X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
קבע שעיריית גבעת שמואל אינה רשאית למנוע פרסום מודעות ולפיהן "למען הצבא כנראה צריך את הסכסוך" מזהיר ממניעת ביקורת בנימוק שהיא פוגעת ברגשות הציבור
▪  ▪  ▪
דנציגר. "הדבר מטריד" [צילום: פלאש 90]
מודעת המחלוקת

עירייה אינה רשאית לאסור בצורה גורפת פרסום מודעות פוליטיות על שטחי הפרסום שבאחריותה, בנימוק ששטחים אלו מיועדים רק לפרסום מסחרי - קובע (יום ב', 26.6.17) בית המשפט העליון.
בית המשפט דחה את ערעורה של עיריית גבעת שמואל על החלטת בית המשפט המחוזי מרכז (השופטת ורדה מרוז), שקבע שעליה לאפשר למכון אריק לפיוס ושלום - בראשותו של האב השכול יצחק פרנקנטל - לפרסם בעיר מודעות במטרה לעודד שיח ישראלי-פלשתיני. העירייה סירבה לפרסם מודעות בהן נכתב: "למען הצבא כנראה צריך את הסכסוך". היא טענה, כי ככלל - השטחים מיועדים רק לפרסום מסחרי ואין היא מוכנה לאשר בהן פרסום פוליטי.
השופט יורם דנציגר קובע, כי אין למצוא בסיס חוקי להגבלה זו של חופש הביטוי. לעירייה יש סמכות לקבוע את אופן פרסום המודעות, ולא את תוכנן, והסמכות שיש לראש העירייה למנוע פרסום מודעות המהוות "פגיעה בתקנת הציבור או ברגשותיו" אינה סמכות רוחבית אלא נקודתית לגבי פרסום ספציפי. עוד הוא מציין, כי חוק העזר של גבעת שמואל בנושא הפרסום, קובע במפורש שפרסום יכול להיות "למטרה כלשהי, בין מסחרית ובין אחרת".
"נסיונות חוזרים ונשנים"
דנציגר מוסיף: "חברות פרטיות אשר מקבלות רישיון מהעירייה אינן יכולות להפעיל שיקול דעת בעניין תוכן הפרסום, או להחליט לצנזר פרסומים מסוימים בשל השקפה פוליטית שאינה תואמת את השקפתן. הדברים הם בבחינת פשיטא, ובלי שאביע עמדה נחרצת, נדמה כי פעולה בסתירה אליהם אף עלולה להעמיד את חברות הפרסום הפרטיות בסיכון מפני סנקציות על-פי הדין (לרבות ביטול הרישיון ואף תביעות נזק)".
בשולי הדברים מוסיף דנציגר בנוגע לחופש הביטוי בכללותו: "בזמנים אלו, אנו עדים לנסיונות חוזרים ונשנים לאתגר את מעמדו, וההקשרים הם יצירתיים ומגוונים: החל מחופש הביטוי בתחומי העיתונות והאמנות, עובר בחופש הביטוי באקדמיה, וכלה בחופש הביטוי במגרש הפוליטי. כל מקרה ראוי, כמובן, לבחינה משלו. עם זאת, חשוב לעמוד על כך, שבחלק ניכר מהמקרים - כמו במקרה דנן - הניסיון לכרסם בחופש הביטוי בא דווקא מצד השלטון.
"הדבר מטריד כשלעצמו, ובמיוחד כאשר הוא מופנה נגד קבוצות מיעוט או קבוצות שוליים בחברה, המבקשות לבקר את השלטון ואת מוסדותיו. כאן ראויה אמירה ברורה, כי ביקורת על המדינה ומוסדותיה היא חלק אינהרנטי והכרחי לשם קיומה של חברה דמוקרטית. השתקתה משולה לפגיעה בעמודי התווך של החברה הדמוקרטית. לפיכך, בייחוד בהקשרים אלו, יש לשמור מכל משמר על זכותו של האזרח הקטן להתבטא נגד השלטון".
המשנה לנשיאה בדימוס, אליקים רובינשטיין, אומר שהמודעה המדוברת אכן פוגעת ברגשות, ובמיוחד באלו של משפחות שכולות, שכן עולה ממנה שהמדינה מתמידה בסכסוך עם שכניה לצורך קיומו של צה"ל - אך אין זו פגיעה המצדיקה לפגוע בחופש הביטוי. מכל מקום, מוסיף רובינשטיין, הדיון כאן אינו על חופש הביטוי אלא על סמכויות העירייה, ובהקשר זה הוא מסכים עם דנציגר.
