X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
צפויים להוציא צו על תנאי לפיו החדשות ישודרו בידי התאגיד "כאן" אומרים לח"כיות שפיר וכהן-פארן: לא ממהרים לרוץ לבג"ץ
▪  ▪  ▪
מלצר. "עבר זמנן" [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

שופטי בית המשפט העליון מותחים ביקורת חריפה על פיצול תאגיד השידור, בנימוק שההוראות אינן מעשיות ושייתכן שצו על תנאי שיעכב את הפיצול דווקא יעזור לתהליך. השופטים חנן מלצר, יצחק עמית ונעם סולברג דיברו (יום ב', 15.5.17) בדיון בשש עתירות בנושא השידור הציבורי. מלצר אמר, כי הצו המסתמן יאפשר לתאגיד לשדר את החדשות בעצמו והוא יקלוט את העובדים להם הוא זקוק; "אולי תראו שזה לא כל כך נורא ואולי תפיקו לקחים", הוסיף.
בתום הדיון לא ניתנה החלטה, אך השופטים רמזו בצורה ברורה שיוציאו צו על תנאי. משמעותו הצפויה היא, שתאגיד "כאן" ימשיך לשדר את החדשות לפחות עד להכרעה בעתירה - בעוד מספר חודשים. השופטים סבורים, שזהו הזמן הדרוש על-מנת להתארגן בצורה מסודרת ולמנות בצורה קבועה את מנהלי התאגיד ועורכיו, כך שתובטח עצמאותם העיתונאית.
בתחילת הדיון אמרו השופטים, כי אין למעשה מקום לדון בחמש מבין העתירות - העוסקות במועד תחילת השידורים, העסקת עובדי רשות השידור ועוד - אלא רק בזו של התאגיד, העוסקת בפיצול חטיבת החדשות ממנו.
בפתח הדיון אמר מלצר, על דעתם של עמית וסולברג, כי עתירות אלו "עבר זמנן" והן לא עודכנו. עמית הוסיף, כי בג"ץ לא יחזיר את הגלגל לאחור. לדברי מלצר, ייתכן שאם יוחלט להוציא צו על תנאי בנושא הפיצול - יצורפו העותרים האחרים (או חלקם) כמשיבים לעתירת התאגיד ויוכלו להביע במסגרת זו את עמדתם. "חלק מהעתירות היו מינהליות ואחר כך הפכו לחוקתיות; יכול להיות שהייתה לכם עילה מינהלית, אבל עכשיו עליכם להראות עילה חוקתית", הוסיף.
עמית גם מתח ביקורת על חלק מן העותרים, שלדבריו הפציצו את בג"ץ בבקשות לצווי ביניים. "אתם רצתם אחרי הליכי החקיקה", העיר והוסיף בהומור: "אני סבלתי מכל רגע, כי הייתי תורן באותו שבוע". מלצר הוסיף, כי אין אח ורע להגשת עתירות נגד הליך חקיקה הנמצא בעיצומו - כפי שעשו ח"כ סתיו שפיר וח"כ יעל כהן-פארן - וקרא להן למחוק את עתירתן.
איפה הפגיעה בחופש הביטוי
סולברג שאל את עו"ד דורי קלגסבלד, המייצג את התאגיד, היכן הפגיעה בחופש הביטוי שהרי החדשות ישודרו בידי תאגיד אחר. הוא העיר, כי ספק האם יש לתאגיד זכות לחופש הביטוי, והוסיף שהרי ניתן היה מלכתחילה להקים שני תאגידים. מלצר הוסיף, שגם הזכות לכבוד - עליה מתבסס התאגיד - ספק אם היא תקפה לגבי תאגיד. קלגסבלד השיב, כי הדבר דומה להעברת הביקורת השיפוטית מבג"ץ לרבנות הראשית: לכאורה אין שינוי - אך אין ספק שמדובר בפגיעה בבג"ץ. "היו אנשים שהיו ממונים על החדשות ולקחו להם את זה", הוסיף, ולכן מדובר גם בפגיעה בבני אדם ולא רק בתאגיד.
קלגסבלד אמר, כי אינו מצליח להבין מהי תכלית החקיקה של הפרדת החדשות ויצא נגד התכליות הנטענות. עמית השיב: "אדוני יסכים שהכנסת יכולה לחוקק חוק אווילי, אבל צריך להצביע על עילה חוקתית" כדי להצדיק התערבות של בג"ץ. מלצר מצידו העלה את האפשרות, שמדובר גם בפגיעה בזכות הקניין של התאגיד.
"אתם בכל דבר מאחרים"
מלצר נזף בחריפות בפרקליטות, אשר לא הגישה את תגובתה בזמנים שהוקצבו לה - וגם לא בארכות שביקשה וקיבלה. "זה לא ייתכן. אתם בכל דבר מאחרים. בגלל שזה כזה נושא קריטי לא נתנו החלטה בלי התגובה שלכם", אמר לעו"ד נחי בן-אור. "בזה אדוני היה צריך להתחיל, ומאחר שלא עשה זאת - אני אומר את זה". בן-אור התנצל בשם המדינה, אך מלצר המשיך בנזיפה: "אתם לא המדינה. אתם הרשות המבצעת. אם אין לכם אישורים של מי שצריך לאשר - שיידע שבמקרים אחרים לא נמתין". הוא קרא לפרקליטות ללמוד מהכנסת, שעמדה בכל הזמנים שהוקצבו לה.
עמית ביקש מבן-אור להסביר גם את תכלית הפיצול וגם את החיפזון שבחקיקה. הוא העיר: "לא הבנתי מה הכונס הרשמי עושה כאן, ונתתי לעצמי תשובה שזה בכובעו כאפוטרופטוס הכללי - זה כנראה נכס עזוב". לגופו של דבר הוסיף עמית: "אתם כל כך מסתבכים עם החוק הזה. יכולתם לקבוע שהוא ייכנס לתוקפו בעוד שישה חודשים, כאשר הכל היה מוכן. מה יקרה אם הם [התאגיד המקורי] ימשיכו לשדר חדשות עוד חצי שנה והם תאגיד החדשות] יתארגנו?". שלושת השופטים אמרו, כי קשה להבין מה עומד מאחורי הפיצול. עמית הוסיף, כי הפיצול נעשה בלי שום עבודת מטה - בניגוד לזו שקדמה להקמת התאגיד.
"אתם בכלל לא מבינים"
מלצר אמר, כי הפיצול פגע "בצורה נחרצת" בעצמאות האישית של עובדי תאגיד החדשות, שכן כל המינויים הם זמניים - לשלושה חודשים בלבד. "כל התפיסה של הזמניות פוגעת בעצמאות האישית", אמר. "יש מדינות שהופכים את השופטים לזמניים ואומרים להם: נראה איך תפסקו. אדוני מבין את המשמעות?", שאל את בן-אור. מלצר הסביר, כי העצמאות האישית היא אחת משלוש הרגליים שמבטיחות את אי-תלותו של גוף עיתונאי, לצד המינהל והתקציב. "אם אין שום הבדל, כמו שאתם אומרים, אז בשביל מה עשיתם את כל זה? ברור שיש הבדל", קבע מלצר.
מנסיונו כיועץ המשפטי של חברת החדשות של ערוץ 2 אמר מלצר למדינה, כי ההוראות שנקבעו בחוק לגבי היחסים בין שני התאגידים אינן ישימות. הוא הביא כדוגמה אפשרות של מחלוקת בין התאגידים האם להפסיק את השידורים בשל אירועים ביטחוניים, ואז הולכים למומחה חיצוני. "אתם בכלל לא מבינים איך עובד תאגיד חדשות", הוסיף. "מה שעשיתם מנותק מהמציאות בשטח". עמית הוסיף, כי השופטים לא השתכנעו שיש תכלית של ממש לפיצול, והוסיף שייתכן שארכה רק תעשה טוב לנושא.
מלצר הוסיף, כי בנושא התאגיד היו שש דחיות לבקשת המדינה, שכן היא טענה שהתאגיד עדיין אינו מוכן - ואילו כעת היא מבקשת שתאגיד החדשות יתחיל לשדר מיידית. גם הוא אמר, כי צו על תנאי יאפשר להקים את תאגיד החדשות ולארגן אותו, כך שפעילותו לא תהיה זמנית.

