X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
הצפיפות הקשה מתלווה לחום ומחנק, תנאי היגיינה ותברואה ירודים, העדר הפרדה בין השירותים למקלחת ושימוש ב"שירותי כריעה
▪  ▪  ▪
כלא איילון. מצב מחפיר [צילום: ברכה בן-ישי]

תנאי הצפיפות הקשים השוררים בבתי הכליאה בישראל מהווים פגיעה חמורה בזכויותיהם של הכלואים, ובכלל זה בכבודם, בפרטיותם ובבריאותם - קובעת הסניגוריה הציבורית (יום א', 9.7.17). לצפיפות השפעות שליליות על מצבו הגופני והנפשי של הכלוא ועל יחסו לסביבתו, והיא אינה מאפשרת מרחב לפרטיות מינימאלית.
בחלק גדול ממתקני הכליאה, מחריפה בעיית הצפיפות את תנאי המחיה הקשים ממילא, ובכלל זה: תחושת החום והמחנק בתאים; תנאי היגיינה ותברואה ירודים; העדר הפרדה בין המקלחת לשירותים; סדרי אכילה לא נאותים בתאים; מחסור במקומות לאחסון ציוד ועוד.
בבית סוהר איילון התנאים באגף ההפרדה קשים ביותר, מצב התחזוקה ירוד ובמקום שוררים תחושת מחנק וחום כבד. בתאים אין חלונות, והם סגורים במהלך כל שעות היום. בחלק מהתאים הקירות מלאי עובש וטחב, ובאחד התאים נצפו קורי עכביש רבים. אגף הבידוד אף הוא מצוי במצב תחזוקתי והיגייני מחפיר: תאי האגף צפופים וחנוקים בצורה קיצונית ושוררת בהם צחנה. בתאים אין חלונות והתנאים השוררים בתא אינם מאפשרים שהייה של יותר ממספר דקות ספורות. התאים מוזנחים ומלוכלכים, והקירות מתקלפים ומתפוררים. השירותים והמקלחות היו במצב תברואתי ירוד.
באגף ההשגחה והענישה בבית מעצר הדרים התנאים קשים מנשוא והתאים אינם ראויים למגורי אדם: האגף בנוי כמסדרון ארוך ללא חלונות חיצוניים וללא אפשרות לחדירה של אור יום. התאים מחניקים, מלאי לחות וניכר בהם עובש וריח של עשן סיגריות. המבקרים ציינו, כי לאורך הביקור במקום התקשו לנשום. לדעת המבקרים, יש להורות על סגירת האגף באופן מיידי, שכן במקום להגן על שלומם של הכלואים בו - מטרת החזקתם באגף זה מצבם הנפשי מחמיר ונפגעות זכויותיהם החוקתיות והחוקיות לתנאי כליאה הולמים, לבריאות ולכבוד אנושי מינימאלי.
0.77 מ"ר לעציר באילת
בבית סוהר נווה תרצה אגף ההפרדה והבידוד מיושן והתנאים השוררים בו קשים ביותר. התאים באגף קטנים מאוד ושורר בהם חום ומחנק. הכלואות אשר שוהות באגף מוחזקות בו על-רקע מצבן הנפשי, או בעקבות צורך להחזיקן בנפרד משאר הכלואות לאור מגבלות כאלו או אחרות - בניגוד לחוק ולמרות התראות חוזרות ונשנות של הסניגוריה לאורך השנים.
בבית סוהר השרון ביקרו נציגי הסניגוריה באגף 14, אשר בעבר הוגדר כאגף הפרדה וכיום שונה שמו ל"אגף השמור". מדובר באגף מוזנח וישן מאוד. על-אף החום והמחנק הקשים השוררים באגף, אין בתאים אמצעי קירור כגון מאוורים או מצננים, מלבד בתא אחד בו המצנן לא היה תקין. בתאים קיימת רטיבות ועובש, והפחים באגף עולים על גדותיהם.
ב-11 מתקנים שוהים הכלואים בתנאי צפיפות קשים, לפחות בחלק מאגפי המתקן. כך לדוגמה: בבית מעצר אילת שטח המחיה הממוצע לכלוא עומד על פחות ממטר מרובע. גודל התא הקטן ביותר עומד על 4.65 מ"ר, הוא מיועד לשישה כלואים, כך ששטח המחיה הממוצע עומד על 0.77 מ"ר בלבד. התאים מכילים מיטות יצוקות מבטון בשתי קומות. בשל גודל התא והאופן בו ערוכות מיטות הבטון, המיטות חוסמות כמעט לחלוטין את המרחב החופשי בתא ואינן מותירות מרחב מחייה מינימאלי. בחלק מהתאים יש מקום בדוחק לכלואים לעמוד לצד המיטה, אך לא מעבר לכך.
בבית סוהר עופר שטח המחיה הוא 2.1 מ"ר לכלוא. בבית המעצר המחוזי בירושלים באחד התאים שגודלו 19.2 מ"ר הוחזקו שמונה כלואים, באופן בו שטח המחייה לכלוא עומד על 2.4 מ"ר בלבד. לאור הצפיפות הרבה השוררת בתא, הכלואים נאלצו להרים את השולחן על המיטה על-מנת לאפשר כניסה של צוות המבקרים. הכלואים התלוננו על כך שהם סגורים בתא המחניק במשך 23 שעות ביממה, בצפיפות וללא מרחב מחייה מספיק.
מקקים, פשפשים וטפילים
ב-18 מתקני כליאה נמצאו תנאים היגייניים ותברואתיים ירודים, לפחות בחלק מאגפי המתקן. ישנם בתי סוהר בהם התנאים ההיגייניים והתברואתיים עלולים לסכן את בריאותם של הכלואים. במספר רב של מתקנים נמצאה בעיית מזיקים, אשר גורמים לכלואים לעקיצות ולפצעים. סוגיה זו, מציינת הסניגוריה, עולה בדוחותיה שנה אחר שנה. בבית סוהר השרון יש פשפשים במיטות, ובנווה תרצה מצויים מקקים אפילו בארוניות של האסירות. בבית מעצר ניצן הציגו הכלואים עקיצות רבות - תוצאה של המוני מקקים, פשפשים וטפילים.
ב-16 מתקני כליאה נמצאו ליקויים הנוגעים לשירותים ו/או למקלחות בתאי הכלואים. בחמישה לא קיימת הפרדה מספקת בין תא השירותים והמקלחת לבין חלל המגורים, באופן אשר פוגע קשות בפרטיותם של הכלואים ובניגוד לקבוע בתקנות. בשישה מתקני כליאה הבחינו המבקרים בקיומם של שירותי כריעה (המכונים גם "שירותי בול פגיעה"); בבית סוהר השרון נכלא בתא כזה אסיר נכה, אשר התקשה להשתמש בשירותים. בבית סוהר איילון הותקנו בחלק מהתאים ראשי מקלחת מאולתרים שהורכבו מבקבוקי פלסטיק, השירותים מלוכלכים מאוד ונודף מהם ריח קשה מנשוא.
ב-20 מתקני כליאה שוררים תנאי מזג אוויר קשים, ונמצאו ליקויים הנוגעים להעדר אוורור ותאורה נאותה. כך לדוגמה: בבית סוהר איילון שוררים בתאים חום ומחנק בלתי נסבלים, ואסירים רבים נאלצים לישון על הרצפה על-מנת להקל על עומס החום. בבית סוהר נווה תרצה טענו כלואות, שעל אף תנאי מזג האוויר הקשים השוררים במקום, הן אינן מקבלות מאווררים בקיץ ומפזרי חום בחורף. בבית המעצר המחוזי בירושלים שוררת בתאים רבים תחושת מחנק קשה, וברבים מהם - גם ריח רע.

