ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה (יום ג', 4.7.17) לקריאה שנייה ושלישית את ההצעה של היו"ר
איתן כבל לתקן את חוק הגנת הצרכן ולהסדיר את כל נושא מועדוני הלקוחות ותוכניות ההטבות לצרכנים. הצעת החוק נועדה לטפל במקרים בהם בעלי העסקים משנים תוכניות הטבות ללא התראה ומבלי לאפשר לצרכנים לממש את זכויותיהם.
מחייבים גת הבנקים וכרטיסי האשראי במהלך הכנת ההצעה לקריאה הראשונה החליט כבל, בצעד חסר תקדים, להחיל את ההצעה גם על הבנקים וחברות כרטיסי האשראי, באמצעות תיקון חוק הבנקאות וחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים, וההצעה אושרה גם לקריאה שנייה ושלישית.
לפי ההצעה שאושרה, מועדוני לקוחות המציעים הצטרפות לתוכנית של קבלת הטבות או צבירת זכויות לתקופה קצובה, למשל של שנה, לא ניתן יהיה לשנות את התנאים במהלך אותה תקופה. השינוי יוכל להתבצע רק לאחר תום התקופה, ואם הצרכן בחר להמשיך להיות חבר במועדון. במקרה זה אף נקבע כי מפעיל המועדון יודיע ללקוחות 3 עד 4 חודשים מראש על סיום תקופת ההטבות. באשר למועדוני לקוחות שהחברות בהן היא לתקופה מתמשכת, שלא קצובה בזמן ומאפשרת צבירת זכויות או נקודות, נקבע כי מפעיל המועדון יצטרך להודיע לצרכן על השינוי 8 עד 9 חודשים מראש, ולאפשר לו באותה תקופה לממש את ההטבות שצבר בהתאם לתנאים לפני השינוי. כמו-כן נקבע כי ההודעות ישלחו לצרכן בדרך שבה בחר (בדואר רגיל, דואר אלקטרוני או במסרון).
הצעת החוק תיכנס לתוקף 4 חודשים לאחר פרסומה ברשומות ותחול על כל מועדוני הלקוחות שיהיו פעילים באותו מועד. כמו-כן קבעה הוועדה כי עוסק שלא ימסור את ההודעות כפי שנקבעו צפוי לעיצום כספי של 22 אלף שקל לתאגיד ו-7,000 שקל ליחיד, ועוסק שלא יאפשר מימוש ההטבות בהתאם להצעה או יסיים את התוכנית לפני תום התקופה שנקבעה בהצעה צפוי לעיצום כספי של 45 אלף שקל לתאגיד ו-25 אלף שקלים ליחיד. מנפיקי כרטיסי אשראי ש שיפרו את החוק צפויים לעיצום כספי של 50 אלף שקלים.
ההצעה אושרה לאחר שורה של ישיבות ולמרות התנגדויות רבות מצד הבנקים, חברות כרטיסי האשראי וחברות נוספות בהן אל על. נציגי החברות השונות שהשתתפו בישיבות הקודמות טענו כי הצעת החוק דווקא תקשה עליהם לבטל התקשרויות עם ספקים ולהחליפן בהתקשרויות טובות יותר.
היו"ר כבל שב והזכיר בדיונים את פרשת ביטול הכוכבים של ישראכרט, וקרא לעוסקים להיכנס לנעליו של הצרכן. "אנחנו בעד מועדוני לקוחות ורוצים את התוצאה הטובה ביותר לצרכן מבלי לפגוע בגופים השונים, אלא שהיום כל אחד מסדר את המגרש כמו שהוא רוצה וקובע את הכללים באותיות בגודל נמלה, ואז פתאום מודיע על מועד שבו הוא מבטל את התוכנית ואם אני לא אממש את הזכויות שלי הם ימחקו - וזה לא יכול להימשך", אמר. הוא הוסיף כי הצעת החוק הזו עושה צעד גדול מאוד בהסדרה של תחום שלם שעד כה לא זכה להתייחסות וטיפול. "אנחנו בעד מועדוני הלקוחות, רק רוצים שיהיה משחק הוגן בין הלקוח לבין העוסק, זה הכל", סיכם.