אבירם ציינה כי בל"ג בעומר "אין גלגל פנוי", כלשונה, והוסיפה כי כך זה במתמטיקה - כשמוסיפים כאן מחסירים ממקום אחר. היו"ר חנין דחה את דבריה ואמר כי זה אינו עניין מתמטי אלא פוליטי הכרוך ב"הגדלת השמיכה". אבירם מצידה תלתה את העניין בדרישות המשטרה. מנכ"ל ארגון 15 דקות, גיל יעקב, אמר כי הציבור מודאג מאוד-מאוד מהעתיד להתרחש בל"ג בעומר. לדבריו, לא נערך דיון עקרוני האם מי שאמור להפעיל את השירות להר מירון הוא התחבורה הציבורית או חברות התחבורה הפרטיות. עוד קבל על כך שכל המקומות בנסיעות יהיו שמורים ואין מקום לנוסעים מזדמנים בתחנות הביניים. יעקב הזכיר את בעיית המידע המוטעה והחלקי שמספק משרד התחבורה לנוסעים ודרש להפיץ את המידע לא רק במודעות בעיתונות אלא גם בתחנות, בעיקר באמצעות צגי המידע הדיגיטליים. הוא גם ציין את העובדה שמשרד התחבורה משבית את עצמו בטיפול בכל השגרה השוטפת. חנין הגיב לדברי יעקב ואמר בציניות כי הכניסו חג חדש ללוח השנה העברי ולמרות שמדובר באירוע צפוי מראש, מנהל אותו משרד התחבורה בחשאיות כמו מבצע צבאי, וימים ספורים לפני האירוע עדיין אין מידע. לדברי חנין, חייבים לייצר שקיפות הרבה זמן מראש כדי לייצר ודאות. קמב"ץ אגף התנועה במשטרה, ניב ידיד, אמר כי תאונות נגרמות מעייפות ובמשטרה עוקבים יחד עם משרד התחבורה אחרי שעות המנוחה של נהגי האוטובוסים וגם מאפשרים עמדות ריענון לנהגים פרטיים. עמיר קינן, מנהל אגף התנועה באגד, אמר כי אגד התכונן לל"ג בעומר במשך מעל 8 חודשים, הכנה שכללה הפקת לקחים משנים קודמות. "היינו מאורגנים ברמה של 2,400 נסיעות למירון ובחזרה ללא פגיעה בקווי השירות הסדירים. ביום בו התקבלה ההחלטה שיש לימודים ביום הזה פנו אלינו כל מפעילי האוטובוסים הפרטיים והחברות הפרטיות וביטלו מאחר שנאלצו להפנות את האוטובוסים לתלמידים". חנין תקף את שר החינוך נפתלי בנט על החלטתו לדחות ביממה את החופשה ואמר כי התנהלותו בלתי נסבלת, ונעשתה בלי לבדוק את הנושא עם גורמים שונים. לדבריו, השר בנט גרם לשיבוש ונזק להורים ולנוסעים, וזאת ללא שום מחשבה מקצועית ותכנון מינימלי, התנהלות שלטענתו אינה ראויה לאדם בתפקיד של שר. בוועדת החינוך של הכנסת תקפו הורים את החלטתו של בנט. חברי הכנסת ביקשו לקבל את המידע על ההליכים שקדמו להחלטה וקבלו על מספרם הרב של ימי החופשה הפוגע בהורים. ח"כ יוליה מלינובסקי ( ישראל ביתנו) אמרה כי גריעת ההסעות עלולה לסכן את שלומם של התלמידים בהגעתם למוסדות החינוך ובחזרה לביתם, קראה לשר החינוך לחזור בו ואמרה כי יש להסדיר בחקיקה את נושא לוח החופשות במערכת החינוך.
|
דיון מקביל אחר התקיים בוועדת הפנים. דרור גנון, מנהל בכיר באגף תחבורה ציבורית, אמר כי כיוון שאין חופשה הורים ומורים יסעו לעבודה והמדינה תהיה פקוקה. לדבריו, הדבר ישפיע גם על האוטובוסים הנוסעים למירון תוך הגדלת משך הנסיעה של אוטובוסים המגיעים ממקומות מרוחקים בחצי שעה-שעה, דבר שתהיה לו השפעה ישירה על הנהגים שלא יוכלו לשמור על הוראות התקנה המגבילה את משך הנסיעה המותר - דבר העלול להשפיע על בטיחות הנוסעים. גנון ויועץ משרד התחבורה לענייני חרדים, שלמה רוזנשטיין, אמרו לוועדה כי המשרד אינו יכול להיות אחראי לכך שאנשים שירצו לא יוכלו להגיע להילולה. הם ציינו כי ישנן תופעות ספסרות בכרטיסי נסיעה. השניים הצביעו על בעיה רצינית שעשויה להיווצר בפיזורם של החוגגים ששהו כל השבת על ההר, והזהירו מפני חסימת אוטובוסים על ההר, דבר שיגרום למהומות. לדבריהם, מדובר בתסריט אימה עם פוטנציאל לפיצוץ לא קטן, כלשונם. בעוד שהערכת המשטרה כי להר יגיעו כ-500 אלף איש, במשרד התחבורה נערכים ל-220 אלף באמצעות קווים מ-30 נקודות הסעה ברחבי הארץ שיבצעו כ-8,000 נסיעות ב-20 קווים, בהזמנת מקומות מראש. במשרד התחבורה אומרים כעת כי חוסר של 600 אוטובוסים, הוא יותר משליש מהתכנון (ולא רבע כפי שנטען תחילה, ע.י.).