תאריך:  09/07/2017   |   עודכן:  09/07/2017
+שעות ארוכות בדרכים, כבולים באזיקים
06:00 09/07/17  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

ליקויים חוזרים ונשנים בהובלת אסירים ועצירים, שלעיתים מוותרים על זכויותיהם בשל כך  ▪  חשש מיכולתם לעמוד בחקירות משטרה ובדיונים משפטיים אחרי הטלטול הממושך

ללא מזון ושתייה
+תנאי כליאה ומעצר בלתי אנושיים
05:58 09/07/17  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

צפיפות המגיעה לפחות ממטר מרובע לאסיר  ▪  תנאי מזג אוויר קשים, תחזוקה לקויה ורמת היגיינה נמוכה  ▪  אסירים רבים אינם זוכים לשיקום

ליקויים של שנים [צילום: משה שי, פלאש 90]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
עובש, צחנה, שירותי כריעה, בלי אור
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
שרותי כריעה יותר בריא.הכלא לא
יוספוס....  |  9/07/17 07:10
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות זכויות אדם
איתמר לוין
צפיפות המגיעה לפחות ממטר מרובע לאסיר    תנאי מזג אוויר קשים, תחזוקה לקויה ורמת היגיינה נמוכה    אסירים רבים אינם זוכים לשיקום
איתמר לוין
מאמר בניו-יורק טיימס טוען, כי יכולתו של הציבור להשפיע על מדיניות התוכן של הרשתות החברתיות, עשויה להיות חשובה לא פחות מאשר פסיקתו של בית המשפט העליון של ארה"ב
איתמר לוין
קבע שעיריית גבעת שמואל אינה רשאית למנוע פרסום מודעות ולפיהן "למען הצבא כנראה צריך את הסכסוך"    מזהיר ממניעת ביקורת בנימוק שהיא פוגעת ברגשות הציבור
עידן יוסף
פרופ' אבי בל: היועץ התבטא נגד חוקיות החוק מטעמי פרשנות שגויה    סמוטריץ': אם בג"ץ יקבל את עמדת הממשלה תהיה זו סטירת לחי ליועץ    פרופ' עמיחי כהן: יש לנהוג בהוגנות באוכלוסייה שאין לה יכולת לשחק במשחק הפוליטי בישראל
איתמר לוין
בג"ץ קובע שהמצב הנוכחי, בו שטח המחיה הממוצע הוא 3.1 מ"ר בלבד, פוגע בליבת הזכות לכבוד האדם    הורה גם לצמצם את מספר השוהים בכל חדר במתקן חולות למסתננים
רשימות נוספות
נאור: בלי זכויות אדם - אין דמוקרטיה  /  איתמר לוין
שוב: אפליית ערבי ב"אלנבי 40"  /  איתמר לוין
העילה למעקב ברחוב: "חזות אסיאתית"  /  איתמר לוין
יהודית ודמוקרטית  /  איתמר לוין
נפשה של הדמוקרטיה  /  מרים נאור
דמוקרטיה מותקפת  /  איתמר לוין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il