X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
מחקר שביצע הטכניון, בהזמנת המשרד להגנת הסביבה, מדד ריכוז גבוה של ננו-חלקיקים בקרון הנוסעים ברכבת הממוקם מאחורי הקטר, וכן בתחנת רכבת השלום בתל אביב הננו-חלקיקים הם חלקיקים זעירים שלא נמדדים באופן שוטף בישראל ואף אין להם תקן סביבה מחייב בארץ או בעולם
▪  ▪  ▪
[צילום: מרים אלסטר/פלאש 90]
פעולות נוספות
בהמשך להליך האכיפה של המשרד להגנת הסביבה מול רכבת ישראל ובעקבות ממצאי המחקר שביצעו חוקרי המעבדה למנועי שריפה פנימית מהפקולטה להנדסת מכונות בטכניון, דרש המשרד ביצוע פעולות נוספות להפחתת חשיפת הנוסעים לזיהום אוויר גם בעת השהייה ברכבת עצמה, בין היתר באמצעות התקנת מסנני חלקיקים על המנועים.

זיהום האוויר הוא גורם הסיכון הסביבתי המשמעותי ביותר לבריאות הציבור, כאשר התחבורה אחראית לכמחצית מנזקי הזיהום. עיקר הזיהום נובע ממנועי דיזל, ועל כן המשרד להגנת הסביבה ממקד פעילות להחדרת טכנולוגיות הנעה היברידית, חשמלית ובגז כחלופה למנועי דיזל חדשים ולהתקנת מסנני חלקיקים על מנועי דיזל קיימים.
דגש מיוחד בפעילות המשרד ניתן למוקדים הומי אדם בהם פועלים מנועי דיזל בתדירות גבוהה. באתרים אלו מתבצעות באופן שוטף מדידות של מספר מזהמי אוויר כגון תחמוצות חנקן וחלקיקים נשימים שקוטרם קטן מ 2.5 מיקרומטר (2.5PM).
על-מנת לבחון היבטים נוספים של זיהום האוויר, המשרד הזמין מחקר מהמעבדה למנועי שריפה פנימית בפקולטה להנדסת מכונות בטכניון, בראשות ד"ר לאוניד טרטקובסקי, במסגרתו נמדד ריכוז של ננו-חלקיקים במספר אתרים, ובכלל זה בתחנת רכבת השלום בתל אביב; בתחנה המרכזית בירושלים; וכן בתוך קרונות הרכבת ובתוך האוטובוסים החל מנקודת יציאתם ועד הגעתם לחיפה.
הננו-חלקיקים הם מזהמי אוויר זעירים שלא נמדדו עד כה באופן שוטף בישראל ואף אין להם תקן סביבה מחייב בארץ או בעולם. עם זאת, המחקר המדעי מצביע על כך שלאור קוטנם של חלקיקי דיזל אלו, הם חודרים דרך דפנות הריאה למערכת כלי הדם ומשם ללב, למוח וליתר חלקי הגוף ובכך גורמים לתחלואה ולתמותה עודפת. לכן, במספר מדינות מתבצעים מחקרים בנושא במטרה לבנות בסיס ידע מספק שיאפשר בעתיד את בחינת הצורך בקביעת תקני סביבה. יצוין, כי קיימים כבר תקני פליטה למזהם זה, כגון תקן זיהום האוויר יורו 6 לכלי רכב חדשים.
מדידות זיהום האוויר בתוך כלי התחבורה חשובות, משום שמשך החשיפה בתוך קרונות הרכבת או האוטובוס הוא ארוך יותר לעומת משך החשיפה בעת ההמתנה לרכבת או לאוטובוס ברציפים.
באחרונה הגישו למשרד חוקרי המעבדה למנועי שריפה פנימית מהפקולטה להנדסת מכונות בטכניון דוח מסכם בנושא, ואף מתפרסם מאמר מדעי בתחום
במסגרת המחקר נמצאו הממצאים הבאים:
· מכל האתרים שבהם בוצעו המדידות, הריכוזים הגבוהים ביותר נמדדו בתוך קרון הנוסעים הממוקם מאחורי הקטר (במורד הרוח) והגיעו עד כדי 400 אלף חלקיקים בס"מ מעוקב של אוויר.
· ריכוזים גבוהים במיוחד - עד 200 אלף חלקיקים בס"מ מעוקב של אוויר - נמדדו גם בתחנת רכבת השלום, בעיקר ברציף 1. הממצאים מצביעים באופן חד-משמעי על מנועי הרכבת כמקור הזיהום עיקרי.
· ריכוזים גבוהים נמצאו גם בתחנה המרכזית בירושלים באזור עליית הנוסעים לאוטובוסים, כתוצאה ממנועי האוטובוסים, וכן באזור המסעדות בתוך בניין התחנה - כתוצאה מבישול באש גלויה. הריכוזים אומנם נמוכים משמעותית מהריכוזים שנמדדו ברכבת, אך הם עדיין גבוהים ביחס לריכוזים האופייניים למשרד נקי. יש לציין שריכוז ננו חלקיקים אופייני בחדר 'משרדי' הוא כ-4,000 חלקיקים בסמ"ק.
בעקבות דרישות המשרד להגנת הסביבה בוצעו ומתבצעות פעולות להפחתת חשיפת הציבור לזיהום אוויר:
בתחנה המרכזית בירושלים:
· שיפור ושינוי מערכת האוורור ברציפי עליית הנוסעים ובאולם ההמתנה.
· שילוט ויידוע הנוסעים לגבי מצב איכות האוויר והסיכונים הבריאותיים הכרוכים בהמתנה באזור האוטובוסים.
· הדממת מנועי אוטובוסים הממתינים בתחנה.
· הפעלת סדרנים שיוודאו כי הנוסעים אינם ממתינים באזורים המזוהמים והתורים מתנהלים כסדרם.
· איסור הדרגתי על הכנסת אוטובוסים מזהמים (מתחת לתקן יורו 4) לתחנה. האיסור המלא ייכנס לתוקף בחודש יולי 2017.
בתחנת רכבת השלום:
· הצבת תחנות ניטור רציף של רמות זיהום האוויר ופרסום מידע על גבי מסכים ובאתר הרכבת על רמות הזיהום בתחנה זו ובתחנות נוספות בציר איילון, וכן פרסום התראות והנחיות לציבור במקרים של רמות חריגות בזיהום אוויר.
· ביצוע פעולות תשתיות - התקנת מערכות שנועדו לשפר את האוורור ולהפחית את רמות הזיהום. פרויקט זה נמצא בשלבי מכרז, והוא צפוי להימשך כשנה.
· התקנת מסנני חלקיקים במנועי קרונות הכוח בשלב הראשון ובמנועי הקטרים בשלב השני - פרויקט זה נמצא בשלב בדיקת היתכנות טכנית.
· פתרונות אלו נועדו לצמצם את רמות הפליטה ולהקטין את חשיפת הציבור. פתרון הקבע שימנע את זיהום האוויר מהרכבת הוא חשמול הרכבת (הנעת הרכבת בחשמל). תהליך מדורג שיחל על-פי הצפוי בשנת 2018.
בעקבות ממצאי המחקר, המשרד דרש מהרכבת לבצע פעולות נוספות להפחתת חשיפת הנוסעים לזיהום אוויר גם בעת השהייה ברכבת עצמה, בין היתר לזרז את לוחות הזמנים להתקנת מסנני חלקיקים על המנועים. המשרד נמצא בהליכים מול הרכבת בנושאי הסדרת זיהום האוויר.

תאריך:  21/06/2017   |   עודכן:  21/06/2017
+אושרה נגישות חושית בקווים בין-עירוניים
23:07 21/06/17  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

לא תחול על אוטובוסים שיוצרו לפני 2011 ולא תכלול הנגשה לבעלי מוגבלויות בניידות  ▪  תכלול כריזה, שילוט ומקום לכלב נחייה

הדיון הקצר בוועדה
לא רק בתחבורה עירונית
+מונית הכסף (והמס)
16:38 21/06/17  |  עו"ד ורו"ח רמי אריה, עו"ד חנן כהן   |   לרשימה המלאה

פסק דין שניתן לאחרונה מלמד, כי בעלי מוניות המשכירים אותן לנהגים, לא יוכלו להמשיך ולהתחמק מתשלום מס בטענה שהנהגים הם שכירים שלהם

להתארגן לדיווחי אמת [צילום: מנדי הכטמן, פלאש 90]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
זיהום אוויר גבוה בקרונות הרכבת
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
הזיהום מתחיל מההנהלה והשר! ל"ת
גימי-יהודי מיהודה  |  21/06/17 13:18
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות תחבורה ציבורית
עידן יוסף
ממתינים להגעת האוטובוס או הרכבת מעל 20 דקות    משך הנסיעה היומי בתחבורה הציבורית - 70 דקות    וכדי לעלות על אמצעי תחבורה תיאלצו לחכות כ-16 דקות
עידן יוסף
מחקר של הכנסת: הצעת תחבורה ציבורית בחינם גורמת לעלייה במספר המשתמשים, אך לא בהכרח מורידה כלי רכב מהכביש אלא את מספר הולכי הרגל ורוכבי האופניים וגורמת לעליית נוסעים לא רצויים שמבריחים את הקיימים
עידן יוסף
הרכבת הקטר הסתיימה זה מכבר בחברת בומברדיה והחלו נסיעות המבחן בפסי הבדיקות בגרמניה, שבסיומן צפוי להגיע ארצה
עידן יוסף
העבודות עשויות להימשך גם בשבת    בש"ס תובעים הסברים ממשרדי העבודה והתחבורה ויקיימו מרתון פגישות ביום ראשון
עידן יוסף
יתחיל ממעלה אדומים ויסיים בחוף פרישמן    מצטרף לקווים חדשים בבאר שבע בראש העין, ברמת השרון ובבת ים    ח"כ מלכיאלי: אם כ"ץ לא יילחם בתחבורה בשבת - ש"ס תילחם בו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il