|
המשטרה מתנגדת לפריסת האירוע
|
|
ח"כ מנחם אליעזר מוזס ( יהדות התורה) ניכס לעצמו רעיון שהגה דרור גנון, לפיו אוטובוסים ייצאו ממרכז הארץ רק בשעה 16:00 ביום ראשון ויחזרו בשעה 22:00. המשטרה מתנגדת לרעיון, ויו"ר ועדת הפנים, ח"כ דוד אמסלם אמר כי אינו רואה שום מניעה שכך יהיה. "זה חלק מהשירות. המשטרה צריכה להתאים את עצמה לציבור גם אם זה קשה. האירוע מתגלגל משנה לשנה. כנראה התפילות עוזרות, אבל אין בעל בית שמסנכרן. לנו חשוב ההיבט הבטיחותי. כינוס של 400,000 איש אין לו אח ורע, ולכן חייב להיות אחראי לאירוע מטעם המשלה. לדעתי - משרד הדתות". אמסלם צודק, שכן כבר נקבע בעבר כי הגורם המתכלל של אירועי ל"ג בעומר במירון יהיה המשרד לשירותי דת. "איך ייתכן שלכל התקהלות של 200 איש צריך להוציא רישיון ולמגה אירוע של 400,000 איש לא צריך רישיון, אין אחראי ואין מתכלל?", תהה היו"ר אמסלם כשהתברר בדיון היום על הערכות הגורמים האחראים להילולת רשב"י במירון, שלאירוע לא נדרש רישיון, וממילא הוא כנראה לא עומד בשום דרישות רישיון הנדרשות מכל מארגן אירוע. היועץ המשפטי צפון של המשטרה, סנ"צ משה ברקוביץ, ניסה להסביר: "אירוע תחת כיפת השמיים המצריך רישיון הוא כשמישהו מבקש לקיים אירוע. כאן איש לא מבקש, מגיעים אנשים. לכן זה מוגדר אירוע ספונטני שלא מצריך רישיון". אמסלם: "אתה רציני? ל"ג בעומר במירון זה אירוע ספונטני?". שבתי גרברצ'יק, דובר המשטרה למגזר דתי-חרדי: "כן. כי איתנו או בלעדינו יגיעו למירון. יש הדלקות ויש טריבונות שלהן יש תהליך רישוי, אבל לא להגעה, כי עמך ישראל עולה למירון". אמסלם: "רישיון עושה סדר. המשטרה חייבת להגדיר את האירוע ככזה שדורש רישיון, ואז גם יימצא מנהל לאירוע. בכל התקהלות המשטרה מכתיבה כמה פקחים וכמה סדרנים יהיו. היא קובעת היכן לשים חבלים. אם המשטרה לא אומרת שצריך רישיון - יש בלגן. מדובר באירוע דתי. אני מצפה שמשרד הדתות, אם יש לו מגה אירוע, שיתכלל אותו. אבל למנכ"ל המשרד יש כנראה עיסוק הרבה יותר חשוב מ-400,000 איש ולכן הוא שלח לכאן בחור מוכשר, העוזר שלו". הוא תבע מהמשרד לשירותי דת לכנס ישיבה דחופה כדי לצמצם נזקים, בהם ההערכה של-70,000 איש לא יהיו סידורי הסעה.
|
ד"ר חיים רוטברט, רופא נפתי, צפת, משרד הבריאות: "הגעתי לשם והתביישתי עבור האנשים שלא מקבלים מים. 'הכנסת האורחים' ללא פיקוח תברואתי. חמורה מאוד בעיית הלינה, בעיקר בסוף השבוע. מלינים אנשים במחסנים ובלולים. יש התחברות לצינורות באופן פרטיזני". מרדכי הלפרין, יו"ר ועד הישוב מירון: "כבר 30 שנה בכל שנה עולה בעיית החניונים ורעיון ההפקעות. יש פתרונות אמתיים ללא צורך בטרנספר ישוב שומרי שמיטה כהלכתה היחיד בארץ וכרמי יין הטובים בעולם. מי שחושב שהפתרון הוא להעביר חקלאים ממקומם ולעקור כרמים, לא שם לב להפטרה של שבת". סנ"צ משה ויצמן, אגף התנועה במשטרה: "דברים השתנו מאז 2014. 2015 ו-2016 עברו בהצלחה. גם השנה ל"ג בעומר חל במוצ"ש וזה אומר יותר לחץ. ההגעה והפיזור יותר מסיביים. כבר ביום שישי בבוקר צופים 20,000 איש. במוצ"ש יגיעו 60,000 איש בתוך 5 שעות ויהיה פיזור של 30,000 איש בתוך שעה במוצ"ש לאחר ההדלקה. אלה מספרים גדולים. יש 18 הדלקות ב-4 מתחמים. האיומים המרכזיים הם סדר ציבורי, פח"ע ופלילי. לכל איום יש מענה וחלוקה לגזרות, כשניצב משנה וסגן נציב מפקדים".
|
|