תאריך:  15/05/2017   |   עודכן:  16/05/2017
+בג"ץ: "כאן" ימשיך לשדר חדשות - בינתיים
21:38 15/05/17  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

הוציא כצפוי צו על תנאי המורה למדינה מדוע לא תבוטל הקמת תאגיד החדשות הנפרד, בנימוק שמדובר בפגיעה בחופש הביטוי ובחופש העיסוק ובשל תהליך החקיקה החפוז

פגיעה בעצמאות [צילום: מן הטלוויזיה]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
השופטים: אין עצמאות לחדשות
תגובות  [ 9 ] מוצגות  [ 9 ]  כתוב תגובה 
1
זה בג"ץ? שמים עצמם ללעג
השופטים המתדרדרים  |  15/05/17 14:54
2
בית משפט מעוות מפקח על תקינות1
שפרירית  |  15/05/17 15:14
3
בית משפט מעוות מפקח על תקינות2
שפרירית  |  15/05/17 15:29
4
בית משפט מעוות מפקח על תקינות3
שפרירית  |  15/05/17 15:54
5
שלוש הרשויות
שרגא  |  15/05/17 16:38
6
שישתו השופטים המכובדים תה אליט
עקרון  |  15/05/17 16:47
7
מה לא ברור?
יגאל הירושלמי  |  15/05/17 17:48
8
בג"צ הפך לממשלה אקטיבית
ק"ש  |  15/05/17 18:13
9
כתבי רשת ב' הנקמה המתוקה
מב"י  |  15/05/17 23:29
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות שידור ציבורי
איתמר לוין
אין שום סיבה שבג"ץ יתערב בסאגת השידור הציבורי, והגיע הזמן שהשופטים יציבו גבול ברור בפני חברי כנסת שמנסים להשיג דרכם את מה שלא הצליחו להשיג בהליך הדמוקרטי
עידן יוסף
הערות על שעת השידור הראשונה של תאגיד כאן: התקלות בשידור לא העיבו על הפתיחה החגיגית של שידורי התאגיד ברדיו. החידוש המפתיע: התרעננות וחדשנות ב-כאן א'
עידן יוסף
עידן חדש בשידור הציבורי עם העברת לפיד השידור הציבורי מרשות השידור לתאגיד כאן    בשעה 17:00 יחלו שידורי הטלוויזיה בערוצים 11 ו-33 של חטיבת המדיה בערבית
איתמר לוין
מבקשת מבג"ץ לדחות את עתירת תאגיד "כאן" למתן צו ביניים שימנע את מימוש ההפרדה    טוענת שסיכויי העתירה להתקבל הם נמוכים, ושאין מקום להשעות בצו ביניים ביצוע של חקיקה ראשית
רון בריימן
ככה לא סוגרים מוסד תרבותי-חברתי    האם ככה סוגרים והורסים 26 יישובים פורחים שפעלו בהצלחה עצומה, ומגרשים מבתיהם עשרת אלפים מתיישבים חלוצים?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il