X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
משרד הבריאות מפיק לקחים מחלקו בפרשת רמדיה השופט בדימוס ריבלין: אין רפואה מתגוננת אלא טובה או לא-טובה מועלם-רפאלי: המחוקק אינו יכול לפתור את בעיית עודף התביעות בתחום הרפואה
▪  ▪  ▪
רביד. לא מדע מדויק [צילום: קובי קנטור]

משרד הבריאות נכווה קשות בפרשת רמדיה, כאשר עובדיו הועמדו לדין על לא עוול בכפיו - שכן היבואנים הם אלו שהעלימו ממנו מידע. "לכן אנחנו פועלים לתקן את החוק, כדי שמי שאינו אשם - שיהיה מוגן מתביעות". בשל כך, יש חשיבות למתן פירוט מלא של מרכיבי מזון - בתנאי שהדבר לא יגרום לסחבת מיותרת. כך אומר (יום ה', 12.6.17) שר הבריאות, יעקב ליצמן, ביום עיון על רפואה מתקדמת שקיימו מחוז תל אביב בלשכת עורכי הדין והאגודה לרפואה ומשפט.
מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר-סימן-טוב, ציין ששלושה גורמים משנים בצורה משמעותית את המערכת. הראשון: הזדקנות האוכלוסייה, כאשר מספר החוצים את רף גיל ה-75 יעלה ב-20,000 לשנה מתחילת העשור הבא. השני: עלייה במחלות כרוניות אצל ילדים וצעירים, כגון סוכרת וכבד שומני. השלישי: התייקרות הטכנולוגיות והתרופות.
יו"ר שדולת הבריאות בכנסת, ח"כ שולי מועלם-רפאלי (אחות במקצועה), הבטיחה להוביל יחד עם משרד הבריאות את הסדרת מקצוע האחות בחוק. היא ציינה, כי כיום עובדות האחיות תחת טלאים של חקיקה והסדרה, חלקם עוד מהתקופה העותומאנית. לדבריה, מערכת הבריאות סובלת מתת-תקצוב - המוביל לעומס, חוסר בכוח אדם ופערים ניכרים בין המרכז לפריפריה, שהם בין הגורמים לתופעת הרפואה המתגוננת.
לדעת מועלם-רפאלי, הפתרון לרפואה המתגוננת איננו בחקיקה, הסובלת גם כך מעודף עצום, אלא בחינוך בלתי פוסק של אנשי הרפואה, שכן כיום אין שום חובה לרענן את הידע. מועלם-רפאלי סבורה, שיש שלוש קבוצות של רופאים המפנים לבדיקות-יתר וטיפולי-יתר: רופאים צעירים חסרי ביטחון שאין להם עם מי להתייעץ, רופאים ותיקים שאינם מוכנים להודות בחוסר ידע, ורופאים עצלנים שנשחקו במהלך עבודתם.
עו"ד יצחק לוי, היועץ המשפטי של שירותי בריאות כללית, קרא לבתי המשפט להביא בחשבון - בבואם לפסוק פיצויים על רשלנות רפואית - שהתשלום אינו בא מקופתה של חברת ביטוח פרטית, אלא מכספו של משלם המיסים ועל חשבון תקציב בריאות שהוא דחוק ממילא. הוא טוען, כי בתי המשפט מגדילים את הסכומים, מרחיבים את ראשי הנזק ומקלים בנטל ההוכחה המוטל על התובעים. הוא קרא להקים ועדה ציבורית שתמליץ על הגבלת סכומי הפיצויים בתביעות רשלנות רפואית.
השופט בדימוס אליעזר ריבלין, שהיה המשנה לנשיא בית המשפט העליון, סבור שאין לדבר על "רפואה מתגוננת" אלא על רפואה טובה מול רפואה לא-טובה. "רופא שמבצע פרוצדורה שאינה נחוצה, לא מבצע רפואה מתגוננת אלא רפואה לא-טובה שיוצרת עילת תביעה נגדו", הבהיר. לעומת זאת, מי שמבצע בדיקות על-פי מיטב שיקול דעתו המקצועי, גם אם הממונים עליו חושבים אחרת - הרי שמדובר על רפואה טובה.
לדעת ריבלין, בתי המשפט אינם צריכים להיות מי שיפעלו לצמצום תופעת הרפואה המתגוננת. בתי המשפט אינם צריכים להביא בחשבון שיקולים כלכליים וכלל-משקיים, ודאי שלא כשיקול מרכזי, אלא לפסוק בתביעות שלפניהם. ריבלין סבור, כי המחוקק הוא שצריך לטפל בבעיה; במקרים אחרים קבע המחוקק את היקף האחריות או את גדרה. לבסוף עמד ריבלין על החשיבות של יחסי אנוש טובים מצד הרופאים כלפי החולים, באומרו שהוכח שהם מקטינים את סיכוני התביעות.
מנכ"ל בית החולים מעייני הישועה, פרופ' מוטי רביד, הגיב באומרו שאיש אינו יכול להגדיר מהי רפואה טובה או לא-טובה. הוא ציין, כי הרפואה היא מדע לא מדויק וכי הרופאים מגששים באפילה מחדש בכל חולה, ולכן כל ניסיון להכניס אותה לתבניות נדון לכישלון או לפחות לוויכוחים אין-סופיים. "נוצר יחס מעין-חוזי, יותר מאשר יחסי רופא-מטופל. אנחנו היום מקצוע שירותי, לא מקצוע יוקרתי. אנחנו משרתים את המטופלים". עוד טוען רביד, כי הולך וקטן מספרם של המומחים הרפואיים השומרים על אוביקטיביות; רובם "ברגע שהם מקבלים קייס - הם נועצים מלתעות". בניגוד לדבריה של מועלם-רפאלי, רביד אינו סבור שניתן לבצע שינוי חינוכי.

תאריך:  12/06/2017   |   עודכן:  12/06/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מירב ארד
מבין העמותות שוועדת הכספים אישרה להן ההטבה היום, כאלו העוסקות בתחומי ספורט, חינוך, דת, סעד, תרבות, בריאות, מדע ורפואה
אלעזר לוין
קרדן יזמות תרכוש ב-100 מיליון שקל 19.4% ממניות החברה-הבת קרדן ישראל הנסחרות בבורסה    קרדן ישראל תהפוך לחברה פרטית    הסיבה: חוק הריכוזיות מחייב לחתוך שלב אחד בפירמידה    המחיר - 17% מעל מחיר המניה בבורסה
איתמר לוין
ריבלין כבר הציע לשקול לפרסם את השמות    הגורם הבכיר: במצב הנוכחי יכולות איילת שקד ומרים נאור להתעלם מהמלצותיו של הנציב לנקוט בצעדים נגד שופטים - והציבור אינו יודע דבר
איציק וולף
בעלים של תחנת דלק תובע את חברת דור אלון בגין הפרשי שכירות שלא שולמו לטענתו    דור אלון הודיעה לבורסה: החברה בוחנת את התביעה ושוקלת את צעדיה
איתמר לוין
פסק דין בבית המשפט העליון מגלה: חוקרי המשטרה בתיק פדופיליה קיבלו הנחיה שלא לפנות לרב בכיר, שעשוי היה לספק עדות תומכת רבת חשיבות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il