X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
משרד התחבורה מתגייס לפתור בעיית המחסור בתשתיות לתחבורה ציבורית ודורש שרמ"י יעביר אליו שטחים באמצעות מינהל הדיור שוקל להתנות מתן תוספות שירות בהקצאת תשתיות מצד העיריות מהירות הנסיעה המסחרית בגוש-דן פחתה ב-1 קמ"ש
▪  ▪  ▪
גנון. "דרוש שינוי תפישה"
[צילום: ניר שאנני]

אנחנו עושים מה שדחוף ופחות מה שחשוב. כך אמר דרור גנון, מנהל בכיר ברשות הארצית לתחבורה ציבורית. הוא דיבר בכינוס ים-המלח לתחבורה ציבורית, שקיים פורום חברות התחבורה הציבורית הפרטיות בסוף-השבוע (23-22.3.17). גנון סימן את בעיית מחסור התשתיות כחסם המרכזי בענף התחבורה הציבורית.
"בעיית התשתית נובעת מכך שלפחות עשרה גופים מעורבים בנושא. לכאורה, הפתרון לפקקים הוא תחבורה ציבורית שתתן שירות במהירות, אמינות, תדירות ונוחות - כי אוטובוס אחד יכול להחליף 100 מכוניות. אבל צבא צריך בסיס לחזור אליו בסוף היום", אמר גנון תוך שהוא מתכתב עם דברי מנכ"ל חברת קווים ציון פת, שטען לפניו שצבא אינו יכול לצאת רעב לקרב.
כשבמשרד התחבורה מדברים על תשתיות, הם מתכוונים לסוגים שונים של תשתית - תשתית תפעול (מסופים, חניונים), תשתית שירות (סככות, סביבת התחנה ועמדות ויסות) ותשתיות העדפה (רמזורים, נתיבי העדפה ונתיבים מהירים). אולם החסמים לכך הם: חוסר בזהות אינטרסים מצד הרשויות (NIMBY), דחיקת המתקנים מחוץ לערים (ק"מ ריק), מחסור בסיס בשטחים יעודיים, העצמת תועלת היזם מהמיזם, ביורוקרטיה בהוצאת היתרים ותקצוב למתקני תשתית.
גנון: היום יש 22% פיצול, ואנחנו מתכננים שבעוד 20 שנה יהיה 40% פיצול נסיעות (כלומר, שזה יהיה אחוז המשתמשים בתחבורה הציבורית, ע.י.). למשרד התחבורה אין מתקני תחבורה ציבורית והוא אינו מנחה במישרין את המתקנים. אנחנו לא מקבלים אישורים לשימושים חורגים. חסרים 3,500 דונם תשתיות תחבורה ציבורית במרכז הארץ, ואני לא להגיד כמה באזורים אחרים. כשאגד מכר תשתיות איבדנו אותן לטובת בתי מגורים וקניונים. הלוואי שיהיו לנו מסופים כמו שיש קניונים. דרוש שינוי תפישה!"
את שינוי התפישה מובילה הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, שדוחפת לקידום כמה מהלכים משמעותיים:
  • שיפוץ מתקנים קיימים בערים תל אביב, באר שבע, עפולה ונתניה;
  • הקמת מתקנים חדשים בקסטינה (מלאכי), באום אל-פחם ובערד;
  • קידום תוכנית מתאר ארצית לכל התשתיות. על-פי תוכנית האב, רשות מקרקעי ישראל לא תקצה שטחים לעיריות אלא למשרד התחבורה באמצעות מינהל הדיור הממשלתי;
  • תקציב ייעוד לתשתיות - החסם יטופל באופן משמעותי במשרד התחבורה, בממשלה וברשויות המקומיות. המשרד שוקל לפנות לעיריות ולהתנות מתן תוספות שירות בהקצאת תשתיות. במקביל, הוא קוראים למפעילים לסייע לו באיתור שטחים פנויים.

