן; ואת היועץ המשפטי - עוה"ד ליאב וינבאום ושלמה כהן.

תאריך:  16/03/2017   |   עודכן:  16/03/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
העליון מרחיב חובת הגילוי בדיווח מיידי
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלעזר לוין
הוועדה המקומית אישרה להפקדה חמש תוכניות מתאר למתחם 3700 מעבר לירקון    מספר הדירות ינוע בין כ-11,500 לכ-12,700    מתוכן - 2,160 דירות בנות-השגה ו-1,240 דירות קטנות    כן ייבנו 210 אלף מ"ר נכסים מניבים, 50 אלף מ"ר מלונות ופארק גדול
יצחק דנון
קרנות הנדל"ן ריאליטי שרכשו את קריית התקשורת טוענות, כי אולפני ג.ג ויורם גלובוס הפרו את הסכם השכירות, שהיה מרכיב מרכזי ברכישתה מידיהם
עידן יוסף
הערים אותן קבע שר הפנים הן אשקלון, טבריה, עכו, תל אביב והרצליה    דרעי: "הים אינו יכול להיות החצר האחורית של הרשויות המקומיות"
יצחק דנון
חיים פלר וזאב טריפטו טוענים שטמבור העמיסה הוצאות יתר על פעילות שרכשה מהם, ובכך הקטינה את הרווח התפעולי שהם זכאים ל-40% ממנו
מירב ארד
ירידה נרשמה בהכנסות מהדממת מתקני החברה לצורך טיפול תקופתי    הירידה בתוצאות התפעוליות השנתיות נבעה על-רקע הדממת חלק משמעותי של מתקני החברה לצורך טיפול תקופתי רב שנתי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il