ועדת המכרזים הבינמשרדית לפרויקט נתיבים מהירים בגוש-דן המשותפת למשרד האוצר,
משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, והחברות הממשלתיות נתיבי איילון וענבל, פרסמה את שלב המיון המוקדם בחודש אוגוסט 2016. בחודש ינואר 2017 הגישו שש קבוצות, המורכבות משלוש עשרה חברות מענפי התחבורה הציבורית, הבינוי והתפעול, את הצעתן בהליך. לאחר בחינת ההגשות ע"י ועדת המכרזים מצאה הוועדה כי נכון לעת הזו כל שש הקבוצות עמדו בתנאי הסף, אשר כללו הצגת ניסיון משולב בתחומי הקמת מבנים וכבישים, וכן, בהפעלת תחבורה ציבורית והיסעים. אלו הקבוצות אשר נמצאו מתאימות ויהיו רשאיות להגיש את הצעתן במכרז:
- שיכון ובינוי ואגד - הקבוצה מורכבת משיכון ובינוי בע"מ ומאגד החזקות בע"מ;
- מנרב-מטרופולין-מנוליד-שאשא - הקבוצה מורכבת מהחברות: מנרב אחזקות בע"מ; מטרופולין תחבורה ציבורית בע"מ; מנוליד חרות מערכות בע"מ; מסיעי אריה שאשא בע"מ;
3- אשטרום-אורון - הקבוצה מורכבת מקבוצת אשטרום בע"מ ומקבוצת אורון החזקות והשקעות בע"מ;
- נתיבים מהירים לת"א בע"מ (בייסוד) - מוחזקת ע"י שפיר הנדסה אזרחית וימית בע"מ;
- דן-דניה מיזם משותף - הקבוצה מורכבת מדניה סיבוס בע"מ ומנהור נתיבי תחבורה בע"מ;
- אלקטרה-אפיקים נתיב מהיר - הקבוצה מורכבת מאפיקים שירותי תחבורה מתקדמים בע"מ ומאלקטרה זכיינות בע"מ;
הרחבת פרויקט הנתיבים המהירים מגיעה על-רקע הצלחת מיזם הנתיב המהיר לתל אביב בשפירים, שבוצע אף הוא בשיתוף המגזר הפרטי, הנהנה משיעור שימוש של אלפי משתמשים מדי יום, העושים שימוש בחניון, בהיסעים ובנסיעה בנתיב הייעודי בתחבורה הציבורית והפרטית. הפרויקט החדש, בשלב הראשון, יספק חניה לכ-10,000 כלי רכב, בשני חניוני חנה-וסע בראשון לציון ובשפיים, וכן יספק מערך היסעים ללא תשלום של כ-10 קווים למוקדי תעסוקה מרכזיים במטרופולין תל אביב. כמו-כן, יכלול הפרויקט הקמה ותפעול של מערך נתיבים מהירים לאורך כביש 2 ("כביש החוף") וכביש 20 ("נתיבי איילון") מכביש 57 ועד ראשון לציון - דרומה וצפונה, באורך מצטבר של כ-80 ק"מ, וכן בקטע כביש 1 לכיוון מזרח מחיל השריון עד אזור. בנוסף, יכלול הפרויקט את הקמת כביש 541 ממחלף שפיים ועד רעננה באורך של כ-3 קילומטרים.
הנתיבים המהירים יתווספו לנתיבים הקיימים לתנועה הכללית, ולא יוקמו על גבי הנתיבים לרכב פרטי, כאשר חברת נתיבי איילון בע"מ תבצע במהלך השנים הקרובות את הרחבת הכבישים והתאמתם לנתיבים המהירים.
מטרת הפרויקט הנה להקל על עומסי התנועה לבאים אל מרכז המטרופולין וליוצאים ממנו בשעות השיא. מערכת הנתיבים המהירים ומתקני החנה וסע משולבים במרכזי תחבורה אשר יוקמו במסגרת הפרויקט, בנוסף לנתיב המהיר הקיים בכביש 1 (חנה וסע שפירים) יכסו את כל הגישות המרכזיות למטרופולין גוש-דן. הצפי הוא כי עשרות אלפי משתמשים ייסעו מדי יום בנתיבים המהירים לאורך שעות היממה ובעיקר בשעות העומס.
מסמכי המכרז צפויים להתפרסם ברבעון הרביעי השנה. פתיחת הפרויקט לשימוש הציבור צפויה לשנת 2022.