אנחנו עושים מה שדחוף ופחות מה שחשוב. כך אמר דרור גנון, מנהל בכיר ברשות הארצית לתחבורה ציבורית. הוא דיבר בכינוס ים-המלח לתחבורה ציבורית, שקיים פורום חברות התחבורה הציבורית הפרטיות בסוף-השבוע (23-22.3.17). גנון סימן את בעיית מחסור התשתיות כחסם המרכזי בענף התחבורה הציבורית.
"בעיית התשתית נובעת מכך שלפחות עשרה גופים מעורבים בנושא. לכאורה, הפתרון לפקקים הוא תחבורה ציבורית שתתן שירות במהירות, אמינות, תדירות ונוחות - כי אוטובוס אחד יכול להחליף 100 מכוניות. אבל צבא צריך בסיס לחזור אליו בסוף היום", אמר גנון תוך שהוא מתכתב עם דברי מנכ"ל
חברת קווים ציון פת, שטען לפניו שצבא אינו יכול לצאת רעב לקרב.
כשב
משרד התחבורה מדברים על תשתיות, הם מתכוונים לסוגים שונים של תשתית - תשתית תפעול (מסופים, חניונים), תשתית שירות (סככות, סביבת התחנה ועמדות ויסות) ותשתיות העדפה (רמזורים, נתיבי העדפה ונתיבים מהירים). אולם החסמים לכך הם: חוסר בזהות אינטרסים מצד הרשויות (NIMBY), דחיקת המתקנים מחוץ לערים (ק"מ ריק), מחסור בסיס בשטחים יעודיים, העצמת תועלת היזם מהמיזם, ביורוקרטיה בהוצאת היתרים ותקצוב למתקני תשתית.
גנון: היום יש 22% פיצול, ואנחנו מתכננים שבעוד 20 שנה יהיה 40% פיצול נסיעות (כלומר, שזה יהיה אחוז המשתמשים בתחבורה הציבורית, ע.י.). למשרד התחבורה אין מתקני תחבורה ציבורית והוא אינו מנחה במישרין את המתקנים. אנחנו לא מקבלים אישורים לשימושים חורגים. חסרים 3,500 דונם תשתיות תחבורה ציבורית במרכז הארץ, ואני לא להגיד כמה באזורים אחרים. כשאגד מכר תשתיות איבדנו אותן לטובת בתי מגורים וקניונים. הלוואי שיהיו לנו מסופים כמו שיש קניונים. דרוש שינוי תפישה!"
את שינוי התפישה מובילה
הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, שדוחפת לקידום כמה מהלכים משמעותיים:
- שיפוץ מתקנים קיימים בערים תל אביב, באר שבע, עפולה ונתניה;
- הקמת מתקנים חדשים בקסטינה (מלאכי), באום אל-פחם ובערד;
- קידום תוכנית מתאר ארצית לכל התשתיות. על-פי תוכנית האב, רשות מקרקעי ישראל לא תקצה שטחים לעיריות אלא למשרד התחבורה באמצעות מינהל הדיור הממשלתי;
- תקציב ייעוד לתשתיות - החסם יטופל באופן משמעותי במשרד התחבורה, בממשלה וברשויות המקומיות. המשרד שוקל לפנות לעיריות ולהתנות מתן תוספות שירות בהקצאת תשתיות. במקביל, הוא קוראים למפעילים לסייע לו באיתור שטחים פנויים.