פחות מארבעה ימים בלבד לפני תחילת השינויים במערך התחבורה הציבורית בעקבות הילולת ל"ג בעומר במירון, מגלה
הרשות הארצית לתחבורה ציבורית ב
משרד התחבורה אוזלת יד שמסתמנת כמחדל העלול להביא לקריסה מערכתית בשירות.
כך למשל, עד עתה לא פרסמו משרד התחבורה ומפעילי התחבורה הציבורית הגדולים כל מידע על הפגיעה הצפויה בקווי התחבורה הציבורית בכל הארץ. באתר "כל קו" של משרד התחבורה מופיע מידע שקרי כאילו כל הקווים יפעלו כסדרם. מדובר בהטעיית הציבור. במשרד התחבורה בחרו שלא להגיב.
באתר
נתיב אקספרס, למשל, מופיע מידע שקרי הפוך, ולפיו בכל קווי השירות של החברה ברחבי הארץ לא יהיה שירות. במוקד המידע של החברה אמרו כי אכן לא יהיה שירות. כאמור, גם כאן מדובר במידע שאינו אמת.
בתוך כך, מדווחת התקשורת החרדית על כל שכרטיסים למקומות שמורים לקווי אגד בשעות הערב והבוקר אזלו. באגד דחו את הטענות כאילו התבצעה מכירה סיטונית ולא פרטנית. יועץ אגד למגזר החרדי, יצחק רודיך, אמר כי החלטת משרד התחבורה שלא לדחות את ההילולה ביממה תביא לתוהו ובוהו.
התנהלות משרד התחבורה מציבה סימני שאלה כבדים באשר לתפקוד המשרד:
- מדוע משרד התחבורה גורע משמעותית מהשירות הסדיר (ולא רק בריכוזים חרדיים) כדי לספק ביקוש לשירות שאמור להינתן בידי מסיעים פרטיים, ושופך על כך כמויות אדירות של כסף?
- איזו מין תחבורה ציבורית היא זו שבה כל המקומות מוזמנים מראש ואין מקומות לנוסעים מזדמנים?
- איזו מין תחבורה ציבורית היא זו שבה האוטובוסים יוצאים מלאים ולכן אין עצירה בתחנות הביניים ואין תגבור כדי לתת מענה לממתינים בתחנות אלה?
- מדוע אין הקפדה על בטיחות הנוסעים באמצעות מערכת שעות עבודה נורמלית לנהגים והתאמת האוטובוסים לשירות?
- מדוע עד שעה זו לא נמסר מידע לציבור באתרים השונים על השירות שייגרע (בשנים עברו הייתה הודעה כללית ולא הודעות פרטניות ביחס לכל קו בנפרד)? מדוע אין מודעות בתחנות?
התנהלות הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, המזכירה מדינת עולם שלישי, מעלה חשש כבד להחלטות לא מקצועיות, שנגועות בשיקולים זרים, אולי אפילו פוליטיים. פגיעה חמורה ביותר בציבור משתמשי התחבורה הציבורית מצריכה בדיקה מצד משרד מבקר המדינה ואגף הביקורת הפנימית במשרד התחבורה. תגבור לצורך אירוע מיוחד אינו יכול לבוא על חשבון השירות הסדיר, וחשוב שיהיה מי שיבהיר זאת למשרד התחבורה.