האוטובוסים בישראל נוסעים לאט מדי
חנין. מהיר לעיר - מהלך נכון [צילום: ניר שאנני]

לפני שנים אחדות הייתה מהירות הנסיעה המסחרית בגוש-דן נמוכה מאוד - 16 קמ"ש בממוצע. כיום, לדברי גנון, היא עומדת על 15 קמ"ש, לעומת 25 קמ"ש בערי אירופה. יו"ר ועדת המשנה לתחבורה ציבורית שע"י ועדת הכלכלה, ח"כ דב חנין, אמר בנאומו בכינוס כי לפניו עומדים שני נתונים – האחד, 10% משתמשים בתחבורה הציבורית בישראל לעומת 35% בשאר המדינות [ראש הרשות לתח"ץ, מאיר חן, שדיבר אחריו תיקן שהנתון הנכון לפי הלמ"ס הוא 23% ולא 10%]; והשני, 15 קמ"ש לנסיעת אוטובוס במטרופולין גוש-דן לעומת 25 קמ"ש במדינות מערביות, כאמור. המסקנה לדברי חנין היא שיש פחות משתמשים כי התחבורה הציבורית נוסעת לאט, והאוטובוסים מתחרים בכלי הרכב הפרטיים על הכביש.
הסיבה לכך, לדברי חנין, היא החלטת המדינה לתת משאב ציבורי מוגבל הנקרא 'כביש' לכולם, כשלאיש אין העדפה. "לכך דרושה החלטה פוליטית. במקום שרכב פרטי יסיע 70 ק"ג בנאדם עם טונה מתכת מסביב, יתנו עדיפות לאוטובוס-שניים שיסיעו 50-40 בני אדם.
חנין אמר כי לרכבת תחתית בתל אביב דרוש המון זמן וכסף. "לכן הצעתי לפני כתשע שנים להגשים זאת באופן מיידי ובעלות נמוכה תוך ויתור על שני עניינים – זו לא תהיה רכבת והיא לא תהיה תחתית. זה מחייב נת"צים, עדיפות תנועה לאוטובוסים ומערכת כרטוס. התפישה הזו מתחילה להתקדם. המהיר לעיר הוא מהלך בכיוון הזה". חנין הציע בסיום נאומו לקיים בתשתיות התחבורה גם שימושים אחרים.

תאריך:  27/03/2017   |   עודכן:  27/03/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"הלוואי שיהיו לנו מסופים כמו שיש קניונים"
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות תחבורה ציבורית
אלעזר לוין
ראש מטה הדיור מאשר שיש בעיה לסלול די כבישים לשכונות החדשות    בעיה נוספת: "ראשי הערים לא כל כך רוצים דירות להשכרה"
עידן יוסף
משרד התחבורה אומר כי מצוקת גיוס הנהגים אינה ייחודית לישראל וקורא למפעילים לעשות חשבון נפש    המפעילים טוענים לעודף משימות, לחוסר הכרה בשימור נהגים, לעודף ביורוקרטיה בהכשרה ולהגדרת זמני נסיעה קצרה שאינה תואמת למציאות
עידן יוסף
יו"ר סופרבוס בליליוס מתרעם על כך שהמדינה מכניסה את הבעיות למכרזי ההפעלה של התחבורה הציבורית במקום לטפל בהן    אודי אדירי מהאוצר: האחריות על התשתית מתחילה במדינה. הצלחנו ליצור שוק תחרותי מדי    תחבורה בדרך שלנו: אין באמת תחרות
עידן יוסף
אחוז הפיצול בין נוסעי הרכב הפרטי לתחבורה הציבורית גדל ב-2% בלבד, בניגוד להתחייבות משרד התחבורה להגדילו כבר אשתקד ב-9%    מנהל הרשות ארצית: תהיה עדיפות לתחבורה ציבורית על פני רכב פרטי
עידן יוסף
יו"ר המזכירות אבי פרידמן דוחה את הנסיונות להשוות בין אגד ליתר מפעילי התחבורה הציבורית משום שלדבריו לא ניתן להשוות בין תפוחים בני 83 שנה לאגסים בני 10 שנים    המפעילים הפרטיים: מגיע לאגד יותר, אבל רק קצת יותר
רשימות נוספות
החלו נסיעות המבחן של הרכבת לכרמיאל   /  עידן יוסף
שינויים בקווי מטרופולין בשרון  /  עידן יוסף
בוטל איום השביתה באגד  /  עידן יוסף
כך שברה הממשלה את שביתת אגד בשנות ה-80  /  עידן יוסף
מה יש למהר  /  איתמר לוין
תשתית רעועה  /  איתמר לוין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il