X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
ביהמ"ש קבע שבעל השליטה לשעבר בחברה הנושאת את שמו, אשר מכר אותה לפלד-גבעוני בשנת 2001, אינו נושא באחריות לבזיזתה בידיהם
▪  ▪  ▪
פלד. הוביל את הקבוצה [צילום: ניר קידר]

שופט בית המשפט המחוזי מרכז, עופר גרוסקופף, דחה (יום א', 2.7.17) תביעה בסך 75 מיליון שקל שהגיש רו"ח חן ברדיצ'ב נגד עזי פויכטונגר כאחד מנספחי פרשת פלד-גבעוני. גרוסקופף קיבל את התביעה נגד אריה גבעוני, טל יגרמן ודוד הבי, אם כי ציין שאין כל סיכוי לגבות מהם סכום של ממש.
פויכטונגר היה הבעלים והמנכ"ל של החברה הנושאת את שמו, ואשר עסקה בתחומי החשמל והבקרה לתעשיה, תשתיות ומבני ציבור. היא אשר נמכרה באמצע 2001 לחברת משב של פלד-גבעוני, שעסקה בתחום מיזוג האוויר, תמורת 66 מיליון שקל. ברדיצ'ב - הנאמן בהסדר הנושים של חברת פויכטונגר - טען שהמכירה הייתה רשלנית ושעל הבעלים דאז היה לצפות שפלד-גבעוני יבזזו את החברה ויביאו לקריסתה.
גרוסקופף דן באריכות בשאלת החובות המוטלות על בעל שליטה הבא למכור את החברה שבשליטתו וביישומן על המקרה הנדון. הוא מגיע למסקנה, כי יש לאמץ "כלל התערבות שיפוטי זהיר", בו בית המשפט יתערב בדיעבד בהחלטותיו של הבעלים רק במקרים קיצוניים: בעל השליטה ידע או לכל הפחות עצם את עיניו מלראות שהרוכש עומד לפעול בצורה בלתי לגיטימית, בעת המכירה הייתה רמת ודאות גבוהה לכך שייגרם לחברה נזק משמעותי, והייתה הסתברות גבוהה לכך שהרוכש יפעל בצורה בלתי לגיטימית.
במקרה של פויכטונגר, קובע גרוסקופף, לא התקיימו שלושת המבחנים הללו. בראש הקבוצה הרוכשת עמד רפי פלד, מי שהיה מפכ"ל המשטרה, מנכ"ל חברת החשמל ומנכ"ל משרד ראש הממשלה. נכון שאת העסקה הוביל יגרמן - שכבר היה אז נאשם בעבירות בשוק ההון - אך הרוכשים הבטיחו לפויכטונגר שהוא רק מייעץ להם ושלא יהיה מעורב בחברה לאחר מכירתה. זאת ועוד: יגרמן נהנה אז מקשרים טובים בבנקים הגדולים, שהעמידו ללא בעיות אשראי שכיסה את רכישת החברה ואף הרבה מעבר לכך.
העסקה עצמה הייתה הגיונית, שכן משב הייתה אז אחד מהמובילות בתחומה והתקיימה סינרגיה בין פעילותה לבין זו של חברת פויכטונגר. מחיר העסקה אומנם היה כפול משווי השוק של פויכטונגר, אך ברדיצ'ב לא הוכיח שהוא היה מופרז בהתחשב בכך שנרכשה שליטה, ובכל מקרה - המחיר כשלעצמו לא היה בזמן אמת אינדיקציה לכוונתם של הרוכשים לבזוז את החברה. גרוסקופף גם מעיר, כי לא ניתן לקבוע שכוונותיהם של הרוכשים אכן היו פסולות, שכן את המעשים הפליליים בגינם הורשעו החלו לבצע מאוחר יותר ומסיבות שלא היו צפויות באותה עת.
ברדיצ'ב העלה טענות גם לגבי אופן התנהלותו של פויכטונגר, אשר נותר מנכ"ל החברה שנה נוספת ולטענתו נטש את הספינה כאשר ההגאים מצויים בידי שודדי ים. אלא שגרוסקופף מציין, כי בכל מקרה - לא ניתן היה להחזיר את הגלגל לאחור ולבטל את המכירה לאחר שהושלמה. גם לגופם של דברים אומר גרוסקופף, כי אין ממש בטענותיו של ברדיצ'ב, למשל לגבי התוכנית העסקית שגיבש יגרמן (ואשר לא יושמה) או לגבי סירובם של חלק מהבנקים להמשיך ולעבוד עימה בבעלות החדשה (פויכטונגר נקט באמצעים הנכונים). להפך: פויכטונגר התנגד לכוונתם של פלד-גבעוני ליטול אשראי בהיקפים גדולים ובשל כך התפטר.
גרוסקופף חייב את גבעוני ויגרמן לשלם את מלוא סכום התביעה - 75 מיליון שקל. הבי חויב לשלם 50 מיליון שקל, אך כאמור - מדובר בחיוב תיאורטי בלבד. ברדיצ'ב חויב לשלם לפויכטונגר הוצאות בסך 500,000 שקל, כאשר גרוסקוף מציין שהיה פוסק סכום גבוה יותר, אלא שהתרשם שפויכטונגר לא פרס את מלוא התמונה בנוגע לנסיבות בהן עזב את תפקיד המנכ"ל.
את ברדיצ'ב ייצגו עוה"ד נדב ויסמן ולירן בר-שלום; את פויכטונגר ייצגו עוה"ד בעז בן-צור, אבי אברהמוף ושי תמר; את הבי ייצג עו"ד אלי סומך; את יגרמן ייצג עו"ד אילן ורסיאנו; ואת כלל ביטוח - ששילמה 7 מיליון דולר במסגרת פשרה - עוה"ד משה עבאדי ועודד צדרבוים.

תאריך:  02/07/2017   |   עודכן:  02/07/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלעזר לוין
מכרה בניין משרדים ב-155 מיליון שקל, אך תרשוום במאזן הפסד של 5.5 מיליון
אלעזר לוין
יבנה 285 דירות במקום 89 דירות ישנות ליד צומת עלית    5 חדרים בקומה ראשונה - 4 מיליון שקל    שני מגדלים בני 29 קומות - בשלב ראשון רק אחד    שני הכובעים של גיל שנהב
איתמר לוין
כהן, מקורב לשעבר לקובי מימון, העלה טענות קשות נגד מימון במסגרת הבקשה לפירוק חברת החניונים יהלום שבבעלותו - אך לא התנגד לבקשת הפירוק שהגישה איירפורט סיטי
איתמר לוין
המדינה: מתי בן-דוד ניצל את מעמדו בשני משרדי פרסום כדי לבצע עבירות מין סדרתיות במשך שנים כלפי שש מעובדות המשרדים
איתמר לוין
דחה את בקשתם של בעלי הפאואר סנטר בצומת, בראשות עמוס לוזון והכשרת היישוב, לעיין מחדש בהחלטתו לפיה עליהם לפנותו ב-1.9.17 משום שנבנה ללא היתר על קרקע חקלאית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il