ועדת הכלכלה אישרה (יום ב', 26.6.17) לקריאה שנייה ושלישית את הצעת הממשלה לתקן חוק הפיקוח והאכיפה העירוניים ברשויות המקומיות, ולהרחיב את סמכויות האכיפה לפקחים העירוניים בכל הנוגע להתמודדות עם עבירות של רוכבי אופניים וקורקינטים חשמליים.
היו"ר
איתן כבל הזכיר כי לפני כשנה אישרה הוועדה את הצעת החוק שהעניקה לפקחים העירוניים סמכויות לעשות סדר במדרכות הערים, ובכללן סמכות להוציא אוויר מהגלגלים, סמכויות גרירה וסמכויות עיכוב ומתן קנס כלפי הולכי רגל ורוכבי אופנוע, תלת אופן ואופניים וכן אופניים חשמליים וקורקינטים חשמליים. הוא הוסיף כי כעת אישרה הוועדה תיקון להצעה שנועד להקל על הפקחים לעשות סדר במדרכות הערים, ואמר כי בכוונתו להגיש גם הצעת חוק שתחייב רישוי ורישום של אופניים חשמליים. "לא יכול להיות שנער בן 16 ירכב על אופניים חשמליים ללא ידע מינימלי", אמר.
עוזר היועץ המשפטי של המשרד לביטחון הפנים, עו"ד חיים אמיגה, הסביר כי החוק שאושר קבע כי הפקחים יוכלו להפעיל את הסמכות כלפי אופניים וקורקינטים חשמליים בהתאם להגדרתם בפקודת התעבורה (המגביל בין היתר את ההספק הכלים והמהירות). לדבריו, "זאת אומר שפקח יצטרך להוכיח שהוא נותן דוח לכלי שהוא אכן עומד בהגדרות". כאמור, כדי להקל על הפקחים ולמנוע מהם צורך להוכיח שמדובר בכלים שניתן לבצע אכיפה כלפיהם מוצע לתקן את החוק כך שמה שנראה כמו אופניים חשמליים או קורקינט חשמלי גם ייחשב לכזה. סגנית היועצת המשפטית של
משרד התחבורה, עו"ד חוה ראובני, ציינה כי משרד התחבורה משלים תיקונים דומים גם בפקודת התעבורה.
ח"כ
יעקב אשר, יו"ר ועדת המשנה לבטיחות בדרכים, התייחס לפעילות הוועדה במסגרת המאבק שמוביל היו"ר כבל בקטל בדרכים ואמר כי מדובר בשליחות אף על-פי שנדמה שלעיתים הוועדה מעלה קנסות ונתפסת כרעה לאזרחים. הוא הוסיף כי "לא יכול להיות שוועדת המנכ"לים שפרסמה לאחרונה מסקנותיה לא הוסיפה שקל אחד למלחמה בתאונות, אלא רק איגמה את כל מה שאנחנו כבר יודעים עליו". לכן הבהיר ח"כ אשר כי בכוונתו להגיש הצעת חוק לפיה כל הכספים שהתקבלו מהעלאת קנסות שנעשתה בתקופה האחרונה, כחלק מהמלחמה בקטל בדרכים, יועדו לקרן לטובת המלחמה בתאונות הדרכים. כבל סיכם ואמר כי הוא כבר חתם על הצעת החוק ויוביל אותה יחד עם ח"כ אשר ואף הוסיף כי לח"כ אשר, כחבר קואליציה, יש כוח פוליטי רב אף יותר.