גם לצורה יש משמעות
השופט ניל הנדל הוסיף: "יש לדחות על הסף את הטענה כי פרסומים ביקורתיים לגבי התנהלות המדינה ומוסדותיה - לרבות צבא ההגנה לישראל - פוגעים 'בתקנת הציבור או ברגשותיו', אך בשל עצם ביקורתם על השלטונות ומניעיהם... סגירת הבמה הציבורית בפני עמדות מיעוט המכעיסות את הרוב פוגעת בתקנת הציבור בצורה משמעותית בהרבה מזו שפרסום כזה או אחר עלול לפגוע בה".
לדברי הנדל, האיזון בין רגשות הציבור לבין חופש הביטוי הוא מורכב מאוד, ו"השיקול של מניעת פגיעה ברגשות יזכה בבכורה רק במקרים חריגים בהם עוצמת הפגיעה עולה על הנסבל בחברה דמוקרטית. אמנם, הרגש האנושי של הפרט מצוי כולו בתחום הסובייקטיבי הקשה למדידה, אך על בית המשפט לקבוע רף אוביקטיבי ונורמטיבי באשר לאיזון שבין חופש הביטוי להגנה על רגשותיו הסובייקטיביים של הציבור.
"לשם כך, יש לתת את הדעת לא רק על תוכן הפרסום, אלא גם על סגנונו וצורתו - שכן דרך הצגת הדברים עלולה להפוך מסר לגיטימי כשלעצמו לכזה הפוגע בעוצמה רבה ברגשות הציבור. כך, למשל, סגנון פרסום המלמד שהדברים פורסמו, בעיקרו של דבר, מתוך כוונה נחרצת לפגוע ברגשות, או מוביל באופן כמעט בלתי נמנע לפגיעה ברגשות - עשוי להשליך על היקף ההגנה שתינתן לפרסום".
העירייה חויבה בתשלום הוצאות בסך 15,000 שקל. את העירייה ייצגו עוה"ד שחר בן עמי ואיילתה אלה, את המכון ייצגו עוה"ד גלעד שר וחן לניר, ואת מקסימדיה - זכיינית הפרסום בגבעת שמואל - עו"ד עמי אביעד.

תאריך:  26/06/2017   |   עודכן:  26/06/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות זכויות אדם
עידן יוסף
פרופ' אבי בל: היועץ התבטא נגד חוקיות החוק מטעמי פרשנות שגויה    סמוטריץ': אם בג"ץ יקבל את עמדת הממשלה תהיה זו סטירת לחי ליועץ    פרופ' עמיחי כהן: יש לנהוג בהוגנות באוכלוסייה שאין לה יכולת לשחק במשחק הפוליטי בישראל
איתמר לוין
בג"ץ קובע שהמצב הנוכחי, בו שטח המחיה הממוצע הוא 3.1 מ"ר בלבד, פוגע בליבת הזכות לכבוד האדם    הורה גם לצמצם את מספר השוהים בכל חדר במתקן חולות למסתננים
איתמר לוין
בפתח שנתה ה-70 של ישראל, מן הראוי להפריך את הטענה לפיה קיים מתח מובנה בין היותה יהודית לבין היותה דמוקרטית    כאשר זוכרים מדוע הוקמה המדינה, וכאשר בוחנים את התנהלותה היום-יומית, המסקנה היא שהיהדות אינה סותרת את הדמוקרטיה
מרים נאור
דברי נשיאת בית המשפט העליון בטקס השבעת שופטים חדשים במשכן נשיא המדינה [ל' בניסן תשע"ז, 26.04.2017]
איתמר לוין
נשיאת ביהמ"ש העליון מתארת את הלקחים מן השואה והמשטר הנאצי: "לא כל החלטה או חוק שהתקבלו ברוב דעות הם גם בהכרח החלטה או חוק דמוקרטיים"
רשימות נוספות
שוב: אפליית ערבי ב"אלנבי 40"  /  איתמר לוין
העילה למעקב ברחוב: "חזות אסיאתית"  /  איתמר לוין
מותר לתת עדיפות לערבים משרתי צה"ל  /  איתמר לוין
דמוקרטיה מותקפת  /  איתמר לוין
עבדות וחרות  /  איתמר לוין
אשפוז כפוי של קטינים - האם חוקתי  /  ענבל בר-